Spelrum
Giraffen36
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade55
Mobilspel
Pågående18 852

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peawan2011-04-25 13:17
Antal inlägg: 136

Ska man anta att du skriver för att provocera? :D
Hur som helst är du definitivt underhållande!

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 13:23
Antal inlägg: 1103

Det är klart att det är en provocerande åsikt eftersom den är så pass politiskt inkorrekt. Men inte desto mindre korrekt för den sakens skull.

Jag tycker att det är väldigt ledsamt att se små smällfeta barn, bra mycket mer hjärtslitande än barbiedockorna...

peawan2011-04-25 13:34

Men det du säger nu är en helt annan sak. Att se små smällfeta barn (om du verkligen menar klinisk fetma) tycker även jag är beklämmande. Liksom att se små underviktiga barn. Men vi vet ju inte skälet bakom eller hur föräldrar och omgivning tacklar problemet. Det kan ju vara barn med svåra sjukdomar vi råkar få syn på. Eller barn vars föräldrar inte ser till sina barns bästa, såklart, men det går ju inte att utgå från att det är fallet. Att vara orolig för någons hälsa är inte detsamma som att tycka att size 0 är ett bra ideal så att ungarna" inte tror att det är okej att vara och se ut som en fettknopp".
Skillnaden är milsvid.

Lillot2011-04-25 13:59

Tycker att le-lou skrev så klokt. Jag har svårt att tro att Barbiedockorna är annat än harmlösa dockor. Vi föräldrar, och andra vuxna runt omkring, har ett ansvar att hjälpa våra flickor - och pojkar -att få sunda värderingar och ideal.

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:03

Den här diskussionen återkommer med jämna mellanrum i Aftonbladet och Expressen, Ibland i form av "Barbie-reportage", oftast som ett litet bildextra "Så ser vanliga kvinnor ut"

När det är dags för versionen med bildreportage, oftast på våren inför den analkande badsäsongen, så fläker kvällstidningar ofta upp ett uppslag i sin södagsbilaga med avklädda och överviktiga, små- eller lönnfeta fruntimmer.

Varför kan man ju fråga sig. De ser inte sunda ut, de är inte sunda, de är tjocka. Så varför? Kan det vara för att sälja lösnummer till de som är trötta på träning- och fittness.

Dockan i Aftonbladet var ju därtill riktigt skabbig gjord, ingen som helst likhet med originalet. Spana in hyllan till exempel, man måste ju ha ett ögonmått som en lemur för att inte se att det är rejält med Error på uppförstorningen.

peawan2011-04-25 14:13

Jag tycker inte att så många supermodeller ser sunda ut, men de visas ju på bilder både här och där. Vad är det för skillnad menar du?

ANDERStG2011-04-25 14:18
Antal inlägg: 7560

Alla debatter som börjar med en säsongsartikel i slasktidningarna har fått en dålig start. Däremot kan säkert onaturliga dockor ha en negativ inverkan om inte barnen får andra förebilder någonstans ifrån. Att fantisera om "proportionskrav på människoliknande dockor" blir fånigt. Välj alternativ eller skapa dem själv.

Viktigare vore att ibland byta ut "Barbie bantar och modebloggar"-lekar mot "Barbie pluggar och jobbar kvällsskift". Ge den stackars plasttjejen lite omväxling.

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:19

Nej men om supersnyggidealet på BMI 16 kan tvinga ner BMI-31-tanter till BMI-26 så är mycket vunnet, och om samma sjukliga ideal kan få BMI-24 tonåringar att stanna där istället för att klättra upp till BMI-31 så är även det inte så dumt.

Själv har jag inte riktigt några problem med det här. Ligger stadigt på ett BMI om 19 och är extremt vältränad och fitt. :)

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:23

Helt rätt ANDERStG och bra idé.

Jag önskar direkt en: "Betapet-Barbie. Den ska röka gul Blend vara förtidspensionär i fyrtioårsåldern, skriva i Betapets forum utan att spela själva brädspelet, givetvis tror denna Barbie till 100% på att naturmedicin och akupunktur botar alla typer av krämpor"

le-lou2011-04-25 14:23
Antal inlägg: 17500

ett försvar till Barbie är väl iaf filmerna om henne. Där är hon ju faktiskt hjältinnan (hon har ingen man som kommer och räddar henne direkt) och både stark, tuff och modig (och gör som hon själv vill).

le-lou2011-04-25 14:24
Antal inlägg: 17500

hahaha *flinar åt _1_ sista inlägg*

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:24

...glömde jag att säga att när den spelar gör den det bara i Böjningslitan eftersom det blir lite enklare så...

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:25

...dvs: jag. :)

__1__ - Ej medlem längre2011-04-25 14:29

Le-Lou - jag måste också börja titta på Barbiefilmer, låter väldigt bra...

Bitte - Administratör2011-04-25 14:30
Antal inlägg: 24200

Size double zero. Barnkläder, minus tre storlekar och plus tre storlekar i längd, låter det sunt och bra. eller size minus double zeror 2.bp.blogspot.com/_B...43 6147.jpg

Vill vi att våra barn ska leve och leva upp till ett ideal där de som vuxna ska bära kläder i barnstorlek ?? Och visst vi har ett ansvar men de matas dock med vad media skriver och visar

Bitte

peawan2011-04-25 14:35

_1_: haha!

peawan2011-04-25 14:37

Det roligaste är nästan att du verkar tro att skönhetsidealet får människor att må _bättre_

Channing2011-04-25 14:40
Antal inlägg: 134

Tänk på Klaus Barbies ideal då...

Pocaloca2011-04-25 14:47
Antal inlägg: 2156

=)

anträffbar - Ej medlem längre2011-04-25 15:11
Antal inlägg: 285

Barbie är en docka. Hur långt ska man gå egentligen, när man söker orsaker till barnens /ungdomars självsvält mm. Till dockvärlden? Det finns ju dockor med avtagbara huvud och lemmar? Kan lek med en sådan docka leda till att barnen kommer att tro att man kan skaffas sig reservdelar?

Utseende fixering kan bero på inlärning från barnets föräldrar eller äldre syskon, som barnet ser stå framför spegeln och spegla sig (för jämnan), sminka sig eller kontrollera sin vikt; väga sig jämt eller banta med olika kurer - eller att jämt prata om sin viktkontroll med vänner eller familjen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?