Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 976

Forumkategorier

Användare Inlägg  
efrezina2011-05-02 21:57
Antal inlägg: 541

tack för era svar :D kram , kul med en barntråd o att läsa om alla godbitar däreute :)
kram o gonatt

slånbär2011-05-02 21:57
Antal inlägg: 5539

efrezina- verkar helt normalt. Hade själv en son som var väldigt sen och sedan visade sig ha hörselproblem med talförsening som följd. Vi fick dock hjälp ganska fort tack vare att ja låg på så när han började i skolan var han i kapp dom andra.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-02 22:53
Antal inlägg: 37631

jag förstår inte varför det är så många lägger så stor vikt vid att barnen går tidigt,är barnen bättre då på något vis,jag har barn som lärt sig gå 8 månader gamla och 18 månader gamla,och ett stort spann däri mellan,och dom som gått tidigt är ingalunda smartare en dom som gått sent

malman2011-05-02 23:29
Antal inlägg: 1457

Du har rätt. Jag tycker bara det är kul att Ronja lär sig saker. Sen är det klart att man blir lite extra stolt om det är lite tidiga. Sen undrar jag varför man måste vara bättre än de andra barnen. Tex jag var på öppna förskolan. Och så kom vi in på när barnen började krypa. En mamma berättade att hennes bebis började när han var 6månader då kommer nästa och måste vara värre det slutade med att en mamma sa att hennes bebis kröp när hon var 3 månader. Och då menade hon kröp på alla fyra. Varför inte bara vara glad att andras barn är tidiga med vissa saker.
Det är ju skit kul att se hur stolt en mamma eller pappa kan bli när det berättar.

nystan12011-05-03 06:19
Antal inlägg: 3414

Efrezina - enligt BVC så är 8 ord ungefär vad de "ska" klara av vid 18 månader, så din dotter verkar väl helt "normal".

Det där med att mammor tävlar känner jag igen, men det får man bara ta med en nypa salt.
Varken jag eller BVC var speciellt oroade när min skrot inte kunde vända sig när hon var ett halvår, men jisses så många som oroade sig ÅT mig! För deras barn föddes praktiskt taget springande, samtidigt som de kunde ranka hela böcker för tioåringar utantill.. ;p
Kan tillägga att det blivit folk av min dotter också. Hon vände sig strax därefter, kröp vid 9 månader och gick utan några problem dagen efter hon fyllt ett.

slånbär2011-05-03 07:49

nystan-lite överdrivet där va? ;P
Självklart är det ingen tävling och vore det det så har ju jag i allafall vuxit ifrån den för länge sedan. Men när man är mitt i det att ha barn som är så små att det händer grejer i deras utveckling varje dag då går det inte att undgå att man jämför med andras ungar både till sin egen för och nackdel rent utvecklingsmässigt. Tycker dom där kurvorna och formulären som BVC har spelar en stor roll där. Klart man blir orolig när dom påpekar att ens unge ligger över eller under. Eller när ens unge kan gå obehindrat vid tio månader men vinka det gör han inte!! Man ska från början av livet passas in i en mall och om man rör sig utanför den så rynkas det lite på ögonbrynen. Är det då första barnet så är det inte så lätt att veta hur saker och ting funkar och hur olika barn trots allt är.

Labyrint2011-05-03 11:28
Antal inlägg: 513

Nyvaccinerad bebis som var ganska ledsen en stund, men nu sover gott.

Labyrint2011-05-03 11:30
Antal inlägg: 513

Jag tog mina första steg på min 1-årsdag, och om jag får välja (vilket jag förstås inte får) så kan hon gärna få vänta minst lika länge med att gå. Barn som springer när de är 9 månader är läskiga, noll kontroll men samtidigt jätterörliga. =)

Mnd2011-05-03 12:33
Antal inlägg: 147

Min andra son blir tre veckor idag. Jag känner redan att tiden går för fort!

nystan12011-05-03 12:34

Slånbär - det jag skrev var enbart min egen upplevelse, det behöver inte vara så för alla.
Även om det är ens första barn kan det vara bra att tänka att alla barn, liksom vi vuxna, är olika. Man tar saker och ting i sin egen takt.
Det behöver inte vara något fel bara för att man är tystlåten, hellre kryper än går eller inte äter en viss sorts mat även om "alla andra" gör tvärtom.
Är man medveten om det tror jag man slipper mycket osäkerhet som förälder.
:)

slånbär2011-05-03 13:03

Nystan-jag fattade precis vad du menade med ditt inlägg. Det jag syftade på var detta" För deras barn föddes praktiskt taget springande, samtidigt som de kunde ranka hela böcker för tioåringar utantill.. ;p"
när jag skrev att du överdrev en aning.
Det handlar ju just om detta att om man inte har så mycket erfarenhet av småbarn och kanske ingen i sin närhet att fråga då förlitar man sig mycket till BVC och andra småbarnsföräldrar som man träffar. Och om man lyssnar på vad andra säger då kan man ju lika gärna lämna tillbaka ungen till BB och skaffa en pelargon. Alla andra vet ju precis vad som är bäst för just ditt barn och vad du ska ge det att äta, hur du ska aktivera barnet bäst, varför ungen skriker och vad det kan vara för massa olika sjukdomar och fel på ungen och framförallt vlika sjukdomar och problem du riskerar att ge ditt barn om du gör si eller så. Det är inte så lätt alla gånger att få sitt första barn speciellt om man inte har något socialt när kring sig som tex mamma, svärmor syskon osv.

slånbär2011-05-03 13:04

socialt nät ska det ju stå förstås

nystan12011-05-03 13:31

Då missförstod jag dig.
:)

Mamah2011-05-03 13:39
Antal inlägg: 54

Aston skrattar åt mig när jag försöker få honom att säga mamma...han säger bara pappa... Han är 7 mån...Världens charmtroll.

Tess 082011-05-03 13:41
Antal inlägg: 18003

Naturligtvis jämför man barn! Jag gör det och alla andra också. Det behöver inte vara en nackdel jämt och inte heller med en massa värderingar i jämförandet.
Jag har tre barn och visst har jag jämfört dom, men mest är det konstaterande.. Äldste gick när han var 9 månader mellan barnet var 11 och minstingen också, mellanbarnet pratade tidigt medan äldste inte kunde prata rent förrän han var si och så gammal... osv
Det handlar väl mest om att just konstatera att barnen är olika!
Ett av mina barn läste och skrev när hon var 4 år. Det kan man inte sätta som en norm även om minstingen också gillade bokstäver tidigt...
Min äldste pratade inte rent men hade större ordförråd än hans "kompis" som pratade rent...

Jag läste om en kvinna som tyckte det var jättejobbigt med allt detta snack om mitt barn hit och mitt barn dit. Hennes barn var sen med att gå och det enda hon hörde var att alla andra barn var så tidiga (selektiv hörsel? Hon kanske bara tyckte det var så...). Sen när hennes barn var några år insåg hon vilken liten betydelse det hade i barnets liv...

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 14:46

det behöver inte vara positivt att barn gör saker tidigt,min son med adhd,vände sig från rygg till mage sin andra levnadsdag,kröp vid 3 månader gick vid 8 månader,hela livet har han haft brotom och aldrig kunnat vänta

slånbär2011-05-03 14:53

Själv var jag skit avundsjuk på andra mammor som hade barn som snällt låg kver där dom la dom medans jag fick jag runt efter min första unde redan vid fem månaders ålder och min andre som gick vid 9½ månad. Skitjobbigt var det. Andra mammor kunde liksom sitta och fika o prata och bara hålla ett öga på barnen medan jag fick jaga och jags hela tiden och var det hemma då fick jag ju ingenting gjort eftersom dom var hack i häl efter mig hela tiden......suck. Nu är det minsann ingen som springer omkring längre utan nu sitter dom vid sina datorer och ropar på mig i förhoppningen om att jag ska serva dom ( snart 17 och 19 år). Stooort misstag- jag har redan ett heltidsarbete där jag faktiskt får lön också. Dom vet ju det men ändå fortsätter dom oförtrutet att försöka. Vet inte om det är en positiv sak att dom liksom aldrig ger upp eller nåt negativt som tyder på att dom helt enkelt inte fattar......

slånbär2011-05-03 14:54

shit vad jag har bråttom när jag skriver men ni fattar säkert vad det ska stå där det ser konstigt ut :-)

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-03 15:03
Antal inlägg: 1338

Holy cow! Hur kan en unge vända sig så tidigt som andra levnadsdagen? Jag trodde de behövde utveckla lite styrsel och styrka i nackmuskulaturen åtminstone! Jag tror mitt syskonbarn var 3 mån när han kunde vända sig. Gud vad olika det är!

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-03 15:09

känner igen det där slån,släng dig i soffan och ropa på dom :jag vill ha kaffe nuuu,kom nångång kommer aldrig mitt kaffeee,18 och 20 åringen här är ganska vuxna ,men min 14 åriga dotter tjatar ihjäl mig så här låter hon jag måååste ha en mobil nu jag blir mobbad i skolan,men din gamla är bara nio månader ,jamen den är ute den är rosa man kan inte ha en rosa telefon,mamma du älskar inte mig det är bara jag som inte har en ny mobil alla har nya mobiler t.o.m xxxxx har ny mobil fattaru och dom som är så fattiga,jag kommer att dö om jag inte får en ny mobil allvaligt fattaru igentligen hur elak du är ?? du skulle inte skaffat barn om du inte tänker köpa mobiler åt dom,jag håller natuligtvis inte med henne om någonting,men jag värnar om min magkatarr så nu är jag 4995:-fattigare hon vann,och om några dagar när den här mobilen är "gammal"så kommer hon att säga mamma jag måste ha den där adidas tröjan jag bara måste ha den,för det är bara jag som aldrig får nya kläder vad vid jag räknar upp den senaste månadens klädinköp och hon tittar på mig som jag är någonting som landat från yttre rymden,mamma varför skaffar du barn om dom ska gå nakna hela tiden vill du att jag ska bli mobbad i skolan,ärunte riktigt klok va?det är döttrar det varför beter sig inte pojkar så?jag kommer natuligtvis värna o min magkatarr även nästa vecka och köpa den satans adidaströjan

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?