Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2011-05-13 19:19 | |
![]() | Araknoidea, nu vet ju inte jag exakt vad som har hänt, men jag skulle nog vänta lite och inte döma ut en kompis efter en enstaka dum grej på fyllan. | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:21 | |
![]() | Att folk bits stödjer tesen att det är krokodilhjärnan som kopplas in vid en redig bläcka. | |
| Maja G | 2011-05-13 19:22 | |
![]() | Precis, Rob..är ingen psykoanalytiker. Kan man inte behärska spriten då är det bättre att spola kröken.Men det är kanske inte det lättaste? ( pga att alkoholism är en sjukdom och det kan man inte riktigt rå om) | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:23 | |
![]() | Om alkoholism är en sjukdom kan vi kanske diskutera i en annan tråd. :-) | |
| Araknoidea | 2011-05-13 19:24 | |
![]() | Måns Jag vet, det är ju därför jag ber om råd :D. Jag har pratat med henne vid ett tillfälle efter händelsen och hon säger bara "jag känner inte igen mig själv, du vet att jag inte tycker det jag sa". Ändå är det så svårt för mig att släppa det. För jag litar inte på det, jag tror att nåt ligger bakom, frågan är bara vad. | |
| Gautama | 2011-05-13 19:24 | |
![]() | Klart att alkohol kan göra människor grymt annorlunda mot hur de är egentligen. Om man vid flertal gånger reagerar genom att bli elak när man dricker så ska man verkligen ta sig en funderare om man ska fortsätta nyttja alkohol. Att det skulle vara det undermedvetna som kommer fram kan jag dock inte hålla med om. I så fall så skulle min far gått omkring och velat misshandla vår familj och bete sig som ett svin men klarade bara av det när han var nykter. Han var grymt ångerfull som nykter över vad han hade gjort på fyllan. Han var också en betydligt bättre pappa som nykter. När han var full så var han helt personlighetsförändrad. Så kontentan för mig är att man kan bli helt personlighetsförändrad av alkohol. Men man ska dock veta att de flesta "normalnyttjare" blir det inte. Det kan ju också vara så att din vän åt någon medicin eller var sjuk på något annat sätt så att alkoholen slog fel för tillfället, så kallad snefylla som nästan alla råkar ut för någon gång i sitt liv. | |
| Gautama | 2011-05-13 19:25 | |
![]() | Var onykter ska det stå förstårs | |
| Maja G | 2011-05-13 19:25 | |
![]() | DET är en sjukdom.Det sitter i generna fastän inte föräldrar har haft sjukdomen. Kan vara någon i släkten.Det ligger latent och smyger sakta på...Jag har varit ambivalent i många år,men har blivit övertygat nu! | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:26 | |
![]() | Som sagt, kan du inte förlåta så kan du inte. Folk lämnar vänner för mindre saker än så... Men jag tycker att du ska fundera länge och väl på det, innan du klipper banden. Det jag ville säga med min erfarenhet var att det_inte_ behöver handla om inneboende aggressioner... utan bara en rejält misslyckad förening mellan hennes hjärna och alkoholsubstansen. | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:31 | |
![]() | Beror ju på hur man definierar sjukdom. Jag skulle kalla alkoholism ett syndrom. Men det är ju en akademisk fråga, och inte så vidare viktig, tycker jag. | |
| Channing | 2011-05-13 19:32 | |
![]() | Am I demon? | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:33 | |
![]() | Jag går på Beathas linje. Snacka ut med henne och ge henne en chans till. | |
| Araknoidea | 2011-05-13 19:34 | |
![]() | Uisge beatha Ja jag vet, du har en poäng =) Det behöver inte heller vara svart eller vitt, vän eller icke vän. Vår relation kanske inte blir densamma men att vi ändå kan hitta tillbaka till varandra =) | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:35 | |
![]() | Bra inlägg av Gautama btw. Många, alltför många, delar ditt och din fars "öde". | |
| Gautama | 2011-05-13 19:35 | |
![]() | Alkoholism är en sjukdom enligt medicinsk definition. Knappast något att ifrågasätta för en lekman. | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:37 | |
![]() | Jodå, visst kan jag ifrågasätta det. Vitrockarna är långtifrån ense om att det är en sjukdom. | |
| Gautama | 2011-05-13 19:39 | |
![]() | Alla är inte ense om att jorden är rund heller så jag bestrider det:) | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:39 | |
![]() | Bra googlat förresten. :-) | |
| Maja G | 2011-05-13 19:42 | |
![]() | Vad är det som gör att vissa människor inte "tål" alkohol, inte ens en centiliter? Tänk, jag har varit väldigt motståndare till att det är ärfrligt och att et är en sjukdom,men har ändrat mig ( skam till den som inte kan ändra sig:) Tror att det är något i kroppen som gör att vissa människor inte kan behärska alkoholen och att de vill bara ha mer och mer? ( forskare har ju kommit fram till samma sak iof) | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-13 19:44 | |
![]() | Ärftligt är det i allra högsta grad. Men okej, det är lite en lek med ord. Jag kan köpa sjukdomsbegreppet även om jag inte stödjer det till 100 procent. | |