Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 18 920 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pantertanter | 2011-05-15 12:51 | |
![]() | Självklart finns det elallergiker precis som det finns massor av andra outforskade allergier, sjukdomar. Jag tror inte att någon frivilligt vill avstå från den bekvämlighet det innebär att kunna använda hur mycket el man vill. Är det inbillning? Isåfall är man ju sjuk på ett eller annat sätt. Idag finns ingen förståelse för sjukdomar som inte syns. Vem vill inte gå till ett arbete med trevliga arbetskollegor istället för att sitta ensam hemma? | |
| Misslina | 2011-05-15 12:52 | |
![]() | Daggdroppe: Det finns faktiskt en sorts vattenallergi (eller överkänslighet är nog ett bättre ord att beskriva det) en.wikipedia.org/wik..._u rticaria Du kanske borde läsa på lite och införskaffa lite mer kunskap om saker och ting innan du uttalar dig som du gör. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-15 13:05 | |
![]() | det finns bra mediciner mot "elöverkänslighet"och det är samma psykofarmaka som vid andra maniska tillstånd | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-05-15 13:06 | |
![]() | Mata inte trollet. | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-05-15 14:27 | |
![]() | "Elöverkänslighet har ej kunnat påvisas i vetenskapliga försök trots omfattande forskning. Enligt Socialstyrelsen är orsaken till symptomen klassisk betingning. Med tanke på avsaknaden av ett kausalt samband mellan symptom och elektromagnetiska fält bör behandling av elöverkänslighet inrikta sig på dels att identifiera eventuella andra fysiologiska orsaker och dels en psykologisk utvärdering av eventuella psykologiska orsaker.[2] Orsaker kan vara luftföroreningar, oljud, dålig eller flimrande belysning eller dålig ergonomi.[2] 2006 gjordes en översikt över nio kliniska prövningar för behandling av elöverkänslighet.[16] Författarna fastslog att fler prövningar behövdes, men att den information som stod till buds tydde på att kognitiv beteendeterapi är den föredragna behandlingsmetoden. Även andra studier[17][18] föreslår kognitiv beteendeterapi som behandlingsform." Saxat från Socialstyrelsens bedömning av elallergiker. Och jag tror på ECT vid annars svårbehandlade tvångstankar och depressioner. Vilket är mest juste? Att hjälpa patienten till ett mera normalt liv eller stödja en onormal tillvaro där patienten ska avskärmas från yrkesliv och samhället i övrigt? | |
| Neaa2 | 2011-05-15 15:05 | |
![]() | Det är ju inte så att man inte respekterar de som lider av elöverkänslighet bara för att man anser att det är vetenskapligt bevisat att de själva lider av något annat än de tror! Jag respekterar människor som är hypokondriska, som har social fobi osv osv... De har uppenbart ett svårt sjukdomstillstånd som de lider av, precis som elöverkänsliga...även om det inte är just elen som ställer till det! | |
| lhadnesi | 2011-05-15 16:21 | |
![]() | De elöverkänsliga personer jag har träffat , är inte trovärdiga, som jag ser det utan offer för sin egen hjärna | |
| perero - Ej medlem längre | 2011-05-15 16:45 | |
![]() | Jag är väldigt kluven i denna fråga, men tror aldelles för många fejkar detta tillstånd. Såg ett program för ett par år sedan om en tjej som påstod sig vara elallergisk och det vara inte bara jag som tyckte att hon famstod som mer eller mindre galen. Vad som dock är fakta angående el är att all elektricitet strålar och att hjärnan förmedlar information med elektriska impulser...så visst skulle vi kunna märka av 'störningar' i luften i form av dessa fält...MEN allergiska reaktioner som hon i programmet (svimmade osv nja) jag har suttit i helt helt ljudisolerade rum och farenheitsburar (elektronikutveckling) och visst kändes det 'tomt' då man satt i farenheitsburen...där inga som helst elektriskafält kunde komma in. men men | |
| Mandelbrot - Ej medlem längre | 2011-05-15 17:47 | |
![]() | Tills motsatsen är bevisad är jag övertygad om att det är själva oron för elektriska fält ("strålning") som orsakar "elallergi". | |
| Gautama | 2011-05-15 17:50 | |
![]() | Sitter man framför datorn länge så känner man ju av att det hettar och sticker i ansiktet, i alla fall jag. Så visst tror jag att det finns de som kan bli sjuka utav det. Hur som helst har jag svårt att se att människor frivilligt isolerar sig ute i en stuga eller liknande utan el och bekvämligheter för skojs skull eller för att bli sjukskrivna. Det är ju absurt att tro det. | |
| sfi | 2011-05-15 18:02 | |
![]() | Gautama jag tror som du. Ingen människa utsätter sig frivilligt för den isolering och utsatthet som elallergikerna måste stå ut med. Dels finns det sådana imbicilla personer som daggdroppe som tror att det är livet på en pinne att få vara hemma och leva på sin sjukpenning och dels klarar elallergikerna inte av vanligt socialt umgänge. Vad allergin beror på kan vi väl lämna därhän. Antingen det är psykiskt eller somatiskt så lider personen i fråga. Det finns dessutom personer som tjänar mycket pengar på dessa sjuka människor. De som utför s.k. avstörning av deras bostäder. Det finns t o m de som påstår att de kan fjärrstyra avstörningen och utföra den via ett telefonsamtal. Det skulle baske mig inte förvåna mig om de jobbar svart och är sjukskrivna på samma gång. | |
| spider_f | 2011-05-15 19:12 | |
![]() | Guatama; du måste missat att diskussionen handlar om huruvida det är inbillning eller ej. Vem här har påstått att det finns folk som kallar sig elöverkänsliga för att de tycker det är kul att isolera sig i en stuga i skogen? | |
| Neaa2 | 2011-05-15 19:14 | |
![]() | Men det är väl inte så att majoriteten av de som inte tror på elöverkänsligheten tror att de har VALT att sitta i en stuga i skogen för att det är KUL! De som lider av fobier tex, har de VALT det? Har de som lider av social fobi VALT det, har de som har sådan bacillskräck så att de inte kan umgås med folk VALT det? Jag tror absolut att de är sjuka och har svåra problem som handikappar dem men jag tror INTE att det är elen som är boven i dramat! | |
| Gautama | 2011-05-15 19:29 | |
![]() | Jag har inte missat någonting spider_f. Denna tråd är inte till för att reda ut om elöverkänslighet är en sjukdom eller beror på någonting annat. Den är enbart till för att klanka ner på sjuka människor, att de är en belastning för samhället osv. En klassiskt gnälltråd för de som inte har förmågan att förstå andra människor, utan utgår från sin egna lilla värld i alla diskussioner. | |
| socker_vadd - Ej medlem längre | 2011-05-15 19:31 | |
![]() | Precis Neea, det är människor som mår dåligt men det är inte elen som är boven. Och elallergi är ingen outforskad sjukdom, det har gjorts massor av undersökningar och forskning på området. Det är väl bra att man intresserar sig för och försöker hjälpa patienterna med olika behandlingar istället för att acceptera att de ska bo isolerade i en koja. Sen kanske man ska vara lite försiktig med vem man kallar "imbicill". | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-15 19:38 | |
![]() | ttiittii 2011-05-15 00:34: "nej jag tror inte på det,jag tror det är psykisk sjukdom förr var det månen dom reagerade på " Förr? Jag blir fortfarande mångalen. Ni vet ju ingenting. | |
| spider_f | 2011-05-15 19:40 | |
![]() | Guatama; så alla här som inte delar din åsikt, kan inte förstå andra människor? *suck* | |
| -Robbish- - Ej medlem längre | 2011-05-15 19:41 | |
![]() | Welcome to Betapet, Spder. :-) | |
| Gautama | 2011-05-15 19:42 | |
![]() | Var och när sa jag det spider? Suck... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-05-15 19:43 | |
![]() | elöverkänslighet och andra fobier där människor mår dåligt psykiskt så är det inte så att dom inte blir trodda,dom vill inte ha sin diagnos till psykisk sjukdom utan dom vill ha det till el överkänslighet | |