Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2011-05-18 20:43
Antal inlägg: 2239

När ska vi ha företagar-upproret? Vi sliter dag in och dag ut, helger, kan aldrig bli sjuka, har ingen inkomsttrygghet (villkor som en offentliganställd skulle få hjärtattack av) - sedan kommer Skatteverket och tar typ 70% av det vi lyckades tjäna ihop.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:44
Antal inlägg: 3995

Ja, YJ, men det värsta är att ni redan sålt era själar.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-05-18 20:44
Antal inlägg: 746

mrperfect; menar du att du är synnerligen pedagogiskt begåvad, att din bekants barn råkar ha en usel mattelärare eller anknyter du till trådens ursprungsmening och tycker att lärare i gemen är usla pga att de har så låga löner?

slånbär2011-05-18 20:46
Antal inlägg: 5539

Att jobba som förskolärare och lärare på högstadiet är väl inte direkt jämförbart. Om jag ser det som förskolärarna pysslar med på vår skola så känns det mest som att dom lägger mer tid på att skriva om det dom har gjort och vad barnen har sagt" dokumentation" än att verkligen vara med barnen. Att kalla sig lärare när man jobbar med treåringar känns faktiskt som lite skitnödigt. Jag vet att det finns en läroplan och allt vad det innebär men det känns mest som att man har gjort detta till ett "hittepå jobb" bara för att det ska verka som att även dom allra minsta barnen inte bara leker ,äter och sover på förskolan. Dagis är ju tabu att säga och barnskötarna är snart ett minne blott. Vilka som då ska trösta barnen, byta blöjor m.m ich vilka som ska göra allt det där andra jätteviktiga jobbet är för mig en gåta. Hos oss så är tex arbetet kring mat och ätandet (duka, duka av m.m ) ett onödigt jobb som pedagogerna helst inte ska lägga sin viktiga tid på. Att ha matteverkstad för tre-fyraåringar känns som överkurs speciellt som fri lek på fullt allvar är inplanerat i veckoplaneringen.

När man pratar om lärare i de här sammanhangen som det nu är så handlar det nog i första hand om "riktiga" lärare och inte förskollärarna.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 20:47
Antal inlägg: 236

Vill lägga till i svaret till Herr Banan: Men innan man höjer lönerna för lärarna bör man alltså höja deras kompetens. Man får börja på lärarutbildningarna, helt enkelt.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:48

DB: Lärare är i regel inte dumma. Det är snarare för många barn i varje klass att de inte har tid för alla barn.

slånbär2011-05-18 20:50
Antal inlägg: 5539

Tyvärr så är det inte alltid dom vassaste knivarna som väljer läraryrket........Jag har sett och hört så mycket dumt under mina år i skol/förskolevärlden så jag skulle kunna skriva en bok om det.

le-lou2011-05-18 20:51
Antal inlägg: 17500

de som säger att läraryrket är tufft och slitigt har aldrig haft ett riktigt jobb.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:52

a jo, nu när du säger det så.

YamahaJet2011-05-18 20:52
Antal inlägg: 2239

Nu när jag tänker på det så kör dom ju ett företagaruppror i samma veva. Ett uppror mot företagande alltså. Man "granskar friskolorna" och har kommit fram till att friskolorna många gånger tjänar pengar, med tillägget "på barnen" vilket tydligen gör det extra omoraliskt att ha en vinstmarginal i sitt företag. Liksom, att tjäna pengar på något samhällsnödvändigt.

Jag har tjänat pengar på att transportera livsmedel och medicin. Väntar bara på att Aftonbladet granskar mig med snart "Han gjorde övervinster - på mat till barnen".

Midna792011-05-18 20:52
Antal inlägg: 1117

le-lou, vad är ett "riktigt" jobb för dig?

Herr Banan - Ej medlem längre2011-05-18 20:53
Antal inlägg: 746

Dumblondin; Om man antar att lärarnas kompetens inte är bra nog. Är det deras kunskaper eller deras förmåga att förmedla denna som fallerar?

le-lou2011-05-18 20:53
Antal inlägg: 17500

men ok. jag är för högre löner gör lärarna - om de höjer kraven på att komma in på lärarutbildningen.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:53

medicin tror jag inte på

nettan232011-05-18 20:53
Antal inlägg: 4086

En del beror ju även på hur mkt engagemang man själv lägger ner, finns ju säkert eldsjälar inom lärarkåren, precis som glidare som mest fiser runt och fikar. Men själva grundlönen bör ju ses över och lärare med utbildning ska ju naturligtvis inte ha samma lön som de utan. Det e en sak för sig. Vidare så ska ju naturligtvis även vårdpersonals och polisers löner höjas. På tal om en annan sak, som motsäger det jag nyss skrivit. Jobbar ibland på ett äldreboende, har bara gått en kurs inom vård, vårdbiträden har skit lön, dock samma ansvar som undersköterskorna med högre lön. Visst de har studielån, men det har jag med då jag studerat annat innan detta. Sen så märker jag att jag är klart mkt mer engagerad för de äldre än de med utbildning, så jag tycker inte alltid att utbildning ska vara=högre lön.

nettan232011-05-18 20:53
Antal inlägg: 4086

Luddigt inlägg sorry

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 20:54
Antal inlägg: 236

Det är som slånbär skriver: det är inte direkt de vassaste knivarna som blir lärare. Det här är ingenting jag bara påstår rätt ut i luften, man har faktiskt testat färdiga lärare. Många har tyvärr extremt dåliga kunskaper i till exempel matematik.

Jag har sett att flera skrivit här i tråden att lärare jobbar hårt och så vidare. Det kan jag mycket väl tänka mig att lärare gör! Men diskussionen handlar ju om huruvida lärare skulle vara värda en högre lön. Och eftersom lärarens främsta uppgift är just att lära ut kunskaper är det den förmågan som i så fall ska prioriteras - ingen annan.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:54

folk hanterar situationer på olika sätt, jag upplever inte läraryrket stressande som tex handel, men den som gör det kanske är väldigt insatt i sitt jobb och anstränger sig mer än nödvändigt. Man kan bli utbränd på alla jobb om man inte är i balans.

Midna792011-05-18 20:55
Antal inlägg: 1117

nettan23, jag håller med om att engagemang och arbetsprestation ska synas i lönekuvertet. En person med lång erfarenhet och/eller utbildning gör inte per automatik ett bättre arbete.

promenad - Ej medlem längre2011-05-18 20:56

word

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?