Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-06-03 18:21
Antal inlägg: 6334

De var säkert bara ironiska.

le-lou2011-06-03 18:23
Antal inlägg: 17500

men diktaturmodellen funkar ju uppenbarligen för företag, forum och skola - ja i princip allt här i världen.. Inte frågar vd:n mig på golvet om vad jag tycker, besluten tas av andra mest hela tiden. Så om diktatur fungerar på företag och forum (vilket historien har visat- de fungerar där), varför fungerar det då inte på hela samhällen? Det har ju visat sig att det inte gör det?
Bert Karlssons sa nåt om att receptet för framtidens Sverige skulle vara nåt han beskriver som en demokratisk diktatur med just företagsvärlden som förebild. ”Dubai är det land som utvecklas mest i världen just nu. Det kan vara vd:ns förtjänst.”

le-lou2011-06-03 18:25

här är hans debattartikel förresten
www.aftonbladet.se/d...22 21115.ab

Måns_E2011-06-03 19:06
Antal inlägg: 12028

Om VDn oinskränkt hade fått bestämma, utan lagstiftning, motparter och det faktum att den anställde helt enkelt kan säga upp sig och börja ett annat jobb så tror jag inte att det skulle uppfattas så trevligt heller.

På något sätt så verkar många missa att en diktator har oinskränkt makt, det är liksom definitionen av en diktator. Det är inte så att det är någon som bestämmer och som man sedan "demokratiskt" kan avsätta om han inte sköter sig.

Jag menar Nemesis förespråkar ju egentligen någon konstig form av demokrati, fast med bara en makthavare istället för en regering. Sedan så verkar det som att lagstiftningen på något sätt skall ske av "folket". Jag får det inte riktigt att gå ihop, vad det över huvudtaget har med diktatur att göra. Det finns väl inget i demokratibegreppet som skulle innebära att vi inte kan ha en vald ledare med oinskränkt makt, men som inte får begå lagbrott, under en valperiod? Sen att det kanske inte är en så värst bra idé är en helt annan fråga.

Måns_E2011-06-03 19:10

Men visst tanken om den upplyste despoten är inte ny, och det är ju många som har försökt. Men eftersom folk tycker olika så brukar rätt många bli missnöjda, och eftersom det då är smidigast av diktatorn att tysta de som skriker högst så kommer censur och kontroll av både det ena och det andra som ett brev på posten.

Jag har svårt att tro att en enda diktator inte själv har trott att det han gör är bäst för landet, och att han är den upplyste despoten, det fantastiska undantaget. Och visst, de brukar också få en och annan anhängare, men det är ju liksom inte det som är grejen.

le-lou2011-06-03 19:11

nej jag har inte missat det Måns! Den här lagstiftningen å andra sidan regleras ju och bestäms av de som sitter i makten redan och vad jag menar är att ....bestäms inte allt av dem med makt?
Oavsett om det är en demokrati eller diktatur? Jag vet att vi är en demokrati och jag är glad över att jag har en rättighet att rösta. Men nånstans inser jag att det jag röstar på, är på vem som ska bestämma över mig och min familj. En folkvald diktator känns ju lite same same på nåt vis.

Måns_E2011-06-03 19:13

En folkvald diktator är inte en diktator. Åtminstone inte om han sitter under en begränsad tid och det sedan utlyses ett nytt val.

le-lou2011-06-03 19:19

men det kan de väl vara? eller måste en diktator ta makten med våld?

le-lou2011-06-03 19:20

Ordet diktatur betyder ju endast att man har en ledare som fattar beslut?

Måns_E2011-06-03 19:22

Nej, men folkvald ledare som kan avsättas och som väljs om med jämna mellanrum kan knappast vara en diktator. Sedan om diktatorn har tillkommit genom militärkupp, arv, politiskt ränkspel eller något annat har inte med saken att göra.

Men om man väljer en ledare, som kan avsättas och dessutom håller omval så kan det inte definieras som en diktator.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-06-03 19:23
Antal inlägg: 746

Historieundervisningen kanske borde vara mer tydlig med hur det har gått för oliktänkande i samhällen med sk starka ledare.

le-lou2011-06-03 19:26

Demokrati tas som ett bevis på ett bra samhälle, det ÄR bara så. Men dålig demokrati är ju egentligen inget annat än majoritetens diktatur, dvs den stora massan dikterar villkoren och förtrycker minoriteter. Och precis på samma sätt tar man diktatur per definition som nåt dåligt. skulle det verkligen vara så illa att leva under en upplyst och rättvis diktator än att leva i en demokrati som förtrycker minoriteter gång på gång?

nu tror jag mig vara en någorlunda realist och tror därmed inte att det är möjligt med en fungerande diktatur helt enkelt pga människans natur. Men man får lov att spåna.

le-lou2011-06-03 19:30

herr banan - tror det inte har gått någon förbi faktiskt. Jag tycker bara det är intressant att diskutera begreppen och framförallt definitionen av demokratin som jag tycker är luddigoch ganska ofta motsägelsefullt och för all del, inte helt olik diktatur på många sätt.

Måns_E2011-06-03 19:32

Jag tror att det största problemet alltid kommer vara att samhällskritik aldrig tillåts i en diktatur, av förklarliga skäl.

Likaså brukar ju rättssäkerheten i princip bli obetydlig när den som stiftar lagar och bestämmer inte kan eller får ställas till svar. Det kommer alltid finnas oliktänkande i alla samhällsstrukturer. Så jag tror att det skulle vara värre att leva under den upplyste despoten än i en "dålig" demokrati.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-06-03 19:33

I Chile blev oppositionella upphängda, fick tygstycken indränkta med insektsbekämpningsmedel virade runt sina huvuden. Först frättes ögonen sönder sedan vidtog kvävningsdöden. De hade vid tillfället en sk stark ledare.

le-lou2011-06-03 19:35

men då borde det innebära att i de fall en kung varit styrande så har det varit diktatur, right?

Herr Banan - Ej medlem längre2011-06-03 19:36

le-lou; har du något konstruktivt förslag på alternativ till nuvarande ordning?

le-lou2011-06-03 19:36

herr banan . jag tror vi alla vet hur det har sett ut i diktaturer. människan är ond, det har jag alltid sagt.

le-lou2011-06-03 19:37

Herr Banan, jag skulle vilja prova direkt demokrati och ser hur det faller ut faktiskt.

le-lou2011-06-03 19:37

ditt namn är skönt att skriva btw.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?