Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 18 942 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magnusito | 2011-06-21 20:08 | |
![]() | Om man önskar att alla ska få en bra chans, unnar andra att ta sig upp/ göra sig friare/ hjälp till att lyckas trots svårigheter på olika områden så är man ju inte styrd av jantelagen eller hur. En rättvis chans där samhället stöder dem med extra behov och mindre försigkomna föräldrar. Alltså ett solidariskt tänk är motsatsen till jantelagen! | |
| meimse | 2011-06-21 20:14 | |
![]() | Visst är det märkligt att Stacros Loucas lyckades förbättra elevernas resultat. Eleverna hade väl samma föräldrar som innan eller fick de nya sådana också? | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-06-21 20:28 | |
![]() | att avundsjuka visar sig när barn presterar hänger väl ofta ihop med den egna känslan av misslyckande? jag vet mängder med exempel på situationer med deltids/låginkomst/förvär vsarbetande mamma/pappa i hyreslägenhet, barnen på en komunal skola med 900 elever och en vecka i hyresstuga på sommaren med sprit och beklagan över facket framför grillen var höjdpunkten. men att de sedan misstänker betygsboost på eleverna som gick på den lilla montessorieskolan 300 meter längre bort med endast 120 elever vars betyg var mycket bättre är patetiskt. dessa barns föräldrar var politiker, storföretagare eller framgångsrika egenföretagare, högutbildade och det är ju inte långsökt att det över lag sedan födseln givit andra signaler kring mål, prestation och ansvar. undantag, svarta får, askungesagor finns alltid, men föräldrarnas livsstil och hemmiljö sätter den övervägande delen av barnets motivation och inställning till sin utbildning och dess resultat. har du en väldigt duktig akademiker, teoretiker och högskoleutbildad pappa och en lågutbildad fotbollsintresserad pappa ståendes intill varann så kan du nog ganska lätt para ihop det lilla läshuvudet respektive lille bollbegåvningen med sina föräldrar utan att vara raketforskare. att den ena sedan är avundsjuk på den andres plugg eller boll egenskaper är bara korkat. man formar dem själv, då ska man inte klaga efteråt. | |
| Minta | 2011-06-21 20:44 | |
![]() | Om man vill utjämna dessa skillnader kan man utöka vuxenutbildning (komvux) istället för att skära ner den. Det är nämligen en möjlighet för personer som inte kommer från rätt bakgrund om man haft oturen att inte födas i en familj med "rätt" föräldrar. | |
| Minta | 2011-06-21 20:50 | |
![]() | Grejen är väl att lågutbildade föräldrar inte KAN hjälpa sina barn på rätt sätt. De har inte själva studievana, för dem är det inte naturligt att läsa vidare. Då gör inte deras barn det heller. | |
| magnusito | 2011-06-21 21:30 | |
![]() | Och varför skulle jante bara råda om någon blir avundsjuk på en individ? Om man motarbetar ett solidariskt samhälle är man drabbad av jante i megaformat. | |
| Gunilla _ | 2011-06-21 21:35 | |
![]() | I t ex Sundsvall utgår en högre skolpeng till elever med utländsk bakgrund eller vars föräldrar saknar högre utbildning och i Gävle får förskolorna mindre bidrag för barn som har en högutbildad mamma än för andra barn. Så funkar det i de flesta kommuner. | |
| Minta | 2011-06-21 21:52 | |
![]() | I t.ex. Göteborg bedöms nyanlända invandrare efter samma betygsskala som de som varit här lång tid. Det kan ju inte vara rättvist. | |
| Minta | 2011-06-21 21:53 | |
![]() | Preics min tanke magnusito. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 22:08 | |
![]() | Jag flyttade till England som sexåring och kan garantera att jag bedömdes efter exakt samma betygsskala som alla andra ungar. Varför skulle jag inte gjort det? Rättvist? Kanske inte för individen, men att ha olika skalor funkar nog inte så bra det heller. Och om betyg är ett mått på kunskap så blir det ju ingen större skillnad utåt sett om jag har ett högt betyg på en lägre rankad skala eller ett lågt betyg på en högre? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 22:09 | |
![]() | Gud jag kanske är en vanlig bonde | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-06-21 22:17 | |
![]() | Till Minta: "Några tycker att det var en fantastisk prestation av Obama att ta kål på Usama bin Laden. Men inte alla, han får myket hård kritik från vissa håll. Väldigt många tycker inte att hans prestation att försöka få till en sjukvårdsreform är något att hylla, tvärtom. Det är en prestation han inte kan lyckas med på grund av avundsjuka, eller är det missunnsamhet eller något annat?" Nu avsåg jag självfallet rent mätbara prestationer. Att någon kallar något som någon annan gjort en prestation, därför att personen själv anser att det var ett lovvärt beteende, betyder inte att det ÄR en prestation. Jag har själv bott i USA (New York) och skillnaden mot Sverige var dramatisk vad avser inställningen till andras framgångar. I USA, upplevde i alla fall jag, sporrar framgångar snarast andra. Här upplever jag att människor blir just avundsjuka. Nu tror jag i och för sig att det här håller på att förändras i Sverige - och det är ju oerhört positivt. Medialiseringen har lett till att vi lever mycket närmare människor från hela världen och det omformar oss. | |
| Minta | 2011-06-21 22:47 | |
![]() | nulltj, jag tycker inte att det är rättvist att en nyanländ invandrare ska få betyg som en som bott här många år. De första året/åren? kan de ges ett omdöme och betyget kan vänta när det kan avspegla personens kunskaper eller förmåga att tillgodogöra sig kuskaper bättre. Det säger sig självt att om du inte kan ett ord svenska, kan du heller inte tillgodogöra materialet som är på svenska. Det kan slå ut elever tidigt och vara en av orsakerna till deras utanförskap senare. | |
| Måns_E | 2011-06-21 23:05 | |
![]() | Om man nu nödvändigtvis skall ha betyg så måste det väl rimligtvis vara samma måttstock för alla (i möjligaste mån). Annars är väl betyg bara missvisande? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:05 | |
![]() | Minta>> Jag kunde inte ett ord engelska, men triggades att lära mig av att jag var tvungen. Och av att jag hade grymt bra lärare som peppade mig. Tror inte att mindre krav hade gett samma resultat. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 23:06 | |
![]() | Måns E>> Precis, då kan man lika gärna strunta i att betygsätta. | |
| Måns_E | 2011-06-21 23:06 | |
![]() | För övrigt så förstår jag inte riktigt vad betyg har med missunnsamhet att göra. Och jag tror att svenskar är som européer ungefär. Det vill säga en del är avundsjuka, andra är det inte. | |
| Minta | 2011-06-21 23:10 | |
![]() | Betyg har ändå visat sig vara missvisande. | |
| Minta | 2011-06-21 23:11 | |
![]() | nulltj, dina föräldrar kanske kunde engelska och kunde hjälpa dig? | |
| Måns_E | 2011-06-21 23:17 | |
![]() | För all del, jag är inte så säker på att jag tycker att betyg är särskilt viktigt, och att det ofta är ett trubbigt mätinstrument med alldeles för mycket godtycke när de sätts. Men det största problemet är knappast att det är för hårda bedömningar, snarare att det är svårt att få fram ett objektivt sätt att mäta. Nu har det ju ändrats sen jag slutade grundskolan (sista året med relativa betyg 1-5) men ett problem då var att det skulle vägas in så jäkla mycket mer än provresultat, alltså högst subjektiva värderingar från lärare. Det är ju då det går snett med betygssystem. | |