Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade75
Mobilspel
Pågående18 957

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pandina2011-06-21 10:36
Antal inlägg: 727

Jag kan inte heller se varför religiöst uppfostrade barn skulle vara mindre kritiskt granskande för att de blir tvingade till kyrkan.
Tänk på att barnet utöver kyrkan även går på dagis, i skola, leker ute på gården och har kompisar från samhället i stort. Det tittar på teve, det lyssnar på musik. Inte minst pratar även föräldrarna del, förhoppningsvis med huvudet på skaft.

Skulle kyrkan vara den enda påverkande faktorn i den här världen, så javisst, då kommer det också vara den enda sanningen för barnet. Men det är föräldrarna som lär barnet kritisk granskning, oavsett vad det får utstå under veckodagarna för att vara sina föräldrar till lags.

Wissi2011-06-21 10:40
Antal inlägg: 28

Men om kristen tro bara är båg borde det ju vara helt riskfritt att ta barnen till kyrkan, förr eller senare kommer de väl att förstå vad som verkigen är rätt i livet! Individualism; lev ditt eget liv, bestäm själv vad som är sant, allt är ett smörgåsbord - det är bara att välja. Eller?

Jag tror att ni är rädda för att barn som växer upp i kyrkan ska hitta en tro på Jesus. Jag är inte uppvuxen i någon kyrka, mina föräldrar vet ingenting om kristen tro och ändå blev jag kristen. Inte via mitt barndop, inte via min konfirmation, utan genom att jag själv sa ja till Gud.

morihei_792011-06-21 10:46
Antal inlägg: 134

@pandina men ett faktum är ju att föräldrar är den absolut största påverkan på små barn ... så allt de andra runt i kring spelar mindre roll... Sen vet jag ju att barn tyvärr går mkt på dagis, men trots det så har "mamma och pappa rätt" ...

@wissi jag är inte rädd för att mina barn ska ta till sig kristen tro, gud/jesus eller vad som ... jag är rädd för vad det står för!

Pandina2011-06-21 10:52

morihei - Vad små barn tror eller inte tror på är väl ganska så skitsamma. Alla är vi barn i början...

Pandina2011-06-21 10:54

Wissi, du sa precis det jag tänkte :DDD

morihei_792011-06-21 10:55

nej - små barn tror på det vi säger åt dem att tro på - och en del annat som de finner ut själva... såsom tomten, onda spöken, häxor, att snuttefilten är ett riktigt ting, att alla är snälla.. gudar och gudinnor.. de tror på att vi är en övermänsklig ras om vi säger åt dem att det är så ...

Pandina2011-06-21 11:03

Ja, och förhoppningsvis kan de tänka ut själv att så inte är faktum. Kan de inte det så har föräldrarna lärt dem fel.

morihei_792011-06-21 11:23

hmmm ja, jag tror att barn när de vuxit upp kan tänka själva... Men så länge barn är barn är jag helt övertygad om att de inte kommer att ifrågasätta mkt alls.... det ligger nog i sakens natur att vi som djurart SKA tro på det våra päron säger åt oss. Ät inte det där , det är giftigt! Se upp för stupet, simma inte i havet det finns dumma djur där, tro på gud, se upp för snuskgubbar.. osv osv...

Pandina2011-06-21 11:47

Ja. Då är det som det ska vara.

Dock är det även ofta sagt att barn inte gör som föräldrar säger, utan som föräldrar gör.

morihei_792011-06-21 12:04

jo må så vara... men de beror nog mer på hur vi säger ... säger jag en sak coh gör samma grej så tror jag nog barn gör så.
Säger jag åt mina barn att inte röka trots att jag själv röker så blir det nog som så att barn kommer prova på att röka...

annwid2011-06-21 12:51
Antal inlägg: 57

Är det inte lika självklart att man vill överföra sin verklighet på sina barn vare sig man är troende eller inte? Jag är inte troende och därför växer inte heller mina barn upp med en t.ex. kristen tro. Men om jag var religiös så skulle det vara min verklighet och något självklart att mina barn också var en del av, inget som jag skulle kunna "välja" att överföra på mina barn.
Att vara troende är ju inget tillbehör precis, utan en livsåskådning.
Sen får de väl välja själva när de blir stora nog för det, kanske hittar de en tro de vill leva efter eller efter andra värderingar de fått med sig i livet.

Axmed2011-06-21 13:30
Antal inlägg: 120

Svenska kyrkan är ganska harmlös.

promenad - Ej medlem längre2011-06-21 13:35
Antal inlägg: 3995

Ja du säger det, kristi brud.. hint hint

canvas2011-06-21 13:42
Antal inlägg: 282

hejhej, jag är mkt bättre än alla andra då jag inte tror på gud eller vad?

promenad - Ej medlem längre2011-06-21 13:47

tycker du?

anden6662011-06-21 13:50
Antal inlägg: 143

Ja, det är du canvas!!

canvas2011-06-21 13:53
Antal inlägg: 282

jag blir så stålt och glad nu när jag får bekräftelse, tack alla!

ParticleZoo2011-06-21 13:54
Antal inlägg: 2

Jag tycker canvas är bättre än alla andra. Han är fördomsfri och skulle aldrig uppfostra sina barn med sina egna värderingar eller personliga övertygelser, precis som jag är säker på att wertigo gör. Barnen skulle växa upp i ett ateistiskt, eller i bästa fall nihilistiskt, hushåll. Sen när åldern är inne kan de skapa sig ett eget konto på betapet och ställa retoriska frågor för att visa hur DUKTIGA de är.

promenad - Ej medlem längre2011-06-21 14:02

detta är den svenska avundsjukan?

Zaskia - Ej medlem längre2011-06-21 14:16
Antal inlägg: 576

Man vill väl påverka sina barn. Både när det gäller tro och annat. När barnen blir vuxna väljer de ändå vad de vill tro på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?