Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2011-07-17 19:10
Antal inlägg: 7560

"så väljer de flesta att stänga ner och försvara det de redan tror på istället för att tänka"

Kafo: Ska vi reagera och läsa mer om allt vi varnas för kommer vi att dö utsvultna med webbläsaren i ett konspirationsforum. Det kallas källkritik att inte ge det för mycket uppmärksamhet förrän det rapporteras från trovärdigt håll. Sedan finns det i samhället personer med uppgift att följa upp även vaga misstankar.

ANDERStG2011-07-17 19:12

ektis: Ja, det var inte riktat specifikt till dig. Men här kan man läsa mer:
sv.wikipedia.org/wik...i/ Vipeholm

Megaherz2011-07-17 22:26
Antal inlägg: 3304

Med tanke på att jag inte sväljer tandkräm när jag borstar tänderna får det vara värt risken. Har aldrig haft hål och min tandläkare var chockad över hur snabbt min mun läkte efter jag dragit två tänder (Det tror jag är en placeboeffekt av min tillit för kamomillte)

Borde mer oroa mig för saltlakrits som jag älskar:
sv.wikipedia.org/wik...ni umklorid

En kompis till mig sa "Inte konstigt att du är blond" :D

satanigatan_ - Ej medlem längre2011-07-17 22:27
Antal inlägg: 113

Måste vi alltid spekulera kring Aftonbladets rubriker med flertaliga utrops- och frågetecken? ALLTID.

jadey - Ej medlem längre2011-07-17 22:46
Antal inlägg: 238

debatt.passagen.se/s...00 02569287

art-bin.com/art/sall...om _sw.html

www.svd.se/nyheter/i...49 8843.svd

articles.mercola.com...im als.aspx

odin - Administratör2011-07-18 09:40
Antal inlägg: 7442

jadey, trodde redan vi avhandlat dylika länkar. De har inget med tandborstning att göra, snarare att man inte skall svälja stora mängder fluor.

mrperfect2011-07-18 10:26
Antal inlägg: 11437

Citatet från Arvid Carlsson : "Man får inte vänta tills man har 100 procents bevis för en fara för att kunna agera." gör mig mörkrädd,
ska man alltså reagera för obevisade påståenden, skall han kallas vetenskapspsman och han har fått Nobelpriset..märkligt.

SkySpy_2011-07-18 16:45
Antal inlägg: 4418

Måste du ha allt bevisat för att avstå från något som anses dåligt men inte bevisat dåligt? Om man har 90 procent bevis då? 70 procent bevis.
För mig räcker det att det är giftigt oavsett. Visst min kropp klarar säkert av detta giftet utan att visa någon synlig påverkan men vad händer egentligen i kroppen.
Stora mängder fluor är alltså inte bra.. Tänk de som överkonsumerar i form av tandkräm, munskölj, fluortabletter, tuggummi, mm. Skulle tänka mig att det blir en ganska stor dos.
Men Fluor är ju bra för tänderna enligt tandläkaren så det är ju ingen fara. De flesta har ingen aning om att fluor är giftigt överhuvud taget.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-07-18 17:07
Antal inlägg: 915

Jag tror nog tvärtemot att de allra flesta från mycket unga år vet att det kan vara farligt att överkonsumera fluor och jag tror att de som gör det är mycket, mycket få med de riskmarginaler som finns.
Det är farligt att överkosumera hostmedicin, alvedon, saffran och en massa saker. Folk är ofta smartare än man kan tro och faktum är att åldringar med egna tänder har ökat enormt mycket. Före andra världskriget var det vanligt att vara tandlös eller ha löständer redan i medelåldern.
Om man jämför barnen nu med barnen på 50-talet slipper de en massa plågsamma lagningar och utdragningar.
Jag är däremot ganska rädd för allt kuckelmuckel som står på hyllorna hos hälsokosten. Det är mycket ingredienser som inte är att leka med och som har liten utprovning och forskning, baserat på nojor, skrock och inbillning.

bolo2011-07-18 17:25
Antal inlägg: 1061

Hur ska jag kunna veta det...

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-07-18 18:32
Antal inlägg: 493

Instämmer med "...bara korkade reklammakare som säger formula...!

Triss - Ej medlem längre2011-07-18 18:45
Antal inlägg: 417

Små barns tänder är av ganska dålig kvalitet och den blir bättre om man använder tandkräm med fluor. Just nu pågår en studie på små barn där hälften av barnen får fluorlack penslat på tänderna och hälften inte. Sedan jämför man tandstatus. Så snart får vi veta.. Det är inte meningen att man ska servera fluor som mellanmål eller middagsmat utan borsta och spotta. Det som står i hälsokosthyllan vet man betydligt mindre om än fluor som har varit med ett tag. Just nu är det inne att vara emot fluor men det har trots allt gjort att många slipper hål i tänderna.

zandvoort2011-07-18 20:14
Antal inlägg: 1

Orkar inte läsa alla inlägg hela vägen, då det är en riktig blandning av okunskap samt en del riktig fakta. En del saker får mig att bli något orolig för hur folk drar slutsatser. Ska dock lägga till ett inlägg till, för att göra diskussionen ännu längre. Fluor är ett gift i stora mängder, men viktig för tandhälsan i den profylaktiska mängd som finns i tandkräm. Även för hela kroppens hälsa. Det är noggrannt utvärderat och uträknat i vilken mängd Fluor finns i vanlig tandkräm och Fluorskölj. Vill påpeka att även viktiga vitaminer och tom vatten är skadligt i för stora mängder. För dessa finns det ju också dagliga rekommenderade mängder. Vanlig tandkräm 2ggr/dag är inte farligt för kroppen, däremot är karierade tänder rent av farligt, då bakterier från munnen kan ta sig in direkt i blodomloppet via tänderna. Självklart ska tandkräm inte sväljas i stora mängder, därav lägre Fluorhalt i de mindre barnens tandkräm. Fluoret ska stärka emaljen på tänderna för att de ska kunna stå emot de påfrestningar som dagligen sker vid intag av olika födoämnen. Tandborsten ska borsta bort bakterierna som bidrar till syrautsöndringen som urlakar emaljytan. Glöm inte att tandkrämen inte heller ska sköljas bort efter borstning och glöm inte att det ska borstas längs tandköttskanten för att munnen ska hållas frisk. Enklas är ju att besöka en tandläkare/tandhygienist för att få den senaste och mest riktiga informationen angående detta ämne. Tills dess är en tandborste och Fluortandkräm en mycket billig och enkel investering för hälsan och plånboken.

Bob1002011-07-20 03:08
Antal inlägg: 854

Tänk å vatt flårtant hela livet...å sen har man bara gjort onytta...suck

ANDERStG2011-07-20 06:47

"Procentuell bevisföring" är en styggelse. Om ni inte kan definiera begreppet, eller i största allmänhet sysslar med matematiskt rigorösa bevis ger jag er följande altrnativ
www.synonymer.se/?query=b evis

mrperfect2011-07-20 18:42
Antal inlägg: 11437

Hur vet man att fluor är giftigt? Är alkohol giftigt?

Ingisen2011-08-11 23:13
Antal inlägg: 18

vad är sammanhanget här? Alkohol är giftigt i stora mängder, men gott i små!!! hur är det med tandkräm??

orvar992011-08-11 23:20
Antal inlägg: 540

...trist tror jag. Hur många av dina kompisar kommer över om du lovar att öppna en familjetub med Pepsodent?

Vasterljung2011-08-11 23:43
Antal inlägg: 261

Jag växte upp utan fluortandkräm och fluorsköljning pga mina föräldrars övertygelse om farligheten. Det resulterade i flera amalgamfyllningar i stället. Tanken var god, och den har jag full respekt för. Men jag tror amalgamet är värre än fluoret hade varit.

apbur2011-08-11 23:45
Antal inlägg: 9699

Att ha något basiskt i munnen fungerar nog bra. Som snus :)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?