Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nyckelpigan_2011-08-02 19:29
Antal inlägg: 543

Och du - glöm inte fråga om de har referenslitteratur. Har för mig att de hette så. Mitt bibliotek på skolan hade 1 exemplar av alla huvudböcker i ämnet för utlåning bara i biblioteket.

Alltså - man fick inte låna boken från biblioteket utan sitta där och läsa den. Blir mer effektivt då med när man är där - finns inga ursäkter att hålla på med datorn, prata i telefon osv.....

nyckelpigan_2011-08-02 19:29

Jo, antar att du kollat stipendier och fonder? Kan finnas en del att hämta - mycket beroende på vilken kommun du bor i. Sök på nätet och kolla.

miss evelyne2011-08-02 19:34
Antal inlägg: 467

jo det stod i listan referenslitteratur men ingenstans vad det var för nåt så tack för förklaringen =)

Nee har inte kollat stipendier och fonder men ska göra det i veckan.. eller nästa vecka när jag inte jobbar alla dagar. =)

nyckelpigan_2011-08-02 19:36

Såg du skulle bli lärare - kul! Funderade själv på att läsa in pedagogiken då jag har poäng i andra ämnen men inte blivit så.

Dock har jag undervisat i ekonomi och juridik på gymnasium som lärarevikare och även på ett IT-gymnasium där jag hade ECDL-körkortet, Windows - operativsystem och e-handel.

Det är väldigt olika från skola till skola och disciplin till disciplin hur tentor/prov går till. En kompis till mig läste till sjuksköterska där hade dom mest gruppövningar och redogörelser. Tror de hade max 5 prov/tentor under hela studietiden!

Antar att du kanske har någon 5-poängskurs i början? Tar ca 4 veckor? Ta det då lite lugnt och kolla läget de första två veckorna!!! Då har du ändå två hela veckor på dig att plugga. Min erfarenhet säger att om det är en utbildning - alltså ej enstaka kurs du går på så är den första månaden lite mjukstart.

Du kommer att klara och fixa detta!

pms2011-08-02 19:37
Antal inlägg: 166

Här finns det studentlitteratur att köpa för en billigare peng: www.kurslitteratur.se/
Lycka Till med ditt boende och dina studier:0)

miss evelyne2011-08-02 19:41

Nyckelpigan.. tycker verklgien du ska läsa in pedagogiken!!

vi börjar med praktik 3 veckor in i terminen så det lär vara skönt =) men ändå massor att läsa samtidigt.

jo jag hoppas i alla fall jag fixar det!! =)

Pms. Tack så mycket!! =)

Shylster2011-08-02 19:44
Antal inlägg: 943

ah nice lärare. Eftersom att jag studerar till lärare så ville jag inte säga för mycket om behovet av böcker eftersom du kanske skulle läsa nåt annat. Aja då bör du verkligen ta det lugnt med böckerna och ifall du läser ett ämne du redan har bra kunskaper i behöver du ännu färre böcker.
Tex om det finns grammatikböcker som dom säger att man ska köpa inför tentor men om man har koll och kanske orkar googla runt lite så klarar man sig lätt utan ''träningsböckerna''.

miss evelyne2011-08-02 19:50

ah okej... jag tänkte satsa på biologi,kemi,fysik och högstadiet sen.. Men har inte riktigt bestämt mig.
okej men det känns ju skönt. första halvåret e ju gemensamt nu och grundläggande.. vet ej om det var så när du börja.. så mycket historia osv gällande högskolan om jag listat ut rätt av litteraturlistan. Men vad skönt då kan jag alltså slappna av lite med böckerna. ^^

Phantony2011-08-02 20:06
Antal inlägg: 126

Vilken stad ska du plugga i?

morsan30 - Ej medlem längre2011-08-02 20:08
Antal inlägg: 129

Har inte läst alla inlägg... Men läs blad från affärerna som har extrapris så du handlar billigare och gör storkok och frys ner. Som ngn annan sa köp inte en massa hämtmat o så.
Bor du inneboende hos ngn eller är det lägenhet så du får elräkning o så från bolaget? Isf be att få räkning varje månad. Samma med telefon. Det kan du be att få månadsvis.

Lycka till

miss evelyne2011-08-02 20:16

Phatony. jag ska plubba i Borås =)

Morsan. Jag bor i en etta själv som jag hyr i andra hand. Elräkning får jag varannan månad det var så för alla så inte mycket att göra åt =/ men ska tänka på det med telefon osv. =)

Tack morsan =)

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2011-08-02 20:20
Antal inlägg: 3298

Vill bara önska lycka till! Kul att läsa nån som är pepp att flytta! Jag är precis i flyttlådornas land och jag hatar det...

Tess 082011-08-02 20:26
Antal inlägg: 18003

www.lycknis.se kan finnas kvar där man kan köpa både begagnad och ny kurslitteratur.

Som sagt så är det oftast ingen mening att köpa all böcker. Vi hade några böcker som var som huvudböcker och några andra var böcker som förklarade dom böckerna.
Från början var man duktig och handlade så det stog härliga till... se handlade man mindre och mindre. Någon kurs köpte alla varsin bok och sen lånade vi emellan. Att kopiera böcker är olagligt... jag bara säger...

miss evelyne2011-08-02 20:29

andraideal... Riktigt högt med peppmusik och så är det bara att köra, sjunga med och dansa när man har segat till =D

Tess Tack den sidan har jag inte sett innan =)
Okej jag tror ni är kloka så jag satsar på vad ni säger.. hur vet man vilka som är huvudböcker?
Oj jaha.. men varför säger dom på högskolan då att man ska kopiera mycket och så?

Tess 082011-08-02 20:33
Antal inlägg: 18003

Det brukar vara så att de första böckerna i listan är mer använda än de som står sist (om det inte är något speciellt som står sist).
Du kommer att lära dig på en gång hur det går till, ingen fara!!

Phantony2011-08-02 20:40
Antal inlägg: 126

OK, hade du flyttat till Fjollträsk hade jag kunnat bidra med en del husgeråd osv.

miss evelyne2011-08-02 21:03

Tess tack så mycket =) Jo man lär sig väll ganska snabbt =)

Phantony. oj tack så mycket =) men fjollträsk e lite för läskigt för mig XD

Nealot2011-08-02 22:03
Antal inlägg: 21

miss evelyne, studenter har det inte så fattigt som det sägs. Man behöver inte vrida och vända på varenda krona för att få allt att gå ihop om man har lån och bidrag. Klarar mig utmärkt på en hyra på 3500, el 400, bredband 200, tv 29, försäkring 150, sl kort 700 (800 i höst då) och mat 2000. Har aldrig förstått varför studenter gnäller och oroar sig så mycket.

Du kommer klara dig gallant ;)
Lycka till

miss evelyne2011-08-02 22:25

nealot. det är en del som säger så. Andra har det jätte kärvt.. svårt att veta. Men jag tror också jag kommer klara mig bra bara jag kommer in i det =) Jag har lite jävlar anamma när det behövs. ^^

petidin2011-08-02 22:34
Antal inlägg: 94

Tror de som har det kärvt är de som krökar i tid och otid för att skapa band med andra studenter och för att de tror att det är det som förväntas av en student.
Har du möjlighet så tycker jag att du ska gå på en studieteknikskurs, vilket finns på en del högskolor. Där får du lära dig hur du kan plugga effektivt och hur du använder dig av litteraturen på bästa sätt. Ett tips bara sådär ändå.
I övrigt kan du köpa dig en liten fin termos och ta med eget kaffe på föreläsningar, ifall du nu dricker kaffe.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?