Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-08-19 21:29
Antal inlägg: 6334

Pär Ström är icke-representativ, men ett bra exempel eftersom han är relativt välkänd. Typ som Ireen von Wachenfeldt. De är dock inte ensamma om att tycka vad de tycker, Pär Ström är ju knappast den enda som läser genusnytt t.ex. Manshatsgnället är vanligt, och om det inte är lika vanligt som gnället om kvinnohat är det väl inte så konstigt med tanke på kvinnans status genom historien etc.

Visserligen inte en ursäkt - gnäll är gnäll (=svagt och ointressant) oavsett vem det är som gnäller. Men en förklaring.

apbur2011-08-19 21:54
Antal inlägg: 9699

Män ur min egen generation har alltid betraktat mig som en jämlike. Det är bara gubbar som ibland tycker att de ska slippa bli emotsagda av kvinnor.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 22:01
Antal inlägg: 675

2011-08-19 21:54
Hm....då, antingen har du haft jättetur, eller så har jag haft jätteOtur. ^^

apbur2011-08-19 22:16
Antal inlägg: 9699

Eller så är det skillnad på dig och mig där var och en får vad vi förtjänar.

Resurrection - Ej medlem längre2011-08-19 22:17
Antal inlägg: 11463

olika mkt stock?

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 22:28

Jaap.
- Jag borde egentligen inte skriva så mycket mer idag, är sjukt trött, men kan ändå inte låta bli att pränta ner några rader.

Alltså, du menar att när kvinnor får kritik här så bottnar det i att argumenten är, citat, ”så fattiga, era åsikter dunkla och ogenomtänkta och er retorik barnslig.”

Och du menar också att dom gångerna männen får kritik, så är även den kritiken vanligtvis välförtjänt?
Men i vad bottnar den kritiken då – enligt dig? Vad kvinnors bottnar i skrev du alltså redan, men med vilka ord skulle du beskriva kritiken som männen får? Hur har då männen ”brustit” i sina argument?

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 22:28

Jadå, apbur. ^^

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 22:30

"olika mkt stock?"

Res, vad betyder det?

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-19 22:32

"Män ur min egen generation har alltid betraktat mig som en jämlike. Det är bara gubbar som ibland tycker att de ska slippa bli emotsagda av kvinnor."

Nu vet jag inte riktigt vilken generation apbur tillhör, men jag håller med ändå. De gånger jag blivit "lilla gumman"ad har det i princip bara rört sig om män i 45-årsåldern eller äldre.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 22:40

2011-08-19 22:32

En till alltså. ^^
Jätteintressant. Det här kunde det göras statistik på.

Jag fastnar mest för formuleringen; "ALLTID betraktat mig som en jämlike".
Menar ni det? Utan undantag?

crooked rain - Ej medlem längre2011-08-19 22:52

Beror väl på hur man är som person. Jag vet att jag en jämlike (minst) och har allt förväntat mig att bli behandlad som en jämlike (minst) så ja, den behandlingen har jag också alltid fått. Men när det kommer till äldre män (oftast vänster, av nån anledning) verkar det ibland finnas lite problem med den biten.

Om man ofta blir behandlad som ngt mindre än en jämlike kan det ju ligga andra orsaker bakom det än just kön. Just sayin.

nyckelpigan_2011-08-19 22:54
Antal inlägg: 543

Självklart och givetvis har kvinnor och män olika förhållningssätt i diskussioner och "maktspel".

Att klanka ner på det ena eller andra är löjligt.

Själv tycker jag det är intressant då jag blivit äldre - dvs i 40-årsåldern och har inte så "mycket" kvinnliga egenskaper som förr.

Dessutom vilket är mer intressant, har jag större makt.

Det är ett språk som både män och kvinnor förstår.

Yes, reagerar olika på.

Enligt mig samma i botten.

nyckelpigan_2011-08-19 22:55

Tilläggas kan att ju högre man kommer desto ensammare blir det....

Iofs kompenserar lönen det men bara pengar.

Så därför blir sociala biten allt mer viktig.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 23:08

CR
Alltså...iaf så tror jag att vi är ganska olika i karaktären.
Du och apbur är kanske mer lika (vad och hur mycket man nu sen egentligen kan läsa av varandra här?).

Men hursomhelst är det intressant.
- Även det du skriver, nyckelpigan.

Men kan nu nån tala om för mig vad "olika mkt stock?" betyder?

nyckelpigan_2011-08-19 23:10

öhmöh - olika mkt stock är jag lessen för att jag tolkar på mitt högst subjektiva sätt :-)

:-) Sorry....

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 23:14

Men vaffans? Det där blev jag inte ett skvatt klokare av, nyckelpigan.

*befarar det allra värsta*

nyckelpigan_2011-08-19 23:16

Själv så har jag absolut inte blivit ställd som en jämlike som CR.

Möjligtvis är det som CR menar att det kan bero på personligheten (om jag nu tolkat rätt - CR är lite otydlig för mig)

Tvärtom har jag blivit bemött på både ena och andra sättet men ändå skapat mig nuvarande tillvaro tack vare dels en uppväxt med två bröder och en far som jag stod nära vilket lärde mig en hel del.

Därefter en underbar livskamrat och senare son som lärt mig en väldigt mycket.

Självklart och givetvis mor, bästa tjejkompisar och framförallt min dotter som lärt mig tjejer och vad som händer när man som tjej för större makt/möjlighet till påverkan.

Trodde också när jag var i CR ålder att det var annorlunda jämfört med generationen ovan. Jag hoppas CR har rätt. Tillåt mig dock att tvivla

nyckelpigan_2011-08-19 23:19

öhmöh, skall man bli klokare? :-)

Hrm....... ibland kan man befara det värsta - haha

Måns_E2011-08-19 23:24
Antal inlägg: 12028

Jag tycker att både en och annan kvinna såväl som man har vettiga åsikter, dock så gäller det inte alla.

Att behandla kvinnor annorlunda än män ser jag ingen särskild anledning till, dock så får man väl inse att man inte kommer överens med alla. Å andra sidan så tror ju inte jag att det är så jättestor skillnad mellan kvinnor och män, även om jag också inser att jag lättare kommer lättare överens med fler män.

Vad det sen beror på, om det handlar om kulturell påverkan eller för att vi har olika gener? Tja jag tror att vi egentligen inte är så olika men påverkas på olika sätt av vår omgivning, vilket självklart färgar oss.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-19 23:30

"öhmöh, skall man bli klokare? :-)"

Jo, jag hade ju hoppats det. :)

Och värsta...njo...med Res vet man aldrig riktigt. Vi är som hund och katt, fast jag har faktiskt aldrig fattat varför. Hm...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?