Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Hillegnu | 2011-09-18 23:18 | |
![]() | "Det kan ju vara bra att tydligt upplysa de som ska välja till gymnasiet att man inte kan gå sjuksköterskeprogrammet på högskolan om man går frisör på gymnasiet utan att passera komvux innan." jag håller helt med dig om detta. felval kostar samhället och individen onödigt mycket. Om man satsar på vägledning på grundskolan så skulle det inte behöva bli så många felval. tyvärr så har inte många grundskolerektorer den kunskapen. | |
| le-lou | 2011-09-18 23:20 | |
![]() | men felval? Går man frisörutbildningen så är detta väl något man vill bli? Hur kan man kalla det ett felval? Om man upptäcker att man valde fel sedan är väl en annan sak, och för det finns det inget botemedel för och är heller inget som samhället ska stå till svars för. Frisör och sjuksköterska är väl två totalt skilda yrken. Herregud vilket resonemang :D | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:22 | |
![]() | le-lou: det är inte så lätt "att kolla upp själv" Det är faktisk grundskolans skyldighet i lag precis som undervisningen, att tillhandahålla vägledning av kvalitet. Det ska ingå både vägledning och studie-och yrkesorientering. Det vill jag påstå, får inte eleverna i den utsträckning de har rätt till idag. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:23 | |
![]() | Läkare är ju samma sak som några gymnasiekurser som inte gör dig till någonting... Man avlägger inget yrkesbevis där man får lön och sätter andra människors liv på spel :P | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:24 | |
![]() | När jag gick i nian fick man sätta upp sig på en lista till syon för vägledning iom gymnasieval. Jag fick ingen tid och många med mig. | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:25 | |
![]() | Nej så enkelt är det inte le-lou | |
| le-lou | 2011-09-18 23:25 | |
![]() | varför är det inte lätt att kolla upp själv? Om man vill bli sjuksköterska, varför väljer man frisörutbildningen? För att man vill bli frisör? Om man vill det.. på vilket sätt skulle skolan kunnat hjälpa till i fråga om att upplysa om vilka kriterier som gäller för att plugga till sjuksköterska? "Jo jag vill bli frisör alltså. " "jaha, men har du tänkt på sjuksköterska?" "ööh... nej?! "nehej. Men då ska jag ändå berätta för dig vilka krav som gäller för DEN utbildningen" "eh jaha..varför då? Jag vill ju bli frisör? " | |
| le-lou | 2011-09-18 23:27 | |
![]() | ja alltså.. att man ska få hjälp om man tvekar är en sak. Men valet ligger ändå alltid på dig till sist. Och det är galet enkelt att kolla upp utbildningar idag, allt finns på nätet och ungdomar är fan grymma på nätet. Vi kan väl försöka ta lite eget ansvar, sluta vara lata och sluta skylla allt som blir fel på alla andra? | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:27 | |
![]() | "Varför menar du att det är så bra om vi "reclaimar" studenten då?" Jag är inne ungefär på samma linje som le-lou här: det handlar om att höja kvaliteten på de högskoleförberedande linjerna på gymnasiet och på examen från dessa. Vad den examen sedan kallas bryr jag mig inte om. Vi kan ju kalla den för något annat än studenten om det känns bättre, jag tyckte att det verkade vara det enklaste ordet att använda dock. Det viktiga är att man skiljer ut vissa linjer från varandra så att varje enskild elev kan uppnå sin maximala prestation. Så har det inte varit på senare år. Det finns det många undersökningar som visar. Eller snarast visar undersökningarna hur kunskaperna sjunkit. Eftersom eleverna knappast är dummare idag än på 60-talet så är det rimligen något annat som gått fel. Det här tugget om att den som inte tagit det jag då i framtiden skulle vilja kalla studenten (men som alltså också skulle kunna kallas för dyngexamen eller något annat) är löjligt. Jag har inte sett någon här som skrivit att inte varje person har rätt att festa när det slutar skolan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:27 | |
![]() | Man tror att man vill bli frisör men så inser man att man vill bli sjuksköterska och tror att det bara är att hoppa rakt vidare till den utbildningen när man är klar som frisör? | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:29 | |
![]() | Så går det inte till, man vet inte vad man vill bli när man ansöker till gymnasiet. Det är det få som vet. Studie och yrkesvägledning/orienteri ng är något man måste arbeta med under minst hela högstadiet på olika sätt. Dessutom så är frisör en gymnasieutbildning och sjuksköterska en högskoleutbildning | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:29 | |
![]() | Lolita Pop: förklara hur kvaliteten på de högskoleförberedande linjerna på gymnasiet skulle höjas genom detta förslag? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:30 | |
![]() | le-lou, i teorin kanske det är enkelt det här med att ta reda på vilken väg man ska staka ut för sin utbildning, men i praktiken ser det ut precis som Hillegnu säger. | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:32 | |
![]() | Resurrection: genom att oberoende censorer bedömer slutproven, både de muntliga och de skriftliga. Den skola som då inte lärt ut tillräckligt kommer att få många som inte klarar proven. Den skolan kommer då att behöva förbättra sig alternativt lägga ned. Detta menar jag kommer att höja den allmänna nivån på vad eleverna har rätt att få lära sig. För det är ju faktiskt en rättighet det handlar om. | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:32 | |
![]() | I praktiken så är detta redan genomfört från hösten 2011. Är det någon som har missat skolreformen? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:33 | |
![]() | Det där kan man ju redan se genom vilka som får slutbetyg och vilka som bara får ett samlat betygsdokument -.- | |
| le-lou | 2011-09-18 23:34 | |
![]() | men... vem har inte gjort fel val i livet? Det är en skillnad på när man ska välja riktning som 19åring eller riktning som 25 eller 30 åring. Det är få som kommer rätt första gången, många omskolar sig, många har en sorts utbildning i botten och jobbar med nåt helt annat. Hur kan valfrihet vara fel? Ska vi skylla på samhället för att elever får välja fritt? Deli - allvarligt. Läser man frisörlinjen på gymnasiet och tror att man kan knalla in på sjuksköterskelinjen direkt efter så är man väl lite mer än lovligt naiv? En yrkesinriktad linje ger dig ett yrke, du läser speciella ämnen och den är inte bred nånstans. Det står ju att läsa i varje liten broschyr och informationsblad om detta... | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:35 | |
![]() | Lolita Pop: "Den skola som då inte lärt ut tillräckligt kommer att få många som inte klarar proven. Den skolan kommer då att behöva förbättra sig alternativt lägga ned." På vilket sätt skiljer sig den beskrivningen mot hur det fungerar redan nu (med exempelvis nationella prov)? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:35 | |
![]() | Du visste säkert allt det där när du var 14 :) | |
| Lolita Pop - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:35 | |
![]() | "I praktiken så är detta redan genomfört från hösten 2011. Är det någon som har missat skolreformen?" Va???? Har man redan infört censorssystemet? Ja, i så fall har jag missuppfattat det hela, det erkänner jag i så fall gärna. | |