Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 473

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-15 22:18
Antal inlägg: 1825

Och korrigeringen av adjektiv-particip gällde inte ditt inlägg Ulice, utan måzepig (våra inlägg publicerades ju ungefär samtidigt, riktigt så snabbt skriver jag inte att jag hann kommentera ditt med en mindre uppsats på samma minut :))

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-12-15 22:19
Antal inlägg: 3488

Jag skulle hellre välja att säga "Den totalt spelade tiden" för att det inte låter det minsta märkligt för mig att gradbestämma participet "spelad". En match kan vara "fint spelad" eller en roll kan vara "roligt spelad", en munter visa kan vara "glatt spelad".

markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-15 22:22

Där har du en poäng, men "fint", "roligt" och "glatt" GRADERAR ju inte participet, de är inte gradadverb utan sättsadverb. Pröva istället med andra gradadverb, så låter det inte längre rimligt:

mycket spelad
väldigt spelad
lite spelad
helt spelad
ganska spelad
relativt spelad
tämligen spelad
totalt spelad

markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-15 22:24

okej, mycket och lite var dumma exempel eftersom de kan ligga i gränslandet mellan grad- och sättsadverb beroende på sammanhang (låten är MYCKET spelad i radio - synonymt med sättsadv låten är FLITIGT spelad i radio)

carlmartin - Ej medlem längre2011-12-15 22:31
Antal inlägg: 4590

love you nerdz :)

markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-15 22:33

Tack, det värmer carlmartin :)

Jag lovar, det smittar inte (om inte du blir språklärare samt läser kursen Svensk språkstruktur på Linnéuniversitetet)

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-12-15 22:51

Håller inte med där heller. :-)

En låt kan vara mycket spelad på radio. Den kan även vara ganska spelad eller lite spelad, och även ofta spelad och sällan spelad.

Och så kan ju en grej kan även vara helt (över)spelad, relativt (över)spelad, tämligen (över)spelad och definitivt totalt (över)spelad, men visst, där är ju spelad enbart basen i verbet.

Men jag menar att bara för att en verbform inte fungerar med alla existerande gradadverb så betyder det ju inte att den kan användas med något av dem. Ska komma på något illustrativt exempel när jag inte är fullt så trött. :-)

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-12-15 22:51

carlmartin: Nerd it is! :-)

markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-15 23:07

"Låten är ganska spelad på radio" låter ju inte klokt, det måste du också erkänna. Som jag skrev tidigare är ju gradadverben "mycket" och "lite" utbytbara mot sättsadverb utan att tappa eller nyansera semantisk eller pragmatisk innebörd (se mitt inlägg 22:24).

"Ofta spelad" och "sällan spelad" är ovidkommande, nu drar du in en tredje adverbtyp - tidsadverb.

Jag ger inte upp, vissa slåss för mänskliga rättigheter, andra för grammatiska. Konsulterade universitetsgrammatiken, som naturligtvis inte nämner bestämning av particip överhuvudtaget, varefter jag slängde iväg ett frågande mejl till universitetsadjunkten som ledde den kurs i svenska vilken jag avslutade för fem veckor sedan. Om hon gitter svara i dessa julens tider, återkommer jag med förhoppningsvis vettigt underbyggda kommentarer i frågan.

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-15 23:49
Antal inlägg: 844

Jo, det ska bli intressant att läsa boken - som sagt. Hoppas att jag kan få tag i den snart.

Apropå rinkebysvenskan, så förstår jag att det finns många värden i den, som i alla dialekter, men jag tänker ändå att det hursomhelst vore viktigt för alla (dom berörda) att även kunna standardsvenskan. Det kan bli svårt annars. Och det här säger jag utifrån att jag har _ingen aning_ alls om hur det t.ex fungerar i skolorna i dom områden.
Det kanske inte är något problem alls? Men undrar hur de har löst det? Är rinkebysvenskan kanske "fritidsspråket" och standardsvenskan skolspråket?
Tänker också att det kan bli svårare (åtminstone inledningsvis) för den som i den miljön ska lära svenskan från början…

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-15 23:51

"..vissa slåss för mänskliga rättigheter, andra för grammatiska."

Det ena behöver inte utesluta det andra. :)

amon85 - Ej medlem längre2011-12-16 03:38
Antal inlägg: 54

Det här var spännande för en svenskalärare att ta del av =)

Mindymoo2011-12-16 04:15
Antal inlägg: 1743

Får jag skjuta in en fråga? Vad är xavant?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-16 06:50

Heter det inte svensklärare?

www.dn.se/kultur-noj...ns kalarare

markoolio5 - Ej medlem längre2011-12-16 23:01

Här Nanna: www.adlibris.com/se/...91 13038680

Adlibris har fri frakt och hyfsat snabb leverans, beställ nu så kan du njuta i mellandagarna.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?