Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 405

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Palnatoke - Ej medlem längre2012-04-17 11:24
Antal inlägg: 229

I tumör-scenariot vore det väl i stort sett samma sak som med Mattias Flink? Han fick som bekant ta sitt straff ändå, vilket de flesta nog anser rätt och riktigt.

Det, förmodligen helt hypotetiska, scenario där en massmördares illdåd visar sig bero UTESLUTANDE på en tumör eller motsvarande blir ju närmast jämförbart med Dr Jekyll och Mr Hyde, fast med den extra ingrediensen att personen då INTE självmant hade genomgått personlighetsomvandlingen . Ett intressant moraliskt dilemma faktiskt, men som sagt blott hypotetiskt.

Mixiplus: Du har inte händelsevis uppfattat att 99,99999 procent av dem som i övrigt delar stora delar av Breiviks världsbild (jag själv inkluderad) inte springer iväg och mejar ner sosseungdomar?

Lustigt. Man drar alltid till med att "bara" några tusental muslimer i västvärlden är aktiva i terroristgrupper. Och glömmer att nämna att de har stöd av hundratusentals om inte miljoner här i väst, för att nu inte nämna hundramiljontals i arabvärlden.

Man påpekar ständigt att det "bara" är några promille av alla MENA-invandrare som döms för våldtäkt. Och glömmer att nämna att när man räknar över en längre tid, endast räknar in männen och tar med mörkertalet, landar det på flera procent.

Men när EN galning med invandrings- och islamkritiska åsikter begår ett vansinnesdåd -- UTAN att få stöd från någon enda invandringskritisk eller nationalistisk organisation -- då är det åsikterna det beror på.

Mixiplus2012-04-17 11:46
Antal inlägg: 267

Palna...

Jag anar att du läser såväl inlägg som fakta med samma frenesi. Var du hämtar dina data eller slutsatser ifrån är för mig gåtor.

Varifrån kommer dina tankar om att de muslimska terroristerna har stöd av hundramiljontals i arabvärlden? Det är ren rappakalja!

Var kommer våldtäkter in i bilden?

Och JA det beror lika mycket på ÅSIKTER när en muslim självmordsbombar 100-tals oskyldiga såväl som när en norrman mod rasbiologisk bakgrund skjuter ner oskyldiga, om än norska, ungdomar på en ö.

Ölbaronen2012-04-17 12:02
Antal inlägg: 201

Palnatoke: vad har det ena med det andra att göra? Du är ute o cyklar...

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 12:20
Antal inlägg: 37631

Palnatoke hur tänker du nu ?jag tror du gör som jag brukar göra nämligen tänker mer en du skriver och då blir det...

Minta2012-04-17 12:28
Antal inlägg: 20042

Det verkar vara ett slags renhetstänkande och ordningsfrenesi. Han säger att de han dödade inte var oskyldiga utan politiska aktivister och att han gjorde en god gärning. Han jämför AUF med Hitlerjugend. Jag vet inte om han gillar Hitler eller inte, men tänkandet är så likt med en ren ras eller folkgrupp bortrensade från andra grupper och en i synnerhet i Hitlers fall judar i Breiviks fall muslimer.

Träsmak2012-04-17 13:17
Antal inlägg: 882

Jag kan öppna skallen på honom och ta en titt i hans hjärna efter tumörer. Det gör jag gärna gratis.

lamaglama2012-04-17 13:21
Antal inlägg: 439

Det är väl klart att en tuimör i hjärnan kan personlighetsförändra en person fullständigt, jag tycker att man borde frikännas om man hittar på tosigheter under inflytande av hjärntumörer. Hjärnan styr oss och alla våra handlingar, vår moral, vår fantasi, vår impulskontroll. Sätts den ur spel pga sjukdom så kan man inte vara skyldig till det man gör. Hur skulle det gå till? Det vore som att straffa en inkontinent för att han pissar ner sig.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 13:26

och jag kan snubbla och ramla på honom och ha en spruta i handen med en överdos av någonting,jag undrar vad dom anhöriga tycker om ovanstående inlägg?

lamaglama2012-04-17 13:31
Antal inlägg: 439

Det är väl inte de anhöriga som ska döma honom? I så fall behöver vi ju ingen rättegång, då kan vi bara låta pöbeln hänga honom i närmsta träd.

Ja, du kan snubbla och råka skada någon och det ska inte dömas som mord eftersom uppsåt att skada saknas. Men om du låtsas snubbla på någon och därigenom döda den du snubblar över, ja då är du en mördare. Det är skillnad, förstår du.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-17 13:37

hade dom anhöriga dömt honom hade han varit död för länge sedan,hoppas beringer har en tumör en snabbväxande så att han dör snart,så dom anhöriga vet att han inte finns mer,hoppas också att dom ändrar i grundlagen så att han blir inlåst för all framtid

limpan__22012-04-17 14:44
Antal inlägg: 2847

Matt 5:39

Mindymoo2012-04-17 15:08
Antal inlägg: 1743

Det är ett intressant resonemang om den eventuella tumören.
Om han vore smart skulle han gå med på alla undersökningar i hopp om att de hittar en abnormalitet som eventuellt kunde åtminstone lindra straffet. Men han vill inte eftersom han ansåg att han gjorde rätt. En loop i detta resonemang.
Jag tror att alla vanliga människor hoppas att det finns en fysisk förklaring - en tumör, en felaktighet i hjärnan. Det gör för ont att tro att någon helt enkelt är ond.

Nilsa2012-04-17 15:22
Antal inlägg: 9

Herregud, jag har NRK1 och är norska och har följt hela rättegången. Den mannen är fullt frisk. Han är en högerextremist med "rätt att döda" för den goda saken. Om han dödar vissa politiska och kulturella "marxistiska personer" så räddar han Norge och hela den ursprungliga befolkningen. Tycker det är synd att han får sånt utrymme i media!

Måns_E2012-04-17 15:43
Antal inlägg: 12028

Han vill ju bli en martyr, och i så fall så vore väl en hjärntumör sämsta möjligt för Breiviks syften?

Korkad kan man ju inte direkt angripa honom för att vars. Men hans "värdegrund" är ju hmm som den är.

Men men, han verkar fungera som de flesta fundamentalister.

Nilsa2012-04-17 15:57

Han tycker att det bara finns två fungerande etniska medvetna länder kvar i världen: Japan och Sydkorea. Skrämmande...

limpan__22012-04-17 16:02
Antal inlägg: 2847

Men finns det fler länder än dessa som har en extremt hög etnisk homogenitet och dessutom kan anses vara utvecklade länder?

Nilsa2012-04-17 16:19

Sydkorea kan väl knappast anses som ett väl utvecklat land...Folk svälter och diktaturen är stenhård! Ingen insyn från omvärlden. Japan är annorlunda men det blir fler och fler exempel på att barn och ungdomar pressas så hårt så att de mår dåligt. Jag tror nog Skandinavien är lysande exempel hur man lyckats att långsamt skapa ett bra demokratiskt samhälle även om eller kanske för att man öppnar för flyktingar och invandrare.

Träsmak2012-04-17 16:20
Antal inlägg: 882

Nilsa, hur är det med geografin egentligen? Tänker du på Nordkorea?

Minta2012-04-17 16:28
Antal inlägg: 20042

Ja, han verkar vara som de flesta fundamentalister.

Måns_E2012-04-17 16:30
Antal inlägg: 12028

Låter som hopblandning med Nordkorea ja :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?