Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Peddape2011-11-08 16:30
Antal inlägg: 647

Jag blev förbluffad bara av att de avbröt tävlingen! Jag kan tycka att det är lite barnsligt också.

mz_lzrd2011-11-08 16:35
Antal inlägg: 2498

Tiittii kanske skulle ägna sig åt att hålla tysta minuter för slaktdjuren istället för att prata sönder en tyst minut för en tävlingshäst.

Det vore förmodligen en stor lättnad för dem i hennes omgivning, åtminstone, eftersom hon av sitt inlägg att döma troligen mest kläcker ur sig dumheter.

skrabban2011-11-08 16:39
Antal inlägg: 1031

Det var inte för hästen som dom höll en tyst minut utan för han som ägde hästen. Det gör man i alla sportsammanhang.

skrabban2011-11-08 16:43
Antal inlägg: 1031

Man håller alltid en tyst minut när någon dör i , om det är människor eller djur så tycker jag man ska visa aktning för detta.

mz_lzrd2011-11-08 16:45
Antal inlägg: 2498

"Problemet är att vissa tror att vi är mer värda än djuren. Men det är vi ju inte." Så sa dum blondin. Men det är vi visst! Hela vår kristna kultur och hela vår lagstiftning innebär att människor är bättre än djur. Och så är det i alla kulturer i hela världen! Eller?

För det första så har vi också lagstiftning som ger djur rättigheter, inte samma som människans, men fler än vi ger t ex en bil eller ett kylskåp. Detta för att djur är levande varelser.

För det andra: Måste man vara "bättre" än någon annan för att man skall få en tyst minut hållen över sig? Räcker det inte med att man var älskad och uppskattad av de som håller tystminuten?

Blir döda människor mindre värda av det eller vad är det som upprör?

China Doll2011-11-08 17:03
Antal inlägg: 342

Först håller de en tyst minut för hästen och en vecka senare äter de upp den som smörgåsmat. Människor är för roliga.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-11-08 17:05
Antal inlägg: 236

"mz_lzrd

2011-11-08 16:45

Antal inlägg: 25

Måste man vara "bättre" än någon annan för att man skall få en tyst minut hållen över sig? Räcker det inte med att man var älskad och uppskattad av de som håller tystminuten?"

Just det! Det är det här jag menar också: vem säger vad eller vem som är mest värdefull? För mig betyder till exempel garanterat min katt mer för mig än vad någon spelare på Betapet gör och jag skulle sörja henne oerhört djupt om hon dog.

Ändå, och det är ju det diskussionen handlar om, om någon spelare här dog, så skulle jag djupt respektera andra människors sorg och självfallet ställa upp på någon form av hedersbetygelse om den kom. Det handlar om respekt för andra - både djur och människor.

Vad gäller vissa som skrivit här så undrar jag om man inte mest vill chockera. Det är ju lite den nya tidens anda: kokettera gärna med att du är så okänslig som möjligt. Som om man lite korkat tror att den som är cynisk automatiskt förefaller smart. Vilket inte är fallet.

magnusito2011-11-08 17:45
Antal inlägg: 4985

Hur kan man bli upprörd över en sådan handling. Känslorna för ett djur kan vara nog så starka. Finns det inget annat du kan uppröras över. Ett förslag:
Bli upprörd över allt plågeri och okänslighet mot djur.

Carolinew2011-11-08 18:15
Antal inlägg: 38

Ett tips, pcbss är bara ett så kallat troll. Han är bara ute efter att provocera.

Tycker det var en väldigt fin gest, jag blir minst lika berörd när hästar dör på det där sättet som när det gäller människor. Minst.

krysopras2011-11-08 18:28
Antal inlägg: 657

Det är som om folk tror att det bara finns en viss mängd kärlek och respekt i världen, ger man av kärlek och respekt till någon varelse så blir en annan utan eller får mindre. Hedrar man en häst så stjäl man från någon annan som kanske i lika hög grad förtjänat att bli hedrad.

Det är ett väldigt egendomligt resonemang. Kan man tänka likadant om ondska? Att man kan förbruka ondska genom att begå grymheter? Då borde Pol Pot få fredspriset postumt.

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-08 18:31
Antal inlägg: 185

Att det är ett Troll tror jag många insett, inte minst med tanke på vilken annan tråd om djur h*n startat.

Att döma av reaktionerna här är h*n dock inte den som väckt flest reaktioner. ;-)

magnusito2011-11-08 18:49
Antal inlägg: 4985

krysopsas
Väldigt klokt och bra sagt. Det är det som är det sorgliga här i världen.
Hörde på radion någon som ondgjorde sig över att människor stöder djurs rättigheter när det finns barn som lider.....
Som om det fanns någon som helst motsättning i detta.
Snarare tror jag att de som är medkännande med djur är medkännade med andra människor. Som om mindre djurrätt skulle gynna barnen.
Motsättningen här i världen är ju helt annan, nämligen de som inte bryr sig och de som bryr sig!

Kh-collies2011-11-08 19:39
Antal inlägg: 374

För dem som är intresserade av hästhoppning (ja, det finns annat än fotboll och hockey som engagerar folk!) så var detta SUPERstjärnorna (ryttare OCH häst). Att bevittna det som skedde är kan av de berörda inte bara avfärdas med en huvudskakning - "sånt händer". Självklart att ryttarna själva fattade bestutet att avbryta tävlingen!

le-lou2011-11-08 20:02
Antal inlägg: 17500

Varför "kör man på som vanligt" när en trav-, galopp- eller rodeohäst avlider under tävling? Fälttävlan likaså.

le-lou2011-11-08 20:04
Antal inlägg: 17500

tex här www.tidningenridspor...p; a=618557

Kh-collies2011-11-08 21:20
Antal inlägg: 374

Ja le-lou, VARFÖR kör man vidare då, ofattbart! Kan dock tro att det är pengarna som avgör, vadslagning alltså :((!
Nu var det ju som sagt ryttarna själva som var så berörda och skakade att de beslutade avbryta. Förstår man inte deras reaktion - ok, men man behöver som sagt inte håna och ironisera.

Måns_E2011-11-09 08:41
Antal inlägg: 12028

Trollanklagelser tycker jag att man bör vara försiktig med, utöver det så tycker jag att förnumstiga "Fattar folk inte att det är ett troll"-kommentarer är mer störande än TS själv.

I fälttävlan så dör väl så mycket kusar att det inte är något konstig att det händer (det dör väl t o m relativt mycket människor i fälttävlan med?).

MrAtomic2011-11-09 09:16
Antal inlägg: 452

Vad jag har hört från de som tycker att det är onödigt eller tom skadligt att visa empati för djur är att de tar energi och empatiresurser från viktigare saker som människor som dör eller lider.

Jag tror dock inte att detta stämmer i de flesta fall. De som enligt min erfarenhet är så kallade djurvänner har också stort engagemang i annat som tex Amnesty, Unicef eller på något annat sätt visar empati som rör oss människor. Snarare tror jag att de har svårt för maktmissbruk och känner mycket för de "svaga" och utsatta överlag än att de skulle begränsa sitt engagemang till djur.

boffertomte2011-11-09 09:31
Antal inlägg: 1128

Man kan inte "ta" empatiresurser. Det är inte pengar det handlar om.
Det gamla, lite slitna uttrycket "Kärlek är det enda man får mer av ju mer man slösar med det" stämmer på empati också.

Bob1002011-11-09 09:34
Antal inlägg: 854

Hästen var nästan mänsklig. Måste erkänna att jag själv blev berörd. Väcker också frågan hur vi behandlar våra djur.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?