Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 140

Forumkategorier

Användare Inlägg  
88tinste2011-11-13 12:55
Antal inlägg: 636

Det är mycket som är frågetecken, men de flesta hittills verkar vara överens om att det är fel att behöva skylta med något sådant för att få jobba.

Det är även, enligt mig, hemskt att man går med på det mesta just för att ha en inkomst och ett jobb...

88tinste2011-11-13 12:56

Bestämd tupp: vet inte om den finns i stockholm, den finns här i västerås iaf...

Megaherz2011-11-13 12:57
Antal inlägg: 3304

"Tyvärr läser inte alla hela kontrakten, de ser mest bara så uppgifterna stämmer och kollar av att lönen stämmer..."

Då får man väl faktiskt skylla sig själv..

Återigen, konceptet är urlöjligt, men tycker det finns mycket värre exempel där ute som man kan bli upprörd över.

88tinste2011-11-13 12:57

Håller helt med, men precis som du sa, konceptet är löjligt

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 12:59
Antal inlägg: 185

Den som anställdes EFTER införandet hade KANSKE ett val att inte ta anställningen. Men för den skulle behöver det inte ha varit frivilligt. Personen kan ha varit arbetslös och aviserats att söka jobbet. Att tacka nej kan ha kostat henne pengar. Men det här är inget jag vet så lägg märke till "kan ha varit".

Men för flera anställda har det här ju införts sedan de började jobba där. Alltså en förändring av "etikett och regler". Att det skulle ske kan de ju inte ha förutsett redan då.

Däremot skulle jag gärna vilja se kontraktet och tycker att media skulle visat upp ett sådant.

Jag vill veta exakt hur det var formulerat. "För att jobba måste du bära namnskylt där också din BH-storlek ska uppges" eller "Vi erbjuder dig också möjligheten att komplettera din namnskylt med uppgifter om din BH-storlek. Detta är frivilligt men kan leda till bättre relationer med kunderna" (som de ju anser är syftet) och "Vi använder oss av Mystery Shopping som innebär att du som anställd betygsätts hur du bemöter kunderna. Använder du inte brickan får du flera minuspoäng".

Det krävs ju inte mycket tankeverksamhet för att förstå att dessa betygsättningar också används i "utvecklingssamtal" och också i löneförhandlingar etc.

China Doll2011-11-13 13:00
Antal inlägg: 342

Män som säljer underkläder borde ha skyltar.

"Johan: 16,5 cm" Ha ha!

88tinste2011-11-13 13:01

Formuleringen ska lyda:

"...namnskylt med storlek skall bäras vid arbetstid..."

88tinste2011-11-13 13:02

China Doll: hehe, jo vi har tagit upp det tidigare...typ männen på Dressman skulle ha det så ;)

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 13:16

88inste..Om det står så som du citerade nu känns det motsägelsefullt mot vad VD:n sagt i intervjuer där hon sagt att det är frivilligt för personalen.

Alltså, frivilligt för de anställda. Inte att "det är frivilligt om man vill jobba hos oss för då får man acceptera detta".

Det du citerade låter ju som ett krav. Som ett "Du skall komma i tid" som ju inte är "Det är frivilligt om du vill komma i tid eller inte".

Kanske finns det omtalade kontraktet på nätet någonstans men i anslutning till de artiklar jag läst (i ärlighetens namn inte fler än en handfull) i ämnet så har jag inte hittat något sådant och inte heller några längre citat om den exakta formuleringen i sin helhet.

88tinste2011-11-13 13:19

Jag har inte heller funnit något kontrakt, men när det gick på radion så hade de läst upp från ett kontrakt och där stod det som jag citerade.
Det är otroligt skumt, just därför ville jag ta upp det hela och få fler att prata om det, kanske för att få mer klarhet i det hela osv.

Känns så himla konstigt med typ allt, det är svårt att få en helhet...

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 13:23

Kan inte någon av er söka jobb där? ;-) Och ta med er kontraktet!

change.com/se/jobb-s...as piranter

Megaherz2011-11-13 13:25

Butikschefsaspirant är ett snyggt ord!

88tinste2011-11-13 13:25

Myggbiten: haha

Megaherz2011-11-13 13:26

HAHAHA
"Att få perfekt sittande BH kan förändra hennes liv."
Det känns lite överdrivet kanske?

88tinste2011-11-13 13:27

hahahaha...underbart löjligt må jag säga :P

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 13:39

Jag hoppas verkligen att detta når Arbetsdomstolen. Just för att det är en intressant fråga, vilka krav som kan ställas på personalen när det gäller sådana här saker som ju faktiskt kan leda till obehag både på jobbet och på fritiden.

dagbladet.se/nyheter...-s torleken

88tinste2011-11-13 13:41

Håller helt med, vore grymt intressant att se resultatet...

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 14:05

Förresten, har "ni" samma BH-storlek hela tiden? Beror det inte lite på modell av BH också?

För det där påpekandet att så många kvinnor har fel storlek (på Changes sida stod det att 80 procent av kvinnorna har det) beror inte det på att många en gång fått veta "en storlek" och sedan köper den oavsett modell?

Myggbiten - Ej medlem längre2011-11-13 14:07

Glömde lite i förra inlägget:

Om det är så som jag tror, vad ska då stå på "BH/namnbrickan", den storlek den anställda har om hon mäter med måttband etc eller den storlek det är på den BH hon bär? Om det är det sistnämnda skulle ju storleken ändras flera gånger i månaden...

Gunilla _2011-11-13 14:11
Antal inlägg: 4425

Men... Storleken är väl den den är oavsett vad det står på skylten eller inte..? Likaväl som jag är mager eller fet oavsett vad det står på vågen. Att göra det till någon jämställdhetsgrej och jämföra med kalsonger är också rätt fånigt - kalsonger säljs inte efter snoppstorlek.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?