Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 626

Forumkategorier

Användare Inlägg  
carlmartin - Ej medlem längre2011-11-18 13:40
Antal inlägg: 4590

Jag har, som sagt tidigare i tråden, inget emot att folk som skapar ett bestående värde också får bra betalt för det - det är slarvandet med andras pengar (bonusar och höga löner till gamblers) - som är ett uttryck för icke regulerade marknadskrafter som jag vänder mig emot.

magnusito2011-11-18 13:40
Antal inlägg: 4985

Men politiker kan sätta stopp för att skattepengar går till privat förmögenhet istället för till vård och omsorg.

Minta2011-11-18 13:51
Antal inlägg: 20042

Att vilja tjäna pengar för ett väl utfört arbete är helt ok. Det är girigheten som är destruktiv och att inkomstskillnaderna måste vara så stora. Det kan inte vara annat än destruktivt. Att vinstintresse går för väl utfört arbete och kvalitet. Läs George Monbiot - The selfattributing fallacy om i hur hög grad slumpen och hänsynslösheten styr vem som tjänar enorma summor.

magnusito2011-11-18 13:59
Antal inlägg: 4985

Vi är lurade att tro att vi tillhör de som tjänar på den här politiken. Vi vill identifiera oss med vinnarna. Det har blivit till en skamlöshet.
"Men om vården eller skolan utförs med gott resultat är det väl inga problem om de som äger verksamheten blir rika" Regeringen säger som ett mantra att det inte har problem med det.
VA!
Finns det nåt som heter moral?

gnagelram - Ej medlem längre2011-11-18 14:06
Antal inlägg: 1646

Det är lite oklart vad du menar - menar du att det är ett moraliskt problem om någon blir rik genom att tillhandahålla bra skola eller vård?

Minta2011-11-18 14:14

Det är ett problem idag att man inte vet hur kvaliteten på de olika skolorna är. Många får höga betyg, men de kanske inte är rättvisande. Om pengar styr i sådan verksamhet finns risk för betygsinflation, segregering, kapning av kostnader t.ex. för skolsköterska, skolbibliotek, syo, specialpedagoger, särskilt stöd till elever som behöver det.

gnagelram - Ej medlem längre2011-11-18 14:26
Antal inlägg: 1646

Det är naturligtvis ett problem om det inte är bra kvalitet, men det var inte min fråga. Det är kommunens uppgift att upphandla och säkerställa kvalitet oavsett leverantör eller egen regi. Om de har en tydlig kvalitetsmätningsmodell och kvalitetsarbete för sin egen verksamhet kan de använda samma modeller för att mäta privata verksamheter (min gissning är dock att de ofta inte har sådana utan istället kör sin egen verksamhet efter godtycklig politisk dagordning och prioritering). Privata aktörer som missköter sig utifrån dessa kriterier bör inte ges möjlighet att driva

Magnusito tycks dock göra en direkt koppling mellan privat rikedom grundad även i _bra_ vård och skola och dålig moral. Det var det jag undrade om jag hade uppfattat rätt.

Minta2011-11-18 14:46

Vi vet väldigt lite om hur kvaliteten på undervisningen i friskolor påverkats. Regeringen tillsatte en friskoleutredning i höstas men den fick inte i uppdrag att utreda det. Ett av skälen till friskolereformen var att ge incitament för kostnadseffektivitet och ökad kvalitet. Enligt SNS-rapporten finns det dock varken forskning eller belägg som tyder på att de stora privatiseringar som skett i offentlig sektor under dessa år har lett till något av dem. SNS menar att kunskapsunderlaget är bristfälligt och efterlyser ytterligare forskning. Något som regeringen (Björklund inte vill se).
”För självklart har kvaliteten i skolan påverkats av friskolereformen. Eftersom friskolor är förbjudna att ta ut avgifter av elever eller föräldrar är den offentliga skolpengen den huvudsakliga intäktskällan. Om skolorna ska kunna ge vinst till ägarna måste de därför hålla nere sina kostnader. Att detta påverkar verksamheten är uppenbart, och friskoleutredningen bör få i uppdrag att undersöka vilka effekterna blir på undervisningens kvalitet. ” (DN, Idéburen skola)

pabster12011-11-18 14:46
Antal inlägg: 707

Jag har jobbat både på SEB och Skandia när det begav sig. Bonus är skadligt för verksamheten och personalen längre ner blir behandlade oerhört illa. Bonus ökar på kortsiktigt risktagande. En skattesats på bonusutbetalning skulle lösa frågan.

Minta2011-11-18 15:34

Jag tror så här; det är mycket svårt för friskolor som har samma pengar som kommunala med den skillnaden att de måste gå med vinst. Det är svårt att göra det utan att skära ner på verksamheten och därmed mycket ofta på kvaliteten. Om det var att skolorna verkligen var privata utan någon skolpeng, vore det kanske annorlunda. Det finns ju dyra privatskolor.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?