Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 697

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrperfect2011-11-28 22:12
Antal inlägg: 11437

Dalapower

jag skall göra det, bor nära Percyc Kött i Norrvuíken, de har en hemsida, Edsbacka krog brukade handla där :)

åsa_lin2011-11-28 22:13
Antal inlägg: 60

Dalapower, ja det är verkligen massa konstiga namn bara för att tjäna lite mer. Varför säger dom fläskhare om benfri fläskkotlett? var får dom "hare" ifrån?
Hamburgerrygg är kallrökt kassler.

varför inte bara göra det lätt för folk att skriva vad det är så folk inte behöver bli lurade o tro att vi lyxar till det med ytterfilé idag o köper det när då benfri kotlett är exakt samma sak men billigare..

F_Errari2011-11-28 22:38
Antal inlägg: 403

Jag köper ofta kött som närmar sig eller nått bäst före-datum (t.ex. 2 kilo entrecote på Coop för 70 kronor härom dagen!). Jag fryser oftast in det direkt. När jag sedan tinar det kanske någon vecka senare händer det att köttet blivit mörkare - eller fått mörka fläckar här och var, och luktar skumt. Inte härsket, men inte heller fräscht. Kan jag äta det ändå? Vad är det som hänt med köttet?

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-28 22:50
Antal inlägg: 1019

"Sedan undrar jag varför djurhållning skulle vara ondskefullt? De flesta djurvänner tycker att man kan ha en hund som bor i stan och bara får gå i koppel, eller en fin raskatt som sitter i en lägenhet, eller en häst som står i en box hela dagarna och går i en lerig liten hage ibland. Jag ägnar hela min arbetstid, min kraft och mitt engamang åt mina mjölkkor (och andras, är veterinär) och att de ska ha det så bra som möjligt och må bra och mjölka bra. Varför är det så mycket sämre? "

bra sagt!

Hinken76 - Ej medlem längre2011-11-29 01:43
Antal inlägg: 1194

Följdfråga om hängmörningen:
Man låter det alltså hänga rätt upp och ner någonstans? Det ska inte vara någon speciell förbehandling, atmosfär, fuktighet eller temperatur?

Tack för en bra tråd!!!

Spira - Ej medlem längre2011-11-29 07:23
Antal inlägg: 310

Jag har en fråga till: Om företaget där du arbetar även tar emot och styckar och/eller gör charkuteriprodukter av annat kött än svenskt - har ni koll på huruvida de djuren har slaktats med "kosherslakt" (dvs inte bedövats före slakten) eller inte? Och märks i så fall det köttet på något särskilt vis?

Spira - Ej medlem längre2011-11-29 07:38

Jag måste rätta mig lite - jag menar slakt med en metod som kallas skäktning: halalslakt eller kosherslakt, som oftast utförs utan föregående bedövning. Slakt utan bedövning är inte tillåtet i Sverige. Det går att göra sådan slakt även fast man bedövar före och då är det helt OK, ingen skillnad för djuret tycker jag.

arbetslinjen - Ej medlem längre2011-11-29 08:15
Antal inlägg: 1268

Spira, i första hand så är djurhållning kritiserad i form av stora industrier där strävan att tjäna så mycket pengar som möjligt går ut över djuren och skapar ett fruktansvärt och onödigt lidande. Sedan kan man också se det som problematiskt att djuren enbart föds upp för att dödas och ätas. Vidare är det många djurvänner som motsätter sig husdjurskulturen också, och jag är själv inte helt övertygad om att det är moraliskt rätt att se dem som ägodelar på det viset. Detta ska då förstås i kombination med att både köttuppfödning och att ha husdjur är något som vi skulle klara oss utmärkt utan.

Spira - Ej medlem längre2011-11-29 15:26

Ja, nuförtiden är det ju så, nu kan vi köpa mat från andra håll i världen för att klara vintern. Men historiskt tror jag inte det hade kunnat gå att överleva vintern i Norden om vi inte hade hållit husdjur. Därför har vi en stark tradition med husdjur, och en utvecklad genetisk disposition för laktostolerans.

marmeladov222011-11-29 16:41
Antal inlägg: 4211

Hurra för spira, en kunnig veterinär

dalapower2011-11-29 17:52
Antal inlägg: 419

F_Errari:köttet har oxiderat dvs luftens syre påverkar köttets yta,skölj köttet innan du steker det,vaccumkött får ofta en "syrligare" doft,det beror på mjölksyrebakterier.Låt det ligga framme och lufta.

Hinken76: Man hänger i så kallade dygnsgrader,dvs låg temperatur lång tid,hög temperatur kortare tid.
Ibland så doppar vissa slakteriet köttet i fett och låter det hängmöra och det kostar,men smakar gudomligt.Oftast grovputsar man köttet och låter fett och hinnor sitta kvar som ett hölje,sen så sköts temp,fuktighet automatiskt av kylanläggningen.

Spira: Vi slaktar inget hallalkött,det många inte vet är att vid slakt så finns det en veterinär(som är statligt utsedd) med och godkänner slakten,kollar så allt går rätt till och sätter stämpel på köttet.

marmeladov222011-11-29 17:54

jag gillade din förra bild bättre dp
men har du ingen ny julbild?

dalapower2011-11-29 17:55

Sussola:Servalat innehåller mest vatten och bindemedel samt aromer och lite kött som hackas och blandas till en rosa gröt,sedan fylls stora plaströr med "gröten" och den bakas av i kokskåp,sedan kyls den av och skivas och förpackas.

dalapower2011-11-29 17:56

Skall ta en julbild bara för dig marmeladov22!

Sussola2011-11-29 17:56
Antal inlägg: 383

Men fy då!

dalapower2011-11-29 17:59

Ja men det är billigt;-)

marmeladov222011-11-29 18:00

Ja Tack dp :)

Sussola2011-11-29 18:20
Antal inlägg: 383

Alltid nåt ;)

Spira - Ej medlem längre2011-11-29 21:24

Ja, det vet jag ju, att varje slakteri måste ha en veterinär, anställd av livsmedelsverket, för att besiktiga djuren före slakt, och se till så att allt går rätt till, och även besiktiga kropparna efteråt. Och om ni bara styckar och gör charkprodukter av kött som ni själva har slaktat så är min fråga irrelevant. Jag undrar hur slakterier i Sverige hanterar kött som kommer från andra länder och som ska ingå i produkterna. Har man koll på hur det är slaktat??

dalapower2011-11-30 19:24

Spira:På mitt jobb slaktas bara inhemska djur,men det importeras frusen kötttråvara till bla köttfärs och hamburgare och värmebehandlade produkter,man får nog se till det lands djurskyddslagar hur det slaktas osv
Tror inte min fabrik åker ner till Tyskland eller det land man importerar ifrån och tittar i fabriken.Man får hoppas att de följer de lagar som finns om djurskydd.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?