Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 453

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nyckelpigan_2011-11-27 23:53
Antal inlägg: 543

Det jag mest lärt mig som alkoholist barn är att:

1. Allt är tillåtet att prata om!
2. Se upp om det är något i din familj som inte pratas om!
3. Var aldrig rädd för en konfrontation!
4. Lär dig att säga ifrån!
5. Lagom är bäst!

le-lou2011-11-28 00:11
Antal inlägg: 17500

Å jag håller med Gautamas inlägg. Ullis, du skrev i en annan tråd att ni skulle ha alkohol med denna jul för första gången? Hur, eller varför om du är så emot det?

KarlMorot2011-11-28 08:41
Antal inlägg: 38

Diskussioner om det här ämnet tendera att bli överdrivna. De flesta vuxna kan hantera sitt drickande och dricker sig inte redlöst berusade (eller ens berusade) när barn är med och än mindre när det är barn man själv har ansvar för, faktum är att de flesta väl fungerade vuxna inte dricker sig berusade över huvudtaget.

Jag kan förstå att folk som växt upp i miljöer med alkoholister, eller som själva inte kan hantera sitt drickande (eller haft problem tidigare) engagerar sig i diskussionen utifrån sin egna erfarenheter, men man ska vara försiktig med att utgå att ens egna erfarenheten med nödvändighet är representativa.

Det finns ingen anledning att avstå från alkohol bara för att det finns barn i närheten, och de tar inte heller skada av det om deras föräldrar klarar av det som de flesta vuxna gör, att dricka lagom mycket och ta hand om sig själva.

Personer, och hushåll som har problem med spriten borde inte dricka överhuvudtaget, varken på julafton eller någon annan dag. Men att uppmana andra att inte dricka hjälper inte dom, eller deras barn.

rudan652011-11-28 09:49
Antal inlägg: 120

Är nubben/vinet/glöggen/likö ren så otroligt viktig att det inte går att fira jul utan????

le-lou2011-11-28 09:57

rudan 65 - måste allt vara otroligt viktigt för att man inte ska behöva ha med den? Är julklappar så otroligt viktigt? Julskinkan? Det klart det går, allt går Men vad är argumentet emot alkohol? Alla är inte alkoholister du vet

le-lou2011-11-28 09:59

finns de som tycker det är väldigt gott också. En del påstår att det är smakförhöjande. Jag vet inte , själv dricker jag inte. Men alla är ju inte stöpta i samma form och tur är väl det.

KarlMorot2011-11-28 10:10

Jag anar ett högmod i diskussionen här, och en fixering vid alkohol. Inte hos dom som dricker, utan hos dom som vill få oss att inte dricka. De flesta dricker måttligt och för att de är gott med vin, öl eller ibland snaps till maten. Det är inte skadligt, det är inte omoraliskt, och det är inte konstigare än att dricka kaffe, te, äta choklad eller något annat som inte är nödvändigt men ändå rätt angenämt.

Som jag har sagt tidigare, jag har all förståelse i världen för som utifrån egna erfarenhet (vad de nu än kan vara) har ett problematiskt förhållande till alkohol, men det går inte att generalisera från det och ingen har heller visat någon vinst av att vi måttfulla, förståndiga måttlighetsdrickarna avstår.

(detta är ingen replik till le-lou utan en kommentar till debatten i stort)

Pocaloca2011-11-28 10:39
Antal inlägg: 2156

Jag växte upp med alkoholistföräldrar, så en del jular blev totalhavererade tyvärr.
Mina 5 barn (som är vuxna nu), har alltid sett oss vuxna dricka både glögg till Kalle, nubbar till sillen och julöl till maten, ja t. om. avec till kvällsfikat.
Deras ord om julen är gemensam : - Underbar!
Så jag fortsätter min friska relation till julalkoholen =)

rudan652011-11-28 10:43
Antal inlägg: 120

le-lou: Good point!! :)

Pocaloca2011-11-28 10:54
Antal inlägg: 2156

Jag kan inte se varför jag ska överföra mina negativa upplevelser till barn. Bättre att satsa på det positiva i livet istället <3

numsan2011-11-28 11:15
Antal inlägg: 6327

KarlMorot har redan sagt allt som behöver sägas. Tråden kan stängas.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-28 16:42
Antal inlägg: 1019

lelou: Jag är inte emot alkohol i sig, tycker bara att man så länge man har barn skulle kunna låta bli iallfall julafton. Men nu är våra barn vuxna. Ttiittii: Att det skulle vara fel att dricka lite lagom på helgen, nåja kanske inte varje helg, tycker jag är att ta i. MEN: När det börjar bli även mitt i veckan, då har man problem, något som de flesta vill sopa under mattan. Lätt att lura sig själv där....

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-11-28 16:44
Antal inlägg: 31064

Klockrent av KarlMorot.

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-28 16:49

karlmorot: Det är det vanliga dilemmat, att kalla sig förståndig för att man klarar av att hantera sprit bra. Måttlighetsdrickarna kommer tydligen aldrig att förstå att alkoholmissbruk är en sjukdom?! Utan fortsätter se ned på de som inte är "förståndiga".

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-11-28 16:50

Skrev såhär i en annan tråd där det uppmanades till en vit jul.

SylviaPlath 2010-12-15 12:59

Jag brukar knappt dricka alkohol på jul men funderar på att bli redlös i år som en protest mot vissa kategoriska, idiotiska åsikter i den här tråden. Folk dricker väl precis hur mycket de själva vill - det är konsekvenserna av deras drickande som är intressant. Folk som blir personlighetsförändrade bör inte dricka alls, andra kan dricka större mängder utan problem - det är upp till varje person att bedöma vilken kategori den tillhör. Jag har ingen erfarenhet av obehag i samband med alkohol, så varför skulle mina traditioner inskränkas för att vissa individer därute i stugorna funkar dåligt med alkohol? Skärp er.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-11-28 16:52

ullis, måttlighetsdrickarna skall inte behöva inskränka sina vanor för missbrukarnas skull. Sjukdomen alkoholism är inte demokratisk - alla lider inte av den.

KarlMorot2011-11-28 17:39

Ullis:

Jag skrev just att alkoholism är en sjukdom i en annan tråd (www.betapet.se/forum...; page=28), däremot finns det oförståndiga personer som dricker för mycket utan att falla inom de gängse definitionerna av alkoholism. Att jag skulle se ned på personer med alkoholproblem är alltså inte sant.

KarlMorot2011-11-28 17:41

Jag får inte länkarna att fungera, men inlägget finns i tråden "Barn och fest?"

ullis1164 - Ej medlem längre2011-11-28 18:01

Men jag tycker ändå att om man har iallafall små barn bör man inte ha alkohol på julafton. Heller inte på deras födelsedagar, vilket min mans släkt har (jag har ingen släkt).

Tommy 19792011-11-28 22:54
Antal inlägg: 1188

Jag har absolut ingenting emot nykterister. Om en människa dricker alkohol eller inte ger jag fullständigt fan i. Varför skulle jag bry mig? Vad jag INTE står ut med är den i det närmaste outhärdliga präktighet och det viftande med pekpinnar vissa bidrar med:

"Jag dricker minsann inte alkohol och jag är SÅ himla sund, duktig och präktig. Alla andra borde följa mitt exempel och de som inte gör det är hemska, förtappade och bortom all räddning".

(Detta är alltså inte ett citat från någon här i tråden, utan mina egna tankar kring hur nykterhetsmoralisterna resonerar).

Nu kanske jag överdriver lite, och givetvis beter sig ALLA som valt att avstå från alkohol inte på det här sättet, men till de som gör det vill jag bara säga: Get a life.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?