Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mz_lzrd | 2011-12-09 13:51 | |
![]() | Nej, man ska gnugga deras näsor i skiten för att de ska fatta att de inte ska göra om det. | |
| Minta | 2011-12-09 13:56 | |
![]() | Ja, de är ju så dumma. | |
| micro113 | 2011-12-09 14:05 | |
![]() | Minta och mz_lzrd Nu är ni båda två faktiskt rent opedagogiska. En fyraåring behöver upprepning. Förväntar ni er om ni berättar något abstrakt för en fyraåring att den skall ha begrepp om detta en kvart senare, så är ni inte bara naiva ni har inte mycket koll på hur barn fungerar. | |
| mz_lzrd | 2011-12-09 14:06 | |
![]() | Förnedringsträningen ska börja tidigt, så att man har en framgångsrik liten mobbare när det är dags att börja skolan. Man måste förbereda barnen för Det Verkliga Livet, och mobbare kommer trots allt mycket billigare undan än mobbingoffer. | |
| micro113 | 2011-12-09 14:07 | |
![]() | Jag undrar - den här händelsen, kan man enligt någonsin nämna den för barnet sen ... eller blir det också för traumatiserande. | |
| Pandina | 2011-12-09 14:07 | |
![]() | Jag fattar inte. Tog sonen tablettasken och lade den i fickan? För det ÄR ju snatteri, oavsett ålder. Sen om barnet fattar vad det gjort eller inte, det är väl ganska skitsamma. Beroende på ålder är det dock antingen barn eller förälder som bör ha sig en fet jävla utskällning. När jag var liten så var det en självklarhet att allt det som skulle handlas i affären, lades i korgen eller i vagnen eller gavs till mamma eller pappa. INGENTING hölls av mig INNAN vi kom till kassan. Eventuellt kunde jag hålla i någonting, om jag betalade för det själv. Nej, kassörskan ska inte uppfostra ungen. Hon ska varken säga bu eller bä. Hon ska ta betalt för tablettasken, för det är hennes jobb. Och hade jag varit kassörskan så hade jag tittat frågan på föräldern, och frågat "var det bra så?" Man kan inte lägga världen på en fyraårings axlar. Jag ser ett barn som en förlängning av en förälder, och allt fel som barnet har gjort, är ett fel som föräldern har gjort. Då är det förälderns sak att göra rätt för sig - inte barnets. Och barnet kommer med all säkerhet att ta efter föräldern, för det är så barn lär sig. | |
| Minta | 2011-12-09 14:07 | |
![]() | Ja, jag utgår ju bara från mitt eget liv och erfarenheter. Barn är inte så dumma som du tror är min erfarenhet. De lär sig ingenting bra genom att skämmas offentligt två gånger. I synnerhet inte om man är 4 år. | |
| micro113 | 2011-12-09 14:08 | |
![]() | mz_lzrd Hur fostrar du barn då? Med IMMI-metoden? Nonchalera alla felaktiga beteenden och belöna de önskvärda? | |
| Minta | 2011-12-09 14:09 | |
![]() | Veta-hut-tiden är tillbaka? | |
| mz_lzrd | 2011-12-09 14:11 | |
![]() | Men det ska gå en viss tid mellan repetitionerna för att man ska få max effekt. Det är ingen idé att nöta och nöta om och om igen, en "lektion" i veckan sätter sig faktiskt bättre. Detta är känt när det gäller hundars inlärning och borde även ha viss relevans för fyraåringar. Dessutom när det handlar om bestraffning har man mycket kort tid på sig att bestraffa handlingen, sen är det försent, barnet kommer inte att associera straffet känslomässigt med den förbjudna handlingen. Det är bla därför som fängelsestraff har så ytterst marginell effekt på återfall i brottslighet. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-09 14:14 | |
![]() | Får flaschbacks från den här visan som mamma brukade sjunga när jag var liten: Valpen min tycker om att ha skoj. Man får ha tålamod oj oj oj. Om en strumpa är försvunnen, då har valpen den munnen. Men det gör, men det gör ingenting. Valpen min tycker om att ha skoj. Man får ha tålamod oj oj oj. Mitt i natten går den stollen, upp och jagar gummibollen. Men det gör, men det gör ingenting. Valpen min tycker om att ha skoj. Man får ha tålamod oj oj oj. Får han gröt han bara gnäller, han vill äta karameller. Men det gör, men det gör ingenting. Valpen min tycker om att ha skoj. Man får ha tålamod oj oj oj. Kommer posten tar han brevet, man får gissa vem som skrev det. Men det gör, men det gör ingenting. | |
| Pandina | 2011-12-09 14:14 | |
![]() | micro och minta, antagligen kommer/hade/har inget av era barn snattat någonsin efter händelsen igen. Ändå är ni starkt emot varandras åsikter. Vad är det för fel på att ta barnet om handleden, gå till kassörskan och säga "Mitt barn tog detta utan att betala, får be så hemskt mycket om ursäkt och här är pengarna för det". Då skulle jag till och med uppskatta om kassörskan, EFTER BETALNINGEN, tog tablettasken och gav den till barnet. POSITIV FÖRSTÄRKNING. Men det är som sagt inte hennes jobb, det är i så fall bara en medmänsklig gentjänst. :) | |
| micro113 | 2011-12-09 14:15 | |
![]() | mz_lzrd Ditt felslut är att du tror att det handlar om att bestraffa barnet. | |
| giggalo | 2011-12-09 14:16 | |
![]() | Det framgår ju inte riktigt om barnet hinner be om ursäkt eller om kassörska förekommer honom och säjer att det gör ingentig, när mamman framfört vad det handlar om. | |
| mz_lzrd | 2011-12-09 14:17 | |
![]() | Jag trodde det handlade om att få barnet att aldrig göra om det där hemska, fula igen. | |
| Gautama | 2011-12-09 14:17 | |
![]() | Pandina det är väl verkligen inte skitsamma om fyraåringen förstår vad han gjort eller inte?? Om han inte förstår att man inte får ta tablettasken så är det ju svårt att ställa honom till svars för det. Att skälla kommer i alla fall inte lära honom något. Bättre att förklara för barnet istället hur det fungerar. Flera säger att det inte är kassörskans uppgift att fostra. Där håller jag inte med. Alltså självklart så är inte hon ansvarig men jag tycker att alla har ett samhällsansvar. Vi är en del av ett samhälle och jag tror inte riktigt på ordspråket "sköt dig själv och skit i andra". Mamman i det här fallet försöker ju fostra sitt barn och lära det rätt och fel. Men för att det ska gå fram behöver hon hjälpen från kassörskan. I detta fall så stjälper ju kassörskan mammans försök, helt plötsligt så blev det en belöning för barnet som fick tablettasken. Nu menar jag inte att kassörskan skulle skälla och gå på utan helt enkelt bekräfta barnet. "Det var fel det du gjorde men bra att du ber om ursäkt och lämnar tillbaka tablettasken, nu vet du till nästa gång att du måste betala för ditt godis". Något i den stilen tycker jag hon kunde sagt.Men som sagt, vi är alla del i samhället och har ett samhällsansvar, det innebär att hjälpa till att fostra andras barn. | |
| micro113 | 2011-12-09 14:19 | |
![]() | Pandina Du beskriver en annan situation nu - och självklart blir den helt rätt. | |
| giggalo | 2011-12-09 14:19 | |
![]() | Om barnet inte hinner be om ursäkt innan kassörskan säjer att det inte gör någonting, och dessutom ger honom tablettasken så blir det ju helt fel. | |
| mz_lzrd | 2011-12-09 14:20 | |
![]() | Micros metod är nog bra om man vill få pli på sitt barn. Men barn har ingen vidare nytta av att det är pli på dem. Dock bekvämt för förä'ldrar. De blir lätthanterliga, de små liven. Och det är ju praktiskt. | |
| Pandina | 2011-12-09 14:20 | |
![]() | Men - roligt - det är ju inte ens det diskussionen handlar om. Den där artighetsfrasen "Det gör ingenting" är i allra högsta grad självdestruktion. Står du inte för vad som är felaktigt i din närvaro, så får du finna dig att det förekommer. I kassörskans fall kanske FÖRÄLDERN snattar nästa gång. I lärarinnans fall kommer barnet antagligen att bli försenad med sin lapp igen - med motivationen att "men det gör ingenting, det sa läraren förra gången". | |