Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ttiittii - Ej medlem längre2011-12-10 21:04
Antal inlägg: 37631

och man är =Tina Mari då eller ?

le-lou2011-12-10 21:04
Antal inlägg: 17500

""Vi har samtidigt det sämsta pensionssystemet i hela EU"

? Beror nog på vem man frågar. Men skylla på invandringen blir tröttsamt minst sagt.

Läs artikeln.

"En mer hederlig diskussion kring det svenska pensionssystemet skulle låta ungefär så här: ”Vi har ett finans­iellt stabilt pensionssystem som inte lovar mer än det kan hålla. Det ger oss en stor fördel jämfört med många andra länder där pensioner­na kommer att ta ett allt större statsfinansiellt utrymme i anspråk. Priset vi får betala för den fördelen är att pensionerna blir ganska låga och dessutom allt lägre framöver. För medborgaren är det en trygg­het att veta att systemet inte kan gå bankrutt och att pengarna inte tar slut. Den andra sidan av myntet är att det behövs ett större mått av eget ansvar och sparande för att totalt sett få ihop till en bra pensionsnivå. ”

www.pensionsnyhetern...le Id=14134

Minta2011-12-10 21:06
Antal inlägg: 20042

Ekonomin fungerar inte så som t.ex. SD gör gällande: om 700 invandrare får jobb får 700 svenskar inte jobb. Det finns inte ett fast begränsat antal jobb, det är mer dynamiskt än så.

Och China doll, på vilket sätt har invandrare generösare socialbidragsregler än svenskar?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-10 21:06
Antal inlägg: 844

ttiittii 2011-12-10 21:04
"och man är =Tina Mari då eller ?"

*fniss*

shulten2011-12-10 21:08
Antal inlägg: 1424

Vad tryggt formulerat av pensionsnyheterna le-lou. bara vända sig om och sova vidare då...

Anden_88 - Ej medlem längre2011-12-10 21:08
Antal inlägg: 313

Bra trådinitiativ. Det finns egentligen ingen logik för varför det inte ska gå att diskutera. Problemet till det besvaras också rätt tydligt i tråden.

Det finns uppenbarligen en otrolig trångsynthet hos vissa personer. Nämner inga namn, men det är en blandning av en enorm okunskap, svårt att ta till sig statistik, och framförallt viljan att lyssna på vad andra sidan egentligen säger.

Flera har redan nämnt några anledningar och siffror till varför invandringen ska begränsas. Jag kan nämna tusentals till. Det är en god tanke att tro att man kan ta hit alla och hjälpa dom, men faktum är att ju fler vi tar in, desto fler stjälper vi.

China Doll2011-12-10 21:09
Antal inlägg: 342

"Ja de grekiska, spanska, portugisiska, irländska, italienska och några till har ju verkligen visat sig vara bra system som kommer hålla vad de lovar!"

Varför jämföra med dom här länderna där HELA ekonomin har problem. Jämför med alla andra länder i Europa istället. Länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Danmark, Finland, Tjeckien - ALLA har bättre pensionssystem och pensionärer som har det bättre ställt än hos oss.

"Ett bra pensionssystem skulle kosta så oändligt mycket mer än invandringen gör. Det blir bara fler och fler pensionärer och allt färre som kan bekosta dem."

Vad har det med saken att göra? Varför ska det vara ett skäl att ha ett mycket orättvist system där invandrare har tio gånger lättare att få olika bidrag, högre bidrag, eller bidrag som inte ens vanliga svenskar kan få?

Vilka signaler sänder regeringen ut när man låter pensionssystemet förfalla? Varför tror du att högerextrema partier får allt mer fäste? Det handlar inte om invandrarna i sig, utan det handlar om de signaler som landets ledare sänder ut till befolkningen. Sjuka, gamla och folk som inte kan arbeta - dom ska man sparka på. Men invandrarna är det ju så synd om, så dom ska man ju göra allt för?

Jag vill inte kasta ut invandrare eller ens begränsa tillströmningen av invandrare eller flyktingar. Det enda jag vill ha är ett rättvist samhälle där samma regler och lagar och bidrag gäller FÖR ALLA, samt där pensionärer inte betraktas som bidragstagare. Är det för mycket att begära?

carlmartin - Ej medlem längre2011-12-10 21:09
Antal inlägg: 4590

nanna - jag förstår vad du säger och sympatiserar i hög grad med det.

jag tror att de som känner sig hotade av invandringen själva känner sig utsatta i samhället - därför är det beklagligt när man inte vill behandla dem med respekt. det föder motstånd. alltså alla kan inte tycka samma - men man bör respektera varandra - därför stör det mig när jag hör saker som "sd ska ignoreras" "vi vägrar att samarbeta med sd oavsett vad det gäller"

le-lou2011-12-10 21:11
Antal inlägg: 17500

Nej det är inte pensionsnyheterna som formulerat det. Välfärdsekonom från SEB som skrivit det.

limpan__22011-12-10 21:11
Antal inlägg: 2847

Anden:88, tycker du på allvar att frågan inte har diskuterats? Att alla inte delar din syn eller lösningar är ju inte samma sak som att frågan inte diskuterats.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-10 21:12

alla har samma socialbidrag,invandrare eller ej har ingen betydelse,och att socialbidrag skulle vara generösa var det dummaste jag hört

shulten2011-12-10 21:12
Antal inlägg: 1424

=) Ja han eller hon på SEB bör veta... zzzzzzzzzz zzzzzzzzzzz

Minta2011-12-10 21:13

Ja, följande är väl ett exempel på det, jag borde kanske ömka detta uttalande:

Vad har det med saken att göra? Varför ska det vara ett skäl att ha ett mycket orättvist system där invandrare har tio gånger lättare att få olika bidrag, högre bidrag, eller bidrag som inte ens vanliga svenskar kan få?

Vilka källor använder du dig av?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-10 21:14
Antal inlägg: 844

Jaha. Där kom det en till siffernisse. En väldigt trovärdig sådan dessutom. Det visade du (Anden_88) så otroligt tydligt i ena seriösa-tråden.
Sitt här, gnäll och insinuera, när du i själva verket bara larvar dig kring de här frågorna.

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-10 21:14

China doll ,du har så fel som en människa kan ha,du har ungefär lika mycket fördommar som du har fel,ingen har lättare att få bidrag en någon annan.

Minta2011-12-10 21:14

Andens inlägg är också ett exempel på hur fördomar, felaktigheter, desinformation frodas i denna fråga. Visst är det synd om människor som står längst ner, men ändå.

gnagelram - Ej medlem längre2011-12-10 21:19
Antal inlägg: 1646

Problemet är att sd kan råka tycka samma som andra partier i olika frågor, men deras livsblod och enda klara linje är invandrings- och invandrarfientlighet. Deras stöd kommer därför alltid till det priset.

gnagelram - Ej medlem längre2011-12-10 21:20
Antal inlägg: 1646

Till cm alltså.

Anden_88 - Ej medlem längre2011-12-10 21:28
Antal inlägg: 313

Limpan, jovisst har den diskuterats, och det är bra att fler och fler hela tiden kan tänka sig diskutera. Jag menar anledningen till att den ännu är lite av en helig ko, är dessa lagom intelligenta åsikter, där man direkt kallar någon som försöker diskutera frågan rasist eller dylikt. Tittar man i andra trådar där vissa som skrivit här också skrivit, kan man nämligen hitta massa sånt.

Jag hoppas fler och fler kan diskutera som vuxna människor som respekterar varandra, och hela tiden suga åt sig kunskap. Vilket långsamt håller på att ske i dagsläget :)

nulltj - Ej medlem längre2011-12-10 21:31
Antal inlägg: 14052

Poängen med en diskussion är inte alltid att komma till en slutsats och sen lägga ner.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?