Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 10:59
Antal inlägg: 31064

"...dock möjligen i mindre grad än sin bror."

Träsmak2011-12-21 10:59
Antal inlägg: 882

"rimligen borde syskon som får samma uppfostran och träning lyckas precis lika bra. Eller hur?"

Varför det? Tror du att både syskonen absolut måste VILJA samma sak lika mycket? Vara lika engagerade och ha samma intresse?

Y MALMSTEEN2011-12-21 10:59
Antal inlägg: 135

ANDERStG skrev: "le-lou: Frågan är väl hur många barn som växer upp under klassicismen vid furstärkebiskopens hov i Salzburg, med en violinist/kompositör som far, som blir skickliga musiker. Återskapa förutsättningarna och testa din tes så ska jag snällt avskriva socialt arv."

Forutsattningarna har aterskapats i hundratals ar, och vi har aldrig upplevt ett musikaliskt geni av samma kaliber som Mozart. Vi pratar inte om en skicklig musiker, vi pratar om varldens basta kompositor genom tiderna - det ar liksom en helt annan dimension av talang.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 11:00

Nanna: Passa dig så du inte blir avstängd igen, det vore hemskt trist.

ANDERStG2011-12-21 11:00
Antal inlägg: 7560

Nu går jag och äta, så om jag inte klubbar ner era argument lika snabbt som norrmän på säljakt så beror det inte på att jag inte är kapabel.

le-lou2011-12-21 11:00
Antal inlägg: 17500

Anderstg - ops! ja där föll hela alltet. För barnen var inte släkt med varandra.

bove2011-12-21 11:00
Antal inlägg: 1333

Såna här diskussioner hamnar alltid i nån imbecill "antingen/eller"-debatt. Ja, självklart kan du bli väldigt bra på nästan vad som helst som du övar otroligt mycket på. Men du kan inte slå Usain Bolt för det, och du kommer inte att bli upphovsman till uppföljaren till Relativitetsteorin, om du inte dessutom har en enorm talang.

le-lou2011-12-21 11:01
Antal inlägg: 17500

Träsmak - men de här bägge systrarna vill allt lika mycket då och tränar exakt lika mycket? vad kan man skylla på? Att den ena systern gör vackrare simhopp än den andra? Har det med viljan att göra?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-21 11:02
Antal inlägg: 844

PLATTIS 2011-12-21 11:00

"Nanna: Passa dig så du inte blir avstängd igen, det vore hemskt trist."

Dito.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 11:03

Ja, det vore trist för dem som skulle sakna mig.

ANDERStG2011-12-21 11:04
Antal inlägg: 7560

le-lou: Källa på det och förklaring till varför det stöder arv framom miljö/socialt arv?

Sylvia/Malmsteen: Så det finns många nivåer av underbarn och samtiden lyckas alltid klassificera dem i objektiv rangordning? Mozart hade åtminstone Y-kromosomer som arvslig talang.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 11:08

Sylvia/Malmsteen är ett ypperligt exempel på den här diskussionen. Vi delar genetiskt arv, men jag har inte varit i närheten av den talang för Betapet som min bror har. Jag vet inte vem av oss som har flest spelade matcher, men om vi förutsätter att det är min bror: När han hade spelat lika många som jag så var hans resultat ändå bättre. Han ligger på en konstant supernivå och jag på en nivå som är över medel men inte extremt bra.

Dyslekso2011-12-21 11:10
Antal inlägg: 8945

Det blir intressant att se hur det kommer att gå för de svenska tennisbröderna Carnello. De drillas ju stenhårt av sina föräldrar. Läste en artikel där deras tränare i Florida (tror jag att det var) trodde att åtminstone den äldre av de två inte riktigt hade de rätta fysiska förutsättningarna för att nå den absoluta toppen.

Vet inte om det är lite en fajt mellan halmgubbar här - ingen förnekar väl att det skulle finnas något sådant som talang eller naturlig fallenhet. Hur långt man når inom ett område beror också på hur hård konkurrensen är och även hur komplex aktiviteten är, kan jag tänka mig. Rent fysiska och iq-avhängiga aktiviteter går ju inte att påverka med träning på samma sätt som de områden där erfarenhet, teknik, taktik och strategi spelar en större roll.

Läs gärna om Laszlo Polgar pappan till schacksystrarna:
en.wikipedia.org/wik...ol g%C3%A1r

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-12-21 11:11

"Ingen förnekar väl..."

Jo, det är väl tyvärr det tråden går ut på?

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-21 11:13
Antal inlägg: 844

SylviaPlath 2011-12-21 11:03

"Ja, det vore trist för dem som skulle sakna mig."

Anar ett gigantiskt ego.

- Ingår också i helhetsanalysen.

Träsmak2011-12-21 11:14

"Träsmak - men de här bägge systrarna vill allt lika mycket då och tränar exakt lika mycket? vad kan man skylla på? Att den ena systern gör vackrare simhopp än den andra? Har det med viljan att göra?"

Så, du menar att båda systrarna är enäggstvillingar och har identiskt samma längd, kroppsstruktur, muskelmassa osv? Att de har exakt samma intellektuella och emotionella begåvning? De har exakt samma koordinationsförmåga och lika snabb lärningsförmåga? Jag tror att det är omöjligt.

Dyslekso2011-12-21 11:15
Antal inlägg: 8945

Jag tror att "talang inte finns" i trådstarten är lite hårdraget ... i artikeln säger psykologen att "Betydelsen av medfödd begåvning är oerhört överskattad.".

bove2011-12-21 11:17

Från första inlägget i tråden:

"Läste i morgontidningen om vetenskapliga studier som påvisar att talang inte finns ... Jag håller med. Synpunkter?"

Alltså är ju huvudtesen i den här tråden att "talang inte finns".

bove2011-12-21 11:18

Skrevs innan jag såg Dys senaste inlägg.

Träsmak2011-12-21 11:19

Håller med Dyslekso.

Själv tror jag att talang är viktig när man redan är på toppen, när man redan slåss bland dom främsta. Då måste "det där lilla extra" komma fram på nåt vis. Men jag tror inte att det har nån betydelse för att komma fram till toppen.

Håller med nån tidigare. Svenskar är lata och tycker om att skylla ifrån sig "Oj, jag har ingen talang, det länar sig inte att anstränga sig hårt." Då har också Jantelagen fått säga sitt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?