Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 12:11
Antal inlägg: 31064

"Ja, jag häpnar över hennes slutsatser, inte bara i detta ämne utan även i andra ämnen.", skriver du Gautama.

Vilka andra ämnen har du satt dig in i?

Gautama2012-01-19 12:15
Antal inlägg: 6854

Inte mycket Sylvia, men de som finns i DN som jag länkade till, det är flera konstiga uttalande enligt mig.
Men jag erkänner att jag är inte speciellt insatt i hennes forskning. Kan hända att jag skulle ändra uppfattning om jag läste mer.
Men hur som helst så uttalar hon sig otroligt klantigt i så fall.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 12:17

Fast det är väl ändå inom samma ämne?

le-lou länkade för övrigt ett svar på din DN-länk i inlägget ovanför dig. Läs det så kanske professorn blir mindre otäck.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 12:20

Gautama, hon "uttalar" sig inte - hon presenterar sin forskning och hävdar att den blir kontroversiell för att den går stick i stäv med vår tids politiskt korrekta jämlikhets-imperativ. Sen får man tycka att hennes forskning baserar sig på skralt underlag om man vill - det är upp till var och en att sätta sig in i.

Yamma2012-01-19 12:43
Antal inlägg: 2285

"en internationell majoritet håller med Annica?" - Jag skulle vilja se en källa på det här påståendet, le-lou.

gnill2012-01-19 12:57
Antal inlägg: 1942

Apbur frågade på förra sidan: "Gnill, finns det några skillnader i föräldrarrollerna eller menar du att mammor är lika bra som pappor på att vara pappor och att pappor är lika bra som mammor på att vara mammor?"

Jag tror att könsrollerna är ganska traditionella på många håll och därför är det skillnad på mammor och papper, men egentligen är man förälder som jag ser det och jag har många familjer i bekantskapen där det är två mammor eller två pappor och jag kan då inte se någon skillnad på de familjerna. Man "föräldrar" inte särskilt mycket med sitt kön, tror jag. Däremot gör vissa det med sin könsroll och gör därför någon slags uppdelning i föräldraskapets uppgifter. Jag tror, nej jag är övertygad om, att män och kvinnor är lika bra på att vara föräldrar och att barn helt enkelt behöver känslomässigt närvarande och stabila vuxna som de är trygga med och kan knyta an till, sen tror jag inte det spelar någon roll vilket kön föräldrarna har.

Gautama2012-01-19 13:04
Antal inlägg: 6854

Det är klart att hon uttalar sig..., visa mig den forskning som visar att barn kan få:
"Vad händer om pappan ändå tar över vårdnaden av barnet?
– Den otryggheten kan i värsta fall leda till kroniska stressymptom när barnen blir äldre. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, många av de sjukdomar vi ser i?dag orsakas av kronisk stress. Barnen kanske inte blir lika starka psykiskt som de hade kunnat bli."

Det är hennes egna slutsatser och inget annat.

le-lou2012-01-19 13:10
Antal inlägg: 17500

yamma - ;), bara läs på. Jag är inne på andra året nu i neurobiologi och kan tyvärr inte delge alla artiklar, böcker i ämnet. Inte heller kan jag servera en länk där uttalandet går att läsa. Men pluggar man detta så ser man klart och tydligt hur forskarvärlden ser på kön, till skillnad från hur genusvetenskapen gör det. Men det är bara att sätta sig in i det som sagt var.

Yamma2012-01-19 13:12

Njae, det där tror jag inte ett dugg på. Det skulle betyda att det finns en massa länkad forskning på nätet om att det är en myt att kvinnan har bättre simultanförmåga än män som står helt oemotsagd av "alla" andra forskare. Att INGENTING skulle publicerats på nätet är helt otroligt.

gnill2012-01-19 13:12
Antal inlägg: 1942

Ja, hon "uttalar" sig absolut, och de här slutsatserna hon drar bygger inte på hennes egen forskning (så det är verkligen inte så SP att hon "presenterar sin forskning"), det bygger på sånt hon läst. Det som gör henne väldigt ovanlig som forskare är att hon blandar forskning med egna slutsatser om hur det "borde vara", utan att problematisera detta. Det är märkligt eftersom forskare brukar vara noga med att presentera "å andra sidan..." , det ingår liksom i själva den vetenskapliga traditionen.

Jag har otroliga problem med den ganska vanliga slutsatsen som är att "naturligt = bra/önskvärt", dvs att om vi är skapta på ett visst sätt så är det så det "ska vara". Människan är en biologisk _och_ kulturell varelse. Det är det som kännetecknar civilisationen. Det är jävligt naturligt för människor att slå varandra på käften, och mörda våra fiender. Ändå har vi beslutat att det inte är bra. Så även om det är "naturligare" för kvinnor att vara hemma med småbarn så kan vi välja annorlunda.

le-lou2012-01-19 13:19

Alla köper sin egen uppfattning - men jag säger det igen -. det ligger i tiden, synen att vi ska vara så lika så lika, att det enda som skiljer oss åt är utseendet på våra kön.Inget annat. Vi kan allt som män kan och tvärtemot. Allt är lika. Vi är så lika så det blir en synd att påstå nåt annat :D
Tjejer leker med bilar som krockar och brummar, precis som killar gör om man låter de göra det menar man, allt är konstruerat av samhället.......att det visat sig hos de flickor som faktiskt gör det - (studier visar ju att det handlar om en högre grad testosteron hos de här flickorna) - det ser man alltså mellan fingrarna på.. det är alltså biologiska avvikelser och ett hormonellt styrt beteende. Det är till stor del HORMONER som styr beteenden. Social miljö spelar självklart in, men idag underskattar vi biologiska betydelser.
Det syns tydligt i den här tråden om inte annat.

le-lou2012-01-19 13:20

yamma , det finns MASSOR publicerat på nätet. Sök på.

Yamma2012-01-19 13:21

Hoppas du själv ser skillnaden på att "det finns biologiska skillnader" och "män är farliga för små barn".

Yamma2012-01-19 13:22

le-lou, jag har sökt, som framgick av mitt första inlägg. Jag kan bara hitta forskningsresultat på motsatsen. Så om du har nåt annat, v.g visa.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 13:27

"Jag har otroliga problem med den ganska vanliga slutsatsen som är att "naturligt = bra/önskvärt", dvs att om vi är skapta på ett visst sätt så är det så det "ska vara""

Att du har problem med det naturliga har vi förstått, men din slutledning förstår jag inte. Vem lägger en värdering i hur saker och ting bör vara? Vem förutom du? Människor får fördela föräldraskapet precis hur de vill vad mig anbelangar. Men forskningen som gör gällande mäns och kvinnors olikheter är i linje med min erfarenhet och känsla - och gör gällande att kvinnor tar det största heltäckande ansvaret för sin avkomma. Inte för att hon är tvungen utan för att det känns rätt.

le-lou2012-01-19 13:27

Nej yamma :D . Du får allt ta och masa dig in i nån databas själv (förslagsvis eric som har extremt mycket färska forskarrapporter). Eller så grabbar du valfri bok om hur utvecklingen av forskningen inom neurobiologi ser ut, så lär du se att den pekar åt exakt det håll Annica här presenterar.

Yamma2012-01-19 13:28

Hehe, tja, det är ju också ett sätt att visa hur överlägset forskningen pekar åt ett håll. Om du som studerar inte kan hitta det kan nog inte jag heller det ska du se. Undrar varför...

slånbär2012-01-19 13:29
Antal inlägg: 5539

Kvinnor anses ju fortfarande i många kulturer som rätt ointelligenta varelser utan förmåga att ta egna beslut vare sig det gäller hemmet eller ute i samhället, rösträtt, möjlighet att studera och arbeta osv. Det ligger inte alltför långt tillbaka i tiden här heller och den kvinnosynen bygger/byggde ju inte på något annat än att män påstod att kvinnor helt enkelt inte var biologiskt lämpade för vissa saker. Jag måste säga att jag är rätt tacksam över att det fanns dom både kvinnor och män som orkade ställa sig på barrikaderna och bevisa att det inte stämde och drev utvecklingen framåt. Var hade vi annars varit idag? Det känns som att man tar ett par rejäla kliv tillbaka när det gäller könsdebatten här.
Och för min egen del så har det ingen som helst betydelse att man hävdar att det ligger en massa forskning bakom för jag har ju faktiskt själv sett att det faktiskt inte stämde. Jag har själv en hyfsad IQ och är dessutom trots att jag är kvinno jävligt bra på att klippa gräs, meka med grejer och den i vårt hem som fixar allt som har med datorer och tekniska installationer att göra. Men det kanske bara är en ren tillfällighet. Och hör o häpna- min sambo log faktiskt också och uppfylldes av en varm kärlek till våra söner när dom bara var väldigt små och "log " för första gången. Trots att han är man........

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 13:30

yamma, att "män är farliga för små barn" är väl ändå en aftonbladifierad mening alternativt en mening ryckt ur sitt sammanhang? Löjligt att ta fasta på sånt trams. Män i min omgivning är fantastiska med sina små barn och oersättliga för densamma - men kvinnor har bättre övergripande koll än dem på barnens mest primära behov ändå. Jag tror det handlar om hormoner helt enkelt, men det är jag för oinsatt för att hävda.

bove2012-01-19 13:30
Antal inlägg: 1333

Män är inte farliga för små barn. Men farligare än kvinnor. Kvinnor har i allmänhet ett naturligare förhållningssätt till små barn, och det är inget som någon behöver känna sig provocerad av.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?