Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-01-20 11:27 | |
![]() | USA-studien jag nämne om frivilligt barnfria kvinnor, kan man läsa om bl.här, och mycket annat intressant om barnfrihet: (barnfri låter bättre än barnlös, som uppfattas som nåt negativ, typ arbetslös,hemlös..)gupea. ub.gu.se/bitst...1677_1.p df | |
| Gautama | 2012-01-20 11:54 | |
![]() | Det är självklart upp till var och en om man vill ha barn. Och du ska inte behöva bli ifrågasatt eller klappad på huvudet om att "du ändrar dig nog snart". Men jag kan förstå att det finns de som undrar i din omgivning, det ligger ändå i naturen att fortplanta sig. Det går inte att jämföra med, att alla skaffar inte hund, som någon gjorde här. Om en kompis skulle säga till mig att hon inte vill ha barn så skulle följdfrågan bli, varför? Jag har en bror som valt att inte skaffa barn, han har tydligt och klart sagt varför han inte vill ha barn. Jag accepterar det och han lever sitt liv lycklit ändå. Vi har alla det fria valet som tur är:-) | |
| wertigo | 2012-01-20 12:36 | |
![]() | Ja herregud, jag skulle bli vansinnig om jag var kvinna och tagit det beslutet och sen får höra, jaja, du blir äldre o ändrar dig tiiittiii mfl Så ini h-vete respektlöst och samtidigt fördömande. Varför inte bara acceptera hennes val? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-20 12:41 | |
![]() | jag är konstigast i så fall vi är 9 i sverige med 11 barn,( om det inte ändrats)jag respekterar hennes val,men jag har min fulla rätt att tro att det ser annorlunda ut i framtiden | |
| Gautama | 2012-01-20 12:43 | |
![]() | Men det finns ju många som inte skaffar barn, så vad får dig att förutsätta att det skulle se annorlunda ut för TS ttiittii? Det är som att jag skulle säga att jag gillar inte äpplen och någon säger att det kommer du göra längre fram..., jag menar man får väl lyssna på vad personen säger och förutsätta att det är sanningen. | |
| Gautama | 2012-01-20 12:46 | |
![]() | Måste fråga dig ttiittii, har du fött alla dina elva barn? Ursäkta konstig fråga men jag fick för mig att du hade adopterat några? | |
| bulimi4 | 2012-01-20 12:46 | |
![]() | precis rätt på där gautama, men det kommer alltid att finnas nötter som ska vara förmer än andra och veta lite mer | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-20 12:47 | |
![]() | Gautama,inte riktigt lika,därför det är så många som säger att dom inte ska ha barn,och så går det inte så många år så ser man dom med barnvagn,så det är min erfarenhet som säger mig det | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-01-20 12:49 | |
![]() | Titti, du kan då konsten att uttrycka dig oförstående och kränkande. Är det nu bara muppiga som blivit över som inte har barn? Till TS: Kanske tjatar folk extra på kvinnor för att de har en begränsad period i sitt liv att kunna sätta barn till världen. En man kan bli pappa upp i hög ålder. Men jag förstår varför vissa avstår och är rent av avskräckta. Oavsett anledning är det inget som andra ska lägga sig i. Fatta hur jobbigt det ska vara för den som är ofrivilligt barnlös och släkten undrar när de äntligen ska få höra trampet av små fötter. | |
| slånbär | 2012-01-20 13:05 | |
![]() | Man kan ju vända på det hela och fråga varför någon vill ha en hel drös med ungar? Om man ser på undersökningar som gjorts runt om i länder med religionsfrihet ,fri abort, rätt till preventivmedel osv så är det i första hand religiösa familjer som väljer att skaffa +10 barn. I muslimska länder så är det sällan ett aktivt val som görs av kvinnan och även i många katolska länder så försöker många kvinnor se till att begränsa antalet barn som dom sätter till världen. Om man tittar på riktigt stora familjer i icke muslimska/katolska länder så är det ofta kristna fundamentalister som gör ett aktivt val att få så många barn som gud väljer att ge dom. Det kan i så fall jag tycka är underligt. Det är mer ovanligt att icke religiösa par skaffar +10 barn. Varför? Ingen aning-kanske för att det helt enkelt är för många för att få ihop det hela med arbete och ekonomi. Men det är ju tycker jag en intressantare fråga än varför man väljer att inte skaffa barn. | |
| Beccizz | 2012-01-20 13:10 | |
![]() | Barn är de finaste ja fått nånsin, han är mitt allt o mitt liv men vill man inte så vill man inte o man kan väl vara normal för de? | |
| _kicki_ | 2012-01-20 13:30 | |
![]() | Jag vill heller inte ha barn, inte nu, inte senare. Jag har haft samma åsikt i snart 20 år. Jag kommer inte ändra mig. Jag gillar mina vänners barn, jag gillar mina syskonbarn, men jag vill inte ha egna. Dessa kan man inte lämna bort efter ett par timmars barnvaktande. Dessa kan man heller inte vägra mata, snyta eller byta blöja på för att man upplever det som äckligt. Jag vill inte genomgå en graviditet, jag vill absolut inte genomgå en förlossning, jag vill inte amma, jag vill inte torka snor och kräk. Jag vill få sova om nätterna. Ni hör, jag är inte gjord för barn. Jag får också alltid stå till svars för mina åsikter. Jag respekterar fullt ut att andra vill skaffa barn, jag förstår bara inte vad som är så svårt med att acceptera att man faktiskt inte vill skaffa några.. | |
| marmeladov22 | 2012-01-20 13:43 | |
![]() | precis, om fler tänkte så skulle vi slippa överbefolkningen. Jag menar det är ingen som ifrågasätter om man inte har husdjur. Fler borde dock adoptera, vilket faktiskt är lite "inne" nu. Provrörsbefruktning står jag inte heller alltid för. | |
| slånbär | 2012-01-20 13:47 | |
![]() | marmeladov-håller med om att fler borde adoptera men det borde bli både billigare och enklare att göra det. Att bli godkänd som adoptivförälder tar otroligt lång tid och är riktigt svårt. Man måste vara näst intill perfekt men vilken idiot som helst får göra egna barn. Det är ju även en otroligt dyr historia att adoptera och det finns nog väldigt många bra människor som verkligen skulle bli bra familjer till ensamma barn från olika ställen i världen men som inte kommer få chansen för dom har helt enkelt interåd. Det är sorgligt anser jag. men det finns säkert bra orsaker till det också. | |
| ceciliaerix | 2012-01-20 14:10 | |
![]() | ttiittii, jag är ingen tonåring som försöker gå mot strömmen, det här är något som jag alltid vetat om. Det är som att du skulle säga till en homo-tjej/kille att jaja, du är så här nu, men du kommer ändra dig när du blir äldre...klapp klapp. Att du har ett fotbollslag hemma och är en tant gör dig inte till allvetande. Jag har en helt underbar sambo som jag älskar djupt (han är med på noterna för övrigt). Jag har 4 st helt underbara syskonbarn som älskar mig till 1000.. Jag har fantastiska vänner och en stöttande familj, och har äntligen bestämt mig för att bryta mig loss ur en bransch efter 8 år och ska nu studera. Jag älskar att gå ut och dricka öl med min sambo, flacka runt, frilansa, sova hela dagarna m.m... Livet med barn är inte för mig helt enkelt. | |
| Übersize - Ej medlem längre | 2012-01-20 14:44 | |
![]() | Du är ju i stort bara ett barn själv! Då du är 50 har du säker ett helt gäng med ungar occh kanske barnbarn på gång. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-20 14:48 | |
![]() | Men varför kan man inte bara respektera en persons beslut & ståndpunkt, utan att dra in vad som eventuellt kommer hända om 10 år? | |
| slånbär | 2012-01-20 14:52 | |
![]() | cecilia-man kan ju se det så också att vi som har barn och kanske framförallt dom som väljer att skaffa en multifamilj, är rädda för ensamheten. Att par skiljer sig när barnen flyttat hemifrån är ju inte helt ovanligt för då upptäcker många att den enda dom hade gemensamt var just barnen och att dom inte längre har något att prata om. Och det där med att man inte är ensam när man blir gammal är ju också det en sanning med modifikation. Fråga på vilket äldreboende som helst så säger dom att dom gamla är just ensamma. Barnen och deras familjer har inte tid att komma dit eller så bor dom långt ifrån vilket ju idag är väldigt banligt, ibland tom i andra länder. Så ensam det blir man nog i slutändan ändå men det måste ju vara ännu svårare för dom som faktiskt har barn att acceptera att barnen inte kan/vill/har tid att umgås. En som levt utan barn hela sitt liv har ju byggt upp andra sociala kontaktnät och har kanske träffat en partner/flera partners som berikar varandras liv på helt annat sätt än barn gör. Så att aktivt välja bort barn är väl i allra högsta grad ett bevis på en människa med stort socialt patos och själständighet. Och jo jag har två nästan vuxna barn själv som jag dessuton fick jobba hårt för att få då det inte gick av sig själv direkt. Men det gör inte att jag tror att mitt liv och mitt val är bättre än tex ditt cecilia-du har säkert ett mycket rikare liv rent socialt eftersom du inte behöver tänka på någon annan än dig själv och vad du har lust med. Varför skulle det annars alltid framhållas att man måste se till att få egentid med varandra för att förhållanden ska överleva småbarnsåren??? | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-01-20 14:55 | |
![]() | "Men varför kan man inte bara respektera en persons beslut & ståndpunkt, utan att dra in vad som eventuellt kommer hända om 10 år?" right on sister! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-20 14:59 | |
![]() | Jag vill bo i Malmö just nu, och ingen ifrågasätter varför och kommer dragande med att jag nog vill bo närmre familjen om några år. Jag jobbar i egen firma och trivs med det, och ingen ifrågasätter varför jag inte hellre vill vara anställd och ha arbetskamrater för att jag i längden kommer känna mig ensam. Jag vill inte ha barn nu, och tror inte att jag vill ha det sen heller, så då kan vi skippa spekulationerna. | |