Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 30 |
Mobilspel
| Pågående | 18 987 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-24 09:04 | |
![]() | igen köper ett tvättmedelspaket med en buckla på så det paketet slängs,ingen tar ett paket av någonting om det är den minsta lilla skada kladd på,så det slängs också,mina vänner hittade en gång en hel lastpall med flytande via tvättmedel,1 förpackning hade gått sönder och kletat av sig på dom andra,det är miljöförstöring och ett brott mot miljöbalken,man får inte blanda komposterbart med miljöfarligt avfall, | |
| Monamie86 | 2012-01-24 09:08 | |
![]() | det är sååå olika på butiker. coop här i stan tex är urusla på att kolla datum. man hittar alltid grejjer som gått ut för flera veckor och månader sedan!! de rear aldrig ut utgående eftersom de har noll koll, men de går också sämst i stan, däremot ica som rear ut allting när datumet börjar närma sig går bäst i stan! de får bort det som börjar gå ut snabbt då tex pensionärerna köper det på morgonen, för så är det. jobbat på ica själv så jag vet att när vi reade mjölken på morgonen så var den borta inom nån timme då pro:arna varit där och köpt den, sen köper folk av den nya eftersom de "gamla" är slut. allt på 1/2 priset går fort här i stan iaf... det som ändå slängs bort borde istället skänkas till hemlösa eller liknande istället för att kastas bort, ofta är maten bra lång tid efter datumet, för att inte tala om ägg, knäck ett ägg och lukta på det, inte kolla på datumet, mina ägg har klarat sig i veckor efter datumet. man ser ju på maten och känner lukten om den är dålig helt enkelt, men jag köper själv inte mat med kort datum, men luktar innan jag slänger om datumet gått ut... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-24 09:15 | |
![]() | Monamie,då är ni i Avesta förebild för övriga Sverige,ägg håller minst en månad efter bäst före datum gott ut,och 2 månader o dom förvaras kallt,varför slänga om datumet gått ut?för fans inga datum,morfar är 93 år,och hans mat borde han dött av för länge sedan,han tar bara bort det gröna på osten och äter lugnt vidare,ha blir förmodligen 100 år | |
| Wissi | 2012-01-24 11:40 | |
![]() | Bäst före-datum är riktlinjer, inte deadlines! | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 11:52 | |
![]() | japp jag skulle inte själv ta mat på det viset Pallar javisst och om jag verkligen inte hade andra medel. Man får tacka gudarna osv | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 11:55 | |
![]() | mina agg gällde den politiske ungdomen jag är bekant med hon har rika släktingar men ska liksom "leva som en såndär politisk ungdom" alltså man bara kräks | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 11:57 | |
![]() | ..och vad ska du med 20 liter champinjonsoppa EGENTLIGEN? Du tycker inte det är gott efter 3 dagar. | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 11:59 | |
![]() | det är som en låtsasvärld. Jag menar dessa människor har inte varit utan mat på riktigt. Det handlar om grupptillhörighet och att hänga med den där killen med orange hår som spelar i band och har barn med 2 olika tjejer men inget jobb och oj vad koolt. eh | |
| bosse_s | 2012-01-24 12:01 | |
![]() | Jag är glad att den här rörelsen finns (för det är ju mer en ideologi-baserad rörelse, inte människor som inte har råd att handla) - den mängd mat som slängs gör mig ont. Och så skylls det på lagar och regler, men det handlar bara om ren jävla slöhet från butiker och annat för det är lättare att slänga det man inte kan sälja, än att ordna så att maten blir hämtad av ett natthärbärge eller annat, eller att sälja det som får säljas (vilket kräver ommärkningar, och omplacering för att inte konkurrera med fullprisprodukter). Jag har själv en närbutik, där kvart i tio varje kväll personalen står och tömmer allt "bake-off" bröd i sopsäckar. Jag har frågat dem vad de gör, och jag har fått förklarat att det är ICA-policy att det skall slängas. Bullshit, naturligtvis. Det sorgligaste, är att dessa fantastiska marknadsmaskinger som kallar sig moderna matvarubutiker, inte fattar vilket badwill de skapar för sina egna produkter när de ena stunden kan ta 8 kronor betalt för nån jävla donut, och nästa minut slänga den mitt framför mina egna ögon. Rent pedagogiskt så skall man åtminstone inte låta kunderna se när man slänger det man nyss sålt dyrt. men självklart, man kan också ringa ett samtal, göra någon bonde eller hjälporganisation glad. Om man tänker till. | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 12:02 | |
![]() | men om du har en närbutik kan du väl själv bestämma vad som ska slängas! Ta befäl! | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 12:10 | |
![]() | skulle inte förvåna mig om de sedan går hem o käkar prinskorv i sina håliga t-shirts, trots att de har hela rena kläder som luktar sköljmedel hos mamma och pappa i radhusvillan. MEDELKLASS | |
| bosse_s | 2012-01-24 12:18 | |
![]() | Qvack marmeladov? Klart de bestämmer själva vad de gör med sin butik, men det är ju korkat att inte lyssna på kunderna eller att om man - om man är stora som ICA - inte heller försöka vara lite "i tiden". Du missar poängen marmelad. Det är inte fattiga barn, det finns en svensk blogg (som jag fann idag) där det är en tvåbarnspappa som (av bilderna att döma) har ett fint hem. Poängen är att han visar upp vad han har hittat, och värderar det och sedan lägger ut bidler så att folk förstår att det slängs för stora värden. Själv använder han en del, men ger det mesta till bättre behövande. Det är faktiskt sånt som medelklassen kan unna sig, att göra saker för andra. | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 12:21 | |
![]() | Ja det är ju bra. Men skänk ist maten till närmsta härbärge eller arabkvarter. Eller som någon sa: frivilligt för den som handlar att ta med sig hem. Vissa ica säljer utgångna/kort datumvaror för 1-5 kr st. Symbolisk summa. | |
| bosse_s | 2012-01-24 12:55 | |
![]() | nu, så bra att du förstår. Det krävs påtryckning för att butiksägare skall börja ta sitt ansvar. Ett sätt, åtsminstone för de som "dyker" då är att visa på vad butiker och restauranger slänger för att väcka debatt. Det är väl inget fel med den tanken? men... Vad menar du med arabkvarter? | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 13:06 | |
![]() | ptja, som i Malmö tex, finns kvarter med övervägande socialbidragstagare som lever just på att handla billigt och även smuggelvaror. Låt dem f gratismaten, stora familjer osv. Stör mig ändå på folk som gör saker för att det är "inne" osv, men jag kanske bara är gnällig. | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 13:07 | |
![]() | Jag vet ju att de stora butikskedjorna inom kläder, KLIPPER sönder alla reklamerade plagg isf för att skänka dem till bättre behövande. | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 13:08 | |
![]() | detta av rädsla för att produkterna ska säljas vidare på en "svart marknad". Absurt | |
| bosse_s | 2012-01-24 13:37 | |
![]() | "ptja, som i Malmö tex, finns kvarter med övervägande socialbidragstagare som lever just på att handla billigt och även smuggelvaror. Låt dem f gratismaten, stora familjer osv." Tack för att du förklarade vad "arabkvarter" betyder marmelad... | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 13:38 | |
![]() | men var det svårt att förstå vad jag menar? du fattade mycket väl | |
| marmeladov22 | 2012-01-24 13:38 | |
![]() | segregationen är ju lite så | |