Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 098 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 17:57 | |
![]() | Jag tar tillbaka det, jag missade att det var under älgjakt, sorry. | |
| fdennis | 2012-01-30 17:58 | |
![]() | apbur; vid älgjakt (eller rådjurs jakt, harjakt) kan det förekomma att en jägare jagar med hund, som då skäller när den hittar älgen och under hela tiden som den jagar den speciella älgen | |
| apbur | 2012-01-30 18:02 | |
![]() | Du behöver inte be om ursäkt. Att stoppa den formen av jakt är ju rimligt om det skapar stora problem. Nu vet inte jag hur vanligt det är att björnarna blir störda under jaktsäsongen. Antagligen är det väl inte ett jätteproblem. | |
| Daggdroppe | 2012-01-30 18:36 | |
![]() | Om man står framför en björn som antagligen kommer göra köttfärs av enn, inte fan sätter man sig ner och väntar på attacken. Man skjuter den ju givetvis | |
| FerrariN007 | 2012-01-30 18:57 | |
![]() | Lungt nulltj ^^ Självklart att det var hunden som gjorde björnen förbannad. Tycker att det är illa att det händer.. Men men | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 19:02 | |
![]() | Ja, det känns synd att 'slösa' en björn på att en hund råkar väcka den Och det oavsett om det var oundvikligt att avliva björnen eller inte. | |
| FerrariN007 | 2012-01-30 19:47 | |
![]() | Det går så snabbt i sånna situationer, och jägaren hann inte skjuta ett varningsskott, som troligen hade fått björnen att avikit. Men i detta fall så gick det inte. Hitta någon annan strategi för att förhindra detta är kanske svårt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-30 19:56 | |
![]() | vi fraktar alla björnar till Malmö så blir det jätte kul | |
| med | 2012-01-30 19:57 | |
![]() | Stanna i storstaden:) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-01-30 19:57 | |
![]() | här har vi björn runt knuten,det har ni inte i Malmö,det är så typiskt att det är dom som inte har björn inpå gnäller mest | |
| Duro - Ej medlem längre | 2012-01-30 20:06 | |
![]() | Man kan säga att dem gjorde han en björntjänst? :D | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 20:09 | |
![]() | ttiittii>> Nej, vi har inga björnar i Malmö. Men i Grövelsjön där familjen har hotell, och jag jobbar som bl a guide. | |
| Jöhnk | 2012-01-30 20:20 | |
![]() | För ett par år sedan hade vi fem-sex björnar här, på en ö om 65 km2. Det är ett mycket litet område för så många björnar men det var inga problem överhuvudtaget. Nu har vi nog bara en kvar, en sköts (under björnjakten), övriga har förmodligen simmat till fastlandet. Så ja, jag har björnar runt knuten (den som väcktes ur idet tidigare i vintras lämnade då spår ca 100 m från mitt hus) och gnäller hur mycket jag vill på detta "okynnesskjutande". | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 20:35 | |
![]() | Om några år så kommer vi nog rekommendera bärplockare, skogsarbetare och de som strövar runt i skogen att bära med sig pepparspray för björn eller annan typ av beväpning (läs skjutvapen i någon form). Om antalet björnar ökar framöver i nuvarande takt så kommer givetvis antalet kontakter mellan björn och människan öka så också risken för björnattacker. Har själv konfronterat en ungbjörn vid lingonplockning i Dalarna och jag kan säga att det blev tuffa tag. Björnen var intesserad och reste sig på bakbenen och kollade läget för att därefter närma sig. Jag gjorde mig stor genom att räcka ut armarna för att därefter gå till attack och skrika. Som tur är så blev björnen rädd denna gång. | |
| FerrariN007 | 2012-01-30 20:39 | |
![]() | Rabiesgalen Modigt gjort, lätt att man kommer på dem så. Man kan spela död ox, men jag vet inte om jag tänker göra det. Tänker försöka hålla mig borta | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 20:42 | |
![]() | Av 2000 möten mellan björn och människa är det i genomsnitt mindre än ett som innebär någon form av fara för människan, och då är det 2000 möten där man uppfattar att man är nära en björn, alla möten där björnen hinner undan obemärkt är såklart borträknade. Eftersom vi i Sverige har 2500-3000 björnar så är det ingen jättefara vi pratar om. Fortplantningstakten har dessutom trappats ner, enligt forskning från 2011. | |
| Jöhnk | 2012-01-30 20:42 | |
![]() | svt.se/svt/jsp/Cross...en dly=true | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-30 20:42 | |
![]() | borträknade är dom ju kanske inte eftersom siffran är okänd, ej medräknade är mer rätt. | |
| Rabiesgalen | 2012-01-30 21:21 | |
![]() | Rådet att spela död ger jag inte många lingon för. nulltj vad baserar du dina antagande på? Det är ingen som har frågat mig om mitt björnmöte och många andra finns inte med i någon statistik. Nu finns ju en hel del fall bjönmöten med dödlig utgång i Sverige bara under den senaste 10-års perioden. | |
| doris-dill | 2012-01-30 21:23 | |
![]() | Jag kände en som blev dödad av en björn för några år sedan i närheten av där vi bor. | |