Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 559

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hothothot2012-01-31 17:41
Antal inlägg: 145

En vuxen person som inte har någon koll alls på sin ekonomi? Vad skule hända om mannen dör eller att det blir skilsmässa?
"ointresserad av ekonomi" ja men det är inget argument för att skita i det totalt, även om man inte sköter den är det bra att ha insyn?

Tululah2012-01-31 17:42
Antal inlägg: 63

Jag tycker inte det är ok att de äldre barnen får agera extra förälder. Å så säger barnen i tv "nej, det går bra, det är bara roligt". Njaaaa, har de något val annat än att tycka så? undrar jag. Vad ska de säga liksom?

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-31 17:45
Antal inlägg: 37631

jag vill inte ha insyn i ekonomi,jag tycker det är tråkigt, jag tar det vid död eller skilsmässa

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 17:45
Antal inlägg: 285

ttiittii
Av ren nyfikenhet bara. Sökte nämligen om den uppgiften på försäkringskassans sidor, men där redovisade de bara upp till 6 barn - tror jag det var.

Eller jo, kanske inte baara av ren nyfikenhet. För jag funderar också lite på det där hur riktigt stora barnfamiljer klarar sig ekonomiskt. Jag tror att om en av föräldrarna är hemma på heltid och den andra/andre har t.ex en genomslittlig årsinkomst på 300.000 före skatt, så kan de inte leva speciellt fett.

Och med det ovan menar jag INTE ALLS att jag skulle mena att luska i din/er ekonomi.

Jag tycker tvärtom att du ska hålla er ekonomi för er själva. Du ska inte redovisa sådant här. Ingen utomstående har med det att göra.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-31 17:49

det kan du räkna ut om du kollar på fk s hemsida

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 17:51

Hm....får kolla på det en gång till då...

hothothot2012-01-31 17:53
Antal inlägg: 145

Det kanske är en generationsfråga. I min generation (är 28 år) finns det ingen kvinna som skulle låta mannen ta hand om räkningarna utan att framstå som en praktbimbo.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-31 17:57

me like prakt bimbo

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 18:01

Jag skulle säkert också ha svårt att släppa kollen om ekonomin, men samtidigt kan jag tycka att det låter ganska befriande att det finns dom som faktiskt gör det. Att ett par har olika ansvarsområden helt enkelt. Inte så konstigt egentligen om man tänker efter.
Och såå himla sällan förekommande tror jag inte heller att det är. Jag känner några par som har det så.

ttiittii - Ej medlem längre2012-01-31 18:04

presis,jag öppnar inte motorhuven,deklarerar inte betalar inte räkningar,byter inte hjul,och och har inte kalsonger

ektis - Ej medlem längre2012-01-31 18:13
Antal inlägg: 4505

det är bra titti! så länge du trivs och det verkar du ju göra: )

gnill2012-01-31 18:16
Antal inlägg: 1942

Kruxet med att låta någon annan ta hand om räkningarna (min pappas tre fruar gjorde det) var att de stod där och hade ingen aning om hur man gör när man betalar räkningar när han skilde sig (två första) / dog (den sista). Själv kan jag både hantera en borrmaskin, såga ner träd, måla om, ta hand om barn, baka, laga mat, grilla, fixa trasig teknik (till en viss gräns), däremot bär jag inte kalsonger och deklarerar numera inte (har firma som sköter det). Jag tycker det är både kul och viktigt att kunna göra många saker. Och när man lever själv (som jag gör just nu) måste man ju ändå kunna själv.

ektis - Ej medlem längre2012-01-31 18:18

jag förstår vad du menar, gnill. men man kanske inte vill göra allt.
och bor man ensam och inte kan renovera själv, så får man väl strunta i det eller anlita någon annan.
tycker det är så tråkigt att det verkar som man ska kunna allt. om allt.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 18:22

"Kruxet med att låta någon annan ta hand om räkningarna (min pappas tre fruar gjorde det) var att de stod där och hade ingen aning om hur man gör när man betalar räkningar när han skilde sig (två första) / dog (den sista)."

Ja, det där är så sant. Fast jag tror att folk är medvetna om det. Menar, att de gjort ett aktivt,medvetet val.
Åtminstone är det så med dom paren jag känner. Jag vet det för vi har pratat om det.

blåhund - Ej medlem längre2012-01-31 18:25
Antal inlägg: 469

Minns jag läste om en kvinna i Somalia, hon var 27 år och hade fött 11 barn. 6 av dem dog av svält, och resten var undernärda och sjuka.Hon sa, att om hon själv fått välja, hade hon önskat sej bara två barn, som hon kunde ge mat,utbildning,mediciner och en god framtid.Sån skillnad kan det vara på att med vilje skaffa sig 11 barn i ett västland,och tvingas till det i ett starkt religöst land där kvinnorna inte har en chans att själva bestämma antalet barn de vill föda.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 18:34

Ja, så är det förståss ännu på sina håll i världen, men det finns även hopp. Saker och ting förändras.

www.dn.se/ledare/kol...ar der-leva

www.dn.se/ledare/kol...fo randrats

ezye - Ej medlem längre2012-01-31 18:48
Antal inlägg: 447

Men....inte är man en bimbo för att man inte orkar med ekonomibiten. Vi lever jämlikt, jag öppnar gärna motorhuven eller fixar annat ute och min man städar lika mycket eller mer än jag. Men ekonomibiten..nej!! Den har han ansvaret för, därmed inte sagt att jag inte handlar ekonomiskt eller försöker spara. Jag vet vad vi har i driftskostnader och såna saker förstås. På ett ungefär.

ezye - Ej medlem längre2012-01-31 18:51
Antal inlägg: 447

Men förresten, kan man inte hantera en borrmaskin ens, det tycker jag däremot är en självklarhet och det är ju skitenkelt. Har en svägerska som en gång sa " inte vill jag stå ute på parkeringen och byta till vinterdäck - det är ju skämmigt" Skämmigt?? Fattade 0.

ektis - Ej medlem längre2012-01-31 18:55

det finns faktiskt såna som tycker det är svårt. såklart.
inget konstigt med det.
heller inget konstigt att inte ha som intresse att lära sig det.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-31 19:00

Nej, alla kan inte hantera en borrmaskin. Jag har försökt. Ni skulle sett hur mycket jag lyckades förstöra av väggen utan att det blev några användbara hål.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?