Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 18:02
Antal inlägg: 11661

Ja, han sa just det på nyheterna. "Du kanske ska byta jobb istället för att gå i pension"

Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 18:05

Typ; När det blir för jobbigt ska du skola om dig så du kan jobba längre?

BSKV - Ej medlem längre2012-02-07 18:06
Antal inlägg: 512

Men snälla nån...han babblar på som om det fanns vilka jobb som helst och hur mycket som helst av det! "Bara att byta"...jojo.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-07 18:07
Antal inlägg: 620

Jag har oerhört svårt att tänka mig att Reinfeldt vill införa tvångsomskolning. Jag tror också vänstern har en del att tjäna på att lugna ned sig. Risken är att framför allt S målar in sig i ett hörn genom att vara för tidigt ute och kamma hem billiga och kortsiktiga populistpoäng, som i så många andra frågor.

Har för mig att det var ett borgerligt vallöfte till och med att höja den övre gränsen till 69 år. Jag undrar vad som hände med det (om jag inte inbillat mig detta). Globaliseringsrådet föreslog också att höja den nedre gränsen från 61 till 62 år, jag tror det är en ganska välförankrat reformförslag i riksdagen vid det här laget.

Men det är mycket populism just nu i och med det parlamentariska läget. Ju längre man väntar desto fler röstberättigade är i just den åldern (65+) som vill att resten av Sverige ska betala deras trädgårdsskötsel och mälarseglatser.

Pensionssystemet är inte heller så enkelt som gnill tror. Det finns en bred parlamentarisk överenskommelse om hur pensionerna ska finansieras: genom ålderspensionsavgift, avtalspension (genom facken) och premiepension. Detta system är oberoende av statlig inkomstskatt och kommunalskatt (och därmed jobbskatteavdraget). Det handlar om att pensionen ska baseras på vad man själv har tjänat, inte vad ens barn tjänar eller andra tjänar. Det är en oerhört viktig reform eftersom den skyddar mot just den här sortens problem med ojämna befolkningsstrukturer.

DJ-Emma2012-02-07 18:12
Antal inlägg: 30

Det är ju inte alltid så lätt att bara byta jobb så där pang bom!

shulten2012-02-07 18:13
Antal inlägg: 1424

"Pensionssystemet är inte heller så enkelt som gnill tror. Det finns en bred parlamentarisk överenskommelse om hur pensionerna ska finansieras: genom ålderspensionsavgift, avtalspension (genom facken) och premiepension. Detta system är oberoende av statlig inkomstskatt och kommunalskatt (och därmed jobbskatteavdraget). Det handlar om att pensionen ska baseras på vad man själv har tjänat, inte vad ens barn tjänar eller andra tjänar. Det är en oerhört viktig reform eftersom den skyddar mot just den här sortens problem med ojämna befolkningsstrukturer."

Dock skyddar det inte mot hög inflation, och fallande börser.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 18:19

Hur länge kommer Rajnis jobba tror ni?

gnill2012-02-07 18:20
Antal inlägg: 1942

jpcnrd: nä jag trodde faktiskt inte att pensionssystemet var så enkelt, jag raljerade lite för poängens skull... men det är ändå så att antalet slantar i statskassan påverkar vilken välfärd vi tycker oss ha råd att ha i ett land, och som jag ser det nu finns det lite att ta av, det sker också ett resursslöseri på vissa områden på grund av så strikta separata budgetar i kommuner /stadsdelar som gör att man inte samarbetar kring kostnader (och tillvaratar resurser) - det är sånt jag ser i jobbet. Jag tycker det är provocerande också att politiker har sin inkomstgaranti, trots att jag tycker att politiker gör ett hästjobb och ska ha bra betalt. Men det är medan det jobbar. Även om de pengarna de skulle avstå inte hamnar i pensionskassan så handlar det om vilka signaler man sänder.

Maradona19862012-02-07 18:21
Antal inlägg: 1801

Ingen lätt fråga, men grundproblemet är det som Lyckobaronen pekade på tidigt i tråden. Vad som har hänt över tid är att vi går in på arbetsmarknaden allt senare samtidigt som vi lever längre, vilket gör att antalet arbetade år som ska finansiera det totala antalet år är mindre än tidigare. Medellivslängden i Sverige idag är ca 81 år. Högt räknat har alla fullt friska i snitt 40 arbetade år idag. Dessa 40 år ska då finansiera de andra 41 åren, där dessutom den längre livslängden och medicinska framsteg gör att vården blir allt dyrare. Och till detta ska vi givetvis också lägga alla personer i arbetsför ålder som av en eller annan anledning inte arbetar (föräldraledighet, sjukdom, arbetslöshet, o s v). Det går helt enkelt inte ihop.

Om vi inte vill arbeta längre så kommer vi oundvikligen tvingas acceptera rejält sänkt levnadsstandard. Ökad arbetskraftsinvandring är givetvis också en möjlighet, då vi skulle ha fler människor i arbetsför ålder som hjälper till att finansiera alla dem som inte arbetar.

RaEl - Ej medlem längre2012-02-07 18:37
Antal inlägg: 449

Frågan är om herr Reinfeldt själv skulle jobba till 75, om han vore renhållningsarbetare/unde rsköterska/brandman eller något annat tungt och slitsamt yrke.
Han behöver ju inte anstränga sig kroppsligt direkt, och därmed "ta slut" som människa.
Dessutom, NÄR ska den yngre generationen komma in i arbetslivet då?!
Tror inte han klurat på detta alldeles för många sömnlösa nätter.....

Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 18:39

Dom ska ju inte jobba vidare utan sätta sig i skolbänken igen. Pepp!

markoolio5 - Ej medlem längre2012-02-07 18:39
Antal inlägg: 1825

Instämmer Maradona... jag har ju kommit på mig själv med att kritisera grekerna som går ut i generalstrejk för att staten skär ner i budgeten, att de inte ser konsekvensen av att INTE göra dessa nedskärningar. Är vi själva lika kortsiktiga, måste pensionsåldern höjas för Sveriges ekonomiska överlevnad är det väl bara att gilla läget - jag har nog inte heller lust att jobba efter 65, men om pensionsåldern varit 75 under hela min uppväxt tror jag inte att jag skulle reagerat på det överhuvudtaget, det är nog bara en fråga om att vänja sig. Jag tror knappast att planen är att i en enda fas höja pensionsåldern med tio år utan en gradvis förändring uppåt.

BSKV - Ej medlem längre2012-02-07 18:39

jpcnrd:

"Jag tror också att vänstern har en hel del att tjäna på att lugna ner sig"...hahaha, jag bara väntade på att du skulle göra detta till en höger-vänster-fråga. Som om bara vänsterfolk irriterar sig på förslaget?

Jag är fullkomligt övertygad att om förslaget kommit från oppositionen så hade du ratat det på studs. Färgen verkar avgöra vad som är rätt för dig, inte innehållet.

BSKV - Ej medlem längre2012-02-07 18:46

markoolio5:

Det är tydligt att det behövs upprepas: Greklands problem skapades av en sedan länge inmurad inställning att skattefusk är bra. Och att jämföra deras f.d pensionsstandard?? Snälla, de gick väl i pension vid 53 år, när gjorde svensken det?

"Vänja sig"...är det så enkelt? Om det är det så är det väl bara att "vänja sig" vid pension först kring 90-sträcket? Eller så kan ni som är för att man ska köra till 75 också göra det (varför inte 85, vänj er!) så kan vi andra få pensionera oss vid normala 65.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-07 18:47
Antal inlägg: 620

BSKV,

Det förändrar tyvärr inte faktum i den här frågan.

Gautama2012-02-07 18:49
Antal inlägg: 6854

Jo Marko, vi kan nog "vänja" oss vid sämre sjukvård, sjukförsäkring, barnomsorg, skolor, pension osv. Det är bara frågan vilket samhälle vi vill ha? Och hur mycket vi vill försämra det välfärdssamhälle som vi en gång hade.

Megaherz2012-02-07 18:50
Antal inlägg: 3304

Det är ett tema vi diskuterar ofta i skolan.

Folk här verkar tänka på hur det är just nu i denna sekund, men faktum är att vi lever längre och får mindre barn. Det kommer finnas ett underskott på arbetskraft.. Logo..

Det är ett problem som tas på allvar här i Tyskland. 1) Dåligt för ekonomin (folk som lever 20-30år på pension blir dyra.) 2) Dåligt för yrkeslivet, framförallt inom vården

ASif2012-02-07 18:51
Antal inlägg: 11

Jag kan tänka mig att jobba till 75 om jag också hade ett jobb som innebär minimal fysisk ansträngning med maximalt betalt. Casha in 68000/månad, ja tack! Idiot moderater!

meimse2012-02-07 18:53
Antal inlägg: 733

svenska.yle.fi/nyhet...?i d=237459

BSKV - Ej medlem längre2012-02-07 18:53

Ja, de som är för statsminsterns förslag kan isf ställa sig i frivilligkön till jobba skiten ur sig. Samma personer bör också jöka sig blåa i ansiktet för lösa "populationsproblemet"... vilket iofs är en betydligt roligare syssla än att slita på kneget vid 70 bast.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?