Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CHL2012-02-17 21:41
Antal inlägg: 1212

så mao både handikappad och lycklig :)

carlmartin - Ej medlem längre2012-02-17 21:45
Antal inlägg: 4590

helt klart förlamad och lycklig.

tror jag.

fast det finns ju chans att nå dit ändå - så kanske ändå inte...

Ckareppak - Ej medlem längre2012-02-17 21:48
Antal inlägg: 181

Vid närmare eftertanke är frågan inte så lätt att besvara. Jag var beredd att svara obetingat JA, men... nja, tål att tänka på. Jag återkommer.

Dyslekso2012-02-17 21:48
Antal inlägg: 8945

En psykologisk aspekt man kan skjuta in är att människor inte ser sig enbart som kännande varelser utan också som "historiska" varelser, kanske? Man vill gärna ha uppnått något, vad nu detta något än är, och därför kan det ta emot att tänka på sig själv som en lyckligt dreglande grönsak, även om detta i varje enskilt ögonblick skulle innebära en mysigare tillvaro än vilket annat "lyckat liv" som helst.

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-17 21:57
Antal inlägg: 6334

Here here

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-17 21:58
Antal inlägg: 6334

Ska bara ta några öl och dregla lite, sen kommer jag tillbaka med mer sluddrig input.

Incidental - Ej medlem längre2012-02-17 22:00
Antal inlägg: 7958

Ser fram emot det cr =)

Tornvy2012-02-17 22:05
Antal inlägg: 67

Tanken på evig lycka skrämmer skiten ur mig. Känns som lobotomering. Lycka är ett knappt förnimmbart tillfälle. En känsla av eurfori i en pannkakssmet. Hade jag ställts inför valet, så hade jag lätt valt att inte vara lycklig 24-7. Lycka är en bråkdel av känslor.

recidivfara - Ej medlem längre2012-02-17 22:05
Antal inlägg: 2385

nej tack, absolut inte förlamad. inte för att förlamad är hemskast, utan för att missa det egentliga livet är så mycket hemskare.

carlmartin - Ej medlem längre2012-02-17 22:07

det handlar om mentala bilder av hur vi ser oss själva och hur vi tror att andra ser oss. och om lyckan som mentalt begrepp - hur föreställer vi oss att den ser ut osv.

jag tror att lycka är en känsla - den ser inte ut på något speciellt sätt, och den kommer när man lär sig att vara glad för det man har. det är därför en del upplever en känsla av att vara starkt levande och intensivt närvarande när de är nära att dö. då blir man glad för livet.

carlmartin - Ej medlem längre2012-02-17 22:26

glömde att man ju ska ha med en form av förolämpning i sitt inlägg om man vill att tråden ska leva kvar...

ni är dumma allihop!

Härvelkors2012-02-17 22:27
Antal inlägg: 17

Absolut inte förlamad, inte för att förlamad är hemskast utan för att det tydligen följer evig lycka med i paketet

fnitta2012-02-17 22:30
Antal inlägg: 23

va tråkiga de flesta är, nu är ju frågan ställd så att man är lycklig hela tiden och inte huruvida det går eller inte. frågar man "vill du kunna flyga eller vara genomskinlig" börjar man väl inte diskutera fall det är möjligt? helt onödigt. dessutom kan man såklart vara lycklig hela tiden. som crooked rain skrev tidigare så kan man ju vara lycklig och sedan bli lyckligare. behöver ju inte vara olycklig-lycklig. man kan ju hitta lycka i småtingen och det går att ha en bestående lyckokänsla. såklart man kan uppleva riktiga lycka utan att ha vart olycklig?!

fnitta2012-02-17 22:30

skulle jag veta att jag blev lycklig 24/7 hade jag nog valt att bli förlamad för måste va härligt att vara helt lycklig, lyckan är ju viktigast i livet.

fnitta2012-02-17 22:34

förstår inte att man inte vill vara lycklig hela tiden? vrickat. gillar folk att må dåligt eller fattar ej..

med2012-02-17 22:34
Antal inlägg: 1164

Vadå gå med på att bli förlamad. Vad menar du?

greatdane2012-02-17 23:07
Antal inlägg: 174

Så som frågan är ställd verkar det som att de två förutsättningarna inte behöver att ifrågasättas. Det verkar inte vara någon som ifrågasätter huruvida man verkligen kommer att bli förlamad eller inte eller bara halvt, så jag tänker att det samma måste antas med komponenten lycka. Man blir lycklig och då är man det - man blir förlamad och då är man det. Och utifrån dessa förutsättningar så måste väl svaret bli ja, om det inte är så att man är martyr eller av någon märklig anledning föredrar att vara olycklig. Det enda vi som ickeförlamade vet om är ju att vi kan finna lycka i att springa, gå och röra oss. Det kanske går att hitta lycka i någonting annat. En annan dimension av lycka som man bara når om man lär känna sina övriga 90% av hjärnkapaciteten som vi aldrig beaktar under vår livstid. Det är möjligt att det finns ett mentalt tillstånd som inte kräver att man rör sig, fysiskt känner eller ens ser någonting. De sinnen vi använder är bara sex, det kanske finns 20 till som vi inte vet om.

Ckareppak - Ej medlem längre2012-02-17 23:11
Antal inlägg: 181

Men personligen är jag hyfsat lycklig redan nu. Jag vet inte om det är värt att bli förlamad för att uppnå superduperlycka. Jag tänker på mitt tennisspelande också. Det vore olyckligt om det gick om intet.

SkySpy_2012-02-17 23:16
Antal inlägg: 4418

Om man nu blir förlamad och lycklig för alltid så måste det ju betyda att man får någon typ av hjärnskada som gör en lycklig för alltid med. Över produktion vilket medför nedkall på något annat.
Balans är livet.. Måste finns mot och medgång för att få lycka. plus och minus. Allt är matematik balans.

apbur2012-02-17 23:25
Antal inlägg: 9699

Har tidsperspektivet någon betydelse? Om det lyckliga livet är ändligt eller om det skulle pågå i all oändlighet? Om man är konstant lycklig vill man troligtvis inte att det ska sluta men man kan ju å andra sidan inte må dåligt av tanken på att det en dag kommer att sluta. Alltså borde det inte finnas något hinder att i så fall bara vara extremt lycklig en kort stund och sen dö.
Jag rekommenderar en överdos.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?