Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade38
Mobilspel
Pågående18 975

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_imi - Ej medlem längre2012-02-22 20:08
Antal inlägg: 305

Språkbruket (i skolan) låter ju som ett intressant trådämne - tycker jag.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-22 20:12
Antal inlägg: 3613

Förmodligen är en del yngre spelare som är vana vid hård gargong från skolan inte insatta i att för inte så länge sedan var det helt oacceptabelt att kalla folk för vissa saker. De är kanske avtrubbade för skällsord vilket vi som reagerar inte är? Då behöver de kanske upplysas om att deras gargong inte går hem hos dem som är något decennium/några decennier äldre. Kanske man får skapa barnkrubbor på betapet där de kan hålla till? ;-)

boffertomte2012-02-22 20:16
Antal inlägg: 1128

Samhället inbjuder till uselt språkbruk. Visd strövområdena i Skåne sitter fina skyltar med bild på en kopplad hund och texten "Koppla hunden. Visa hänsyn till andra."

Men man visar inte hänsyn TILL andra. Man TAR hänsyn TILL andra. Visa hänsyn gör man MOT/GENTEMOT andra.

Vad ska skolbarn tro när "officiella" skyltar skrivs med prepositioner framtagna mha slumpgenerator?

bulimi42012-02-22 20:16
Antal inlägg: 104

Nononono, det finns inget här som säger ett skit om vem jag är. Eller jo, det jag vill att ni ska se
Att bedöma någon utifrån vad som skrivs i ett forum likt detta är bara oerhört naivt
Så som ungdomarna säger, in your face. Riktat till frasseponken

boffertomte2012-02-22 20:17

Ja, nu var jag way off topic, förlåt =(

boffertomte2012-02-22 20:23

Buklimi4, att du inte begriper själv att du berättar en hel del om dig i dina inlägg här betyder ju bara att du inte begriper det. Inte att du har rätt.

Kh-collies2012-02-22 20:36
Antal inlägg: 374

Jag har också råkat ut för några mycket obehagliga kommentarer, och visst blir jag påverkad! Försökt "kopiera" sidan för vidare befordran till admin, men inte lyckats. Jag har då skrivit in "nicket" i min vänlista, som numera är ffa min ovänlista för att undvika spel med den personen igen.

susila2012-02-22 20:38
Antal inlägg: 459

Man kan ta en skärmdump, men vad man sen ska göra med den är mindre klart.

Jag har adminat några speciellt puckiga puckon.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-22 20:47

Kreativt att använda vänlistan som ovänlista/svartlista! Det borde man göra så slipper man hålla reda på sådana på annat sätt. Fast det vore ännu bättre om man direkt efter spelet kunde blockera spelaren för framtida spel med en själv.

_imi - Ej medlem längre2012-02-22 20:49

Nu _tror_ jag att jag börjar förstå lite hur du menar, bulimi4 (bortsett ifrån att du delvis ändå framstår - så som någon skrev här - som något av en ögontjänare).

OM du alltså syftar på att det finns ju faktiskt folk som är fenomenala på att förställa sig? Är det så du menar så kan man ju tycka att det är naivt att bedöma någon utifrån vad den skriver ex här. Den trevligaste skribenten kan ju vara världens värsta rötägg - och tvärtom.
Men då skulle jag tro att dom personer beter sig likadant irl också (vilket iofs inte är någon tröst, utan tvärtom).

Men vad skulle VITSEN vara med att bete sig illa på nätet? OM man alltså är i sina sunda vätskor så vill man väl _inte_ framstå i sämre dager än vad man faktiskt är?

Och i vilket fall så är det väl ändå att föredra att folk beter sig hyggligt även om det handlade om tillgjort trevlighet. OCH då menar jag alltså när det gäller något så här ytligt som nätet. Några minuters kontakt under ett spel (irl är det andra kriterier som gäller).

_imi - Ej medlem längre2012-02-22 20:51

Sen vill jag också tillägga att jag har - turligt nog - endast mött supertrevliga medspelare.

Frasse2 - Ej medlem längre2012-02-22 21:07
Antal inlägg: 1465

Jaha..så har man ännu en gång lärt sig något nytt: Om man är en genomtrevlig person ska man föreställa sig på nätet att man är en otrevlig typ..det är tydligen ballt eller nåt sånt....jösses jag tror fan jag börjar bli gammal.

_imi - Ej medlem längre2012-02-22 21:09

Hahahaha. Just. :D

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-22 21:10

Kanske ser man det som ett sätt att avreagera sig på okända personer, Frasse2? "Strunt samma, vi känner ju ändå inte varandra"? Eller är det en lek att vara så taskig man kan i spel och sedan vara trevlig mot de man känner IRL? Jag är nog också för gammal för att fatta charmen med detta.

Observer2012-02-22 21:12
Antal inlägg: 266

Och vad säger spelvärdarna om hela denna tråden? Hur skall vi hantera ev. felaktigt språkbruk? Åsikterna går ju i sär här om vad som är rätt och fel. Hade varit trevligt med en kommentar från ert håll med.

Bitte - Administratör2012-02-22 21:15
Antal inlägg: 24199

Egentligen behöver du ju bara läsa medlems villkoren så har du svar på den frågan ,, vi har alla godkänt då vi blev medlemmar

www.betapet.se/regis...hp ?lang=46

Bitte

susila2012-02-22 21:25
Antal inlägg: 459

Ja, det är alldeles riktigt, Bitte.

Därför borde det vara lättare att anmäla spelare som bryter mot reglerna. En anmäl-knapp, kanske? Man kan inte lägga över ansvaret för mobbing på mobbingoffret genom att hävda att mobbingoffret är en tönt som bryr sig.

mz_lzrd2012-02-22 21:41
Antal inlägg: 2498

Bulimi4: Jag förstår väl också vad du menar. Men det hjälps liksom inte, du har talat om att du är en person som vill hävda att det är ok att bete sig illa så länge ingen får reda på att det är du som gör det.

Hur man sen tolkar den infon är ju inte hugget i sten. Vilken sorts person vill framstå som en bully på nätet? Tja. Man kan misstänka hävdelsebehov pga låg självkänsla. Men det kan även vara ren dumhet, omognad, provokationslusta, en önskan att framstå som ball osv.

Men nåt är det ju.

Pandina2012-02-22 21:46
Antal inlägg: 727

Jag fattar inte riktigt grejen med att stänga av användare från Betapet på grund av deras språkbruk, när det bara är att skapa ett nytt konto igen. Visserligen med validering via mail-adress, men ja är man desperat så.

Jag tänker mig att dessa sk "wankers" i själva verket vill ha en reaktion, och därför skriver som de gör. Får de en arg kommentar tillbaka så har de lyckats. I sina presentationer på Lunarstorm och dylikt skriver de "jag älskar att provocera :D". Och så är det med det.

Håller med Naity om att det bara är att ignorera. Eller, så agerar man vuxen och läxar upp snorungen: "En till sådan kommentar och du skickas till admin, vilket leder till avstängning."
Håll känslorna utanför, för precis som bulimi4 skriver så vet kräket omöjligtvis vem du är och vad du har för värderingar. Dina datakunskaper eller kontakter vet de heller ingenting om (så det kan ju även vara på sin plats att hota med "Min bror är IP-nummerexpert och har halva inne med en tjej vars kusin är med i Black Cobra..." etc etc).

IRL kan man kontra med en kaxig kommentar tillbaka eller en rak höger = en åtgärd som stänger personen ifråga ute från ditt spektrum. På internet är det admins som gör det åt dig (alt en blockeringsknapp).

Pocaloca2012-02-22 22:00
Antal inlägg: 2156

hahaha....jag blev just anklagad för att fuska,jag! en som inte kunde ta en förlust från en med mindre rating ... =)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?