Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-02-22 13:19
Antal inlägg: 5539

Men vet du Ttiittii-då är det ju inte skolmaten i sig som är problemet utan hela kommunledningen. Dom som arbetar i skolköken är kanske har gett upp när dom inte får nåt stöd. Det går faktiskt inte att trolla när det gäller det här. Det krävs kunskap och då inte i första hand hos kökspersonalen utan hos dom som håller i pengarna-våra politiker.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 13:24
Antal inlägg: 37631

ja Hela kommunledningen är det fel på jag kan inte hjälpa att folk röstar fel,bamban värmer bara upp den mat dom får från något storkök,men dom har slutat med inporterade pannkakor från Danmark,så det är ett +

GimmeMore2012-02-22 13:34
Antal inlägg: 526

asså dom måste ju se till att det blir en varierad kost, fisk en dag i veckan, soppa en dag, pasta en dag m.m. jag tycker den har blivit bättre sen jag gick i skolan iaf (har jobbat i flera skolkök, förskolekök) Men tyvärr så valde kommunen sen att ha en fast matsedel för alla skolor/förskolor i hela kommunen och då blev det sämre här .. 2 åringar brukar inte gilla samma mat som 15 åringar ..

slånbär2012-02-22 13:35

Precis Ttiittii-du kanske ska tänka på hur omständigheterna ser ut innan du sågar kökspersonalen. Dom gör kanske så gott dom kan med det dom har? Du borde ge dig på politikerna istället. Sparka på rätt smalben!!

GimmeMore2012-02-22 13:45

sen tänker dom väldigt mycket på pengar, vi har en budget vi måste följa till prick, och när dagen är slut måste vi väga allt som vi slängt bort m.m. sen om det står kyckling med apelsinsås, då ska det vara det, även fast jag vet att barnen inte kommer tycka om det .. så är det bara . sen att det finns föräldrar som bara ger barn saker dom tycker om hemma, hmm, stackars barn ? aldrig får lära sig tycka om nya saker .. pannkakor och pasta varje dag ? kul när dom blir vuxna sen ..

le-lou2012-02-22 14:21
Antal inlägg: 17500

titti - du verkar blanda ihop "dålig mat" med mat som dina barn inte gillar? Du pratar om smörbönor tex - är det dålig mat? Det är inte riktigt samma sak.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-22 14:50
Antal inlägg: 37631

ja tänk att det finns dom som ger sina barn pasta och pannkaka varje dag,det låter hel galet,dom borde anmälas till soc för vanvård

berlioz2012-02-22 14:52
Antal inlägg: 12

Bitte har rätt i det mesta.
Barn måste vänjas till mångsidig kost och det kan man nog bara som förälder och på dagis.
Och smaken liksom baken är delad, men jag tror ju man äter mer dålig (för hälsan) mat nu förtiden men kanske inte just i storkök
I vissa länder är Ärtsoppa en delikatess.

Gautama2012-02-22 14:53
Antal inlägg: 6854

Skolorna ska servera en näringsriktig och bra mat givetvis..., jag vill i alla fall inte ha det som i USA där det serveras chips, pizza och friterat till lunch, det är helt galet.
Barnen behöver lära sig att äta nyttig mat istället för att vi ska anpassa oss till "skitmat" som de vill stoppa i sig.

GimmeMore2012-02-22 15:07

i min mening borde dom det, hur mycket näring är det i den maten tror du ? .. men men, ge dina barn mat dom tycker om, så ger jag mina barn mat med näring i så dom får allt dom behöver . peace out !

rajden2012-02-22 15:09
Antal inlägg: 542

Ett kok stryk-både värmande och näringsriktigt...
-OBS! Den Ironiska generationen har än en gång slagit till!!

ceciliaerix2012-02-22 15:10
Antal inlägg: 179

De finns de som ger sina barn pasta och pannkaka varje dag Ttiittii, och ja, de blir anmälda till soc.

rajden2012-02-22 15:30
Antal inlägg: 542

Vem anmäler dem?? Barnen?? Eller grannarna??

Bob1002012-02-22 15:31
Antal inlägg: 854

Uääääh, ÄCKLIGT! skolmat... Fast fiskpinnarna med remouladsås var gott. Mums :)

magnusito2012-02-22 15:39
Antal inlägg: 4984

Det är stötande att alla gapar att det är så äckligt. Som förälder får man låta bli att vänja in ungarna på all jävla snabb/skräpmat!

slånbär2012-02-22 15:47

En del av mitt ansvar som förälder är ju faktiskt att ge mina barn möjligheter att upptäcka saker och ting här i livet bla då olika sorters mat. Bara för att jag själv inte äter fisk så behöver ju inte jag överföra det på mina barn. jag har alltid lagat all möjlig mat och allteftersom dom vuxit upp så har vissa saker blivit populärare än andra och vissa saker har dom aldrig lärt sig tycka om. Jag ska ju inte begränsa mina barns utvecklingsmöjligheter bara för att jag har vissa begränsningar. En förälder som överför enbart det dom själva tycker om brister ju i sin föräldraroll helt enkelt.

Naity_2012-02-22 16:12
Antal inlägg: 633

Skolmaten man fick var ju totalt värdelös, men vem har vi att klandra, idioterna i kommunen som endast tänker på att spara in pengar. Det var ofta maten var oätlig så man fick gå ut på stan och köpa något.
Även tester har gjorts på skolmaten, den håller inte den kvaliteten den ska göra. Väldigt okreativa människor som sköter det där.
För övrigt är ju hela skolsystemet rejält fucked up

Mamik2012-02-22 17:00
Antal inlägg: 278

Samma klagovisa nu som för 40 år sedan.
Jag tycker att det är sorgligt att det ska behöva vara på det viset.
Jag har ingen annan dålig erfarenhet av skolmaten än att den oftast är dåligt kryddad.

Själv åt jag av maten som serverades, varje dag, utan att klaga.
Mina barn likaså.
Vi är alltså tre stycken som gått i sammanlagt 5 skolor under tiden 1972 till idag. Vi är ju olika gamla så skoltiderna är naturligtvis inte sammanhängande.

Jag fick själv lära mig och mina barn har fått lära sig av mig att det är väldigt få rätter som är helt oätliga. Därför äter man så att man klarar sig även om maten är mindre god och man förkastar ingenting utan att smaka.

I det här huset äter man det som serveras oavsett om det är favoriträtten eller något som man tycker mindre bra om.
Sen måste man ju naturligtvis respektera att alla kan ha enskilda saker som de absolut inte äter.

Cassano2012-02-22 17:20
Antal inlägg: 335

Jag äter själv i skolmatsalen så gott som varje dag och jag tycker att maten är varierande - från helt ok till helt fantastisk. Att personalen kan trolla så utifrån de små resurser de har. Men det är inte mat i barnens smak. Häromdagen när det serverades ungsbakade rotfrukter, lamfärsbiffar och tsatsiki bara njöt jag. Det var så gott, men barnen ratade det.

Potatisen är tveksam, men här handlar det om upphandling och för måltidspersonalen finns det inget att välja på. Men äcklig är den långtifrån.

Varje dag finns ett salladsbord med 4-5 olika sallader samt oblandade grönsaker. Jättegoda, men inte heller det faller barnen i smaken.

Men de färdiglagade köttbullarna de går hem :)

SatanIGatan-2012-02-22 17:45
Antal inlägg: 2934

"Annars kan man ju sondmata ungjävlarna med havregrynsgröt."
Hahaha Duro!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?