Spelrum
Giraffen42
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
35
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 303

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-18 17:28
Antal inlägg: 2109

Rimligtvis måste man få kommentera kvaliten i något man inte är ämnad för. Eller får jag inte ha åsikter om bollibompa, DN-kultur eller Breiviks minimanifest?

DAVVAPALLE2012-04-18 17:28
Antal inlägg: 3857

Jo jag tror man kan göra den jämförelsen... Man kan vara mer eller mindre skolad i ett verbalspråk också, ju mer du vet om språket desto mer kommer du förstå av andra som använder det, saknas det bitar i kunskaperna kommer du att förstå mindre. På samma vis fungerar nog konsten, förförståelsen är en nyckel till betydelser i konsten. (Det lät väl fint?)
Lyckas du göra någon sorts tolkning av verket har du en förståelse skulle jag vilja säga. Men fastnar man i ett "Det där är rätt, fel, fint, fult," osv. har man ju fastnat i ett omdöme. Kanske kan man ta sig vidare därifrån?

jonisk - Ej medlem längre2012-04-18 17:33
Antal inlägg: 7985

Nu missförstod du eventuellt mig, eller jag dig. Jag menar att man intuitivt kan förstå konst, men inte ett främmande språk. Jag har inte läst konsthistoria eller konstvetenskap, men jag kan fortfarande beröras av konst och ha en åsikt. Jag kan inte mycket om musik, men tycker mig ändå ha rätt att kommentera. Kultur & konst är inte bara till för en skolad elit.

DAVVAPALLE2012-04-18 17:36

jaapmeister, tänker du "ämnad" som i "målgrupp"? Det gjorde inte jag, jag ville koppla till "förståelse". Bolibompa och DN tror jag att jag förstår, kanske inte Breivik själv, men jag tror jag har förstått vad han har gjort även om det är svårt att greppa det...

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-18 17:38

Nu har ju den gode konstnären berättat för oss vad syftet med konstverket var. Utifrån det går det att bedöma om projektet var "lyckat". Det återstår att se om detta innebär att fler människor diskuterar och problematiserar vår föreställning av den mörka kontinenten.

zeppelingirl2012-04-18 17:41
Antal inlägg: 2

Jag tror att besökarna skrattar för att konstnären själv fanns i konstverket, han "låg" i huvudet och det är han som blir matad.

DAVVAPALLE2012-04-18 17:42

Det tror inte jag heller jonisk. Men musik är ju ofta mer känslomässig, det är ju sällan man ställer krav på att musiken ska föreställa något t.ex.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-18 17:48

Opera? Musikal? Teater? Och all konst är ju inte direkt figurativ.

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-18 17:54
Antal inlägg: 6334

Att allmänheten blir provocerad och *kränkt* säger ju så mycket mer än att lite white folks skrattar på en bild.

Och sen är det väl inte så underligt att man i konstens namn kan göra sånt man annars inte kommit undan med, eftersom konstens syfte (ofta) är att just skapa diskussion. Det hade ju inte varit samma sak om ett gäng nynazister satt i en källare i Torslanda och åt könsstympningstårta, eftersom det då antagligen skulle ha gjorts av helt andra anledningar. Lite konsekventialistiskt resonerat visserligen, men det är en förklaring till varför konsten ibland är > etiken.

BSKV - Ej medlem längre2012-04-18 17:56
Antal inlägg: 512

Jag vet att det kan reta många när jag skriver detta...

...men jag KAN bara inte låta bli att fundera över om det blivit lika stora rubriker och starka reaktioner om det varit en samling svarta medelålderspersoner som mumsat på en tårta föreställande en vit naken kvinna.

Fast hade vi iaf kunnat utesluta könsstympningsteorin. Och för att ingen ska missuppfatta undertecknad så kan jag meddela att även jag tyckte illa om spektaklet som var direkt osmakligt!

Men konst är numera så konstigt ändå...

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-18 17:56

Därmed inte sagt att konstnären nödvändigtvis lyckades eller att Anna Odell inte är en idiot. Tycker Johan Wirfält har fattat det bra, som vanligt.

marmotte2012-04-18 18:06
Antal inlägg: 346

Jag är inte säker på att jag skulle vilja uttala mig om sånt jag inte begriper ett skvatt av. Vissa konstformer är inte omedelbart tilltalande. Jazzimprovisationer, kammarmusik osv - jag kan bara säga att det inte tilltalar mig, men att göra en kvalitetsbedömning utifrån mitt okunniga perspektiv vore ju löjligt.

jaapmeister - Ej medlem längre2012-04-18 18:06

Men kan väl bli ''berörd'' och ''förstå'' samtidigt som man konstaterar att samma poäng och känsla levereras varje dag och 10 gånger bättre genom kommersiell, amerikansk tv.

Det tragiska är att ingen hade brytt sig om det inte funnits människor som av politiska eller av rent anti-etablissemangsskäl velat kritisera kulturministern. Jag har verkligen inte haft speciellt höga tankar om henne med att ta en tårtbit, garva och sedan mata clownen är precis vad jag hade gjort i samma situation.

ttiittii - Ej medlem längre2012-04-18 18:09
Antal inlägg: 37631

att vara en så dålig konstnär så att man måste göra sådan konst för att bli känd är mögligt,om vi vänder på det och ponerar att tårtan varit vit vad hade reaktionen blivit då ?

marmotte2012-04-18 18:09

En grupp judar som mumsar i sig en palestinsk person i tårtform hade nog väckt en del irritation.

marmotte2012-04-18 18:11

En grupp svarta som mumsar i sig en vit persontårta hade kunnat tolkas som kritik av vår flyktingpolitik, kära Ttiittiii. Kanske nåt för Breivik att knåpa med i finkan?

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-18 18:12

"Det tragiska är att ingen hade brytt sig om det inte funnits människor som av politiska eller av rent anti-etablissemangsskäl velat kritisera kulturministern"

Ja. Och samma människor hade väl klagat om hon hade vägrat. Också kul med folk som plötsligt får lust att förfasas över den "vita kulturelit" de årets övriga 364 dagar är helt okej med. Har människorna på bilden mindre rätt att skratta för att de är vita?

crooked rain - Ej medlem längre2012-04-18 18:13

Undrar om det kommer bli en meme av detta.

jonisk - Ej medlem längre2012-04-18 18:18

Om konst delvis är till för att provocera, vem är det som får lov att bli provocerad om inte vem som helst? Hur uppnår man förändring eller skapar debatt som spelar roll i det större perspektivet om det bara är insatta som får tycka till?

DAVVAPALLE2012-04-18 18:19

Varför är tårtan dålig konst tittii? För att den upprör? Hur känner man då igen god konst?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?