Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-10 16:31
Antal inlägg: 633

Jag begriper att inte du klarar det Apbur, men då kanske du ska fundera över att skaffa dig ett mindre krävande djur! Som hundägare har man minst ett år utav träning träning och åter tränng. För att få ett husdjur som funkar hemma och i samhället. Men tyvärr är det massor av kattägare som inte är så nogräknade, och som sagt bara skaffar sig ett billigt keldjur och sedan säger sig inte kunna ta ansvar över vad djuret gör....

Minta2012-05-10 16:34
Antal inlägg: 20042

Hundar kan vara lösa om de kommer när man kallar på dem, det gör sällan katter. Katter är strövande djur som inte gärna går fot för att sedan springa lite när matte eller husse säger "spring och lek" och kommer när de ropar. Kort sagt, det går inte att dressera katter.

Kiriro2012-05-10 16:35
Antal inlägg: 13

Jag håller med apbur och Minta i att katter faktiskt får springa lösa, och då kan man inte hålla koll på dem hela tiden. Och jag tycker också det är fjantigt att jämföra katter med hundar.

Det är en förenkling att säga som någon sade, att man kan vänja alla katter till att vara innekatter om de får vänja sig från början. De kanske inte vet vad de saknar (såvida du inte tar ut dem i koppel) men det är långt ifrån alla katter som mår bra som innekatter.

Jag håller med VonSchnygg i att man inte ska släppa katten vind för våg hur som helst, men jag propagerar verkligen inte för vare sig koppeltvång eller förbud mot utekatter. Med det menar jag att jag inte tycker det är OK att åka iväg en vecka och lämna katten utan möjlighet att gå in, eller utan möjlighet att gå ut för den delen heller.

Med att ta sitt ansvar menar jag att man även som kattägare kan vara den som tar initiativet till att prata med grannarna, meddela att man har en utekatt och faktiskt be dem säga ifrån om det skulle vara någonting de har att anmärka på.

Och givetvis att man som kattägare är den som plockar upp efter sin katt och försöker se till att katten inte går dit igen.

Frajtan2012-05-10 16:43
Antal inlägg: 85

Absolut kan man ta sitt ansvar, men jag förutsätter att mina grannar talar om för mig om det blir problem. Tror folk skulle tycka jag var halvgalen om jag gick in till samtliga ca 60 hushåll på min innergård och bad dem säga till om mina katter störde dem. Eftersom TS vet vem som har katter och inte är det väl fortfarande enklast att prata med dem, då de kanske är helt ovetande om katternas vanor.

toonfisken2012-05-10 16:47
Antal inlägg: 732

Milda makter , vilken respons !! Trodde jag aldrig .. Men frågan kvarstår , det är inte ett hushåll utan tre , samtliga med vars två katter , dessutom kommer någon annan katt emellanåt som jag inte känner igen ,jag kan omöjligt veta vilken katt som bajsat för jag sitter inte och vaktar dygnet runt , det är troligen nattetid det mesta händer .
Jag ska prova både ättika och hjorthornssalt , och lägga ut hönsnät samt plantera tätare med marktäckande växter men jag har svårt att tro att det hjälper ...

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-10 16:59
Antal inlägg: 37631

köp torrfoder katter skiter inte där dom äter

H Cox - Ej medlem längre2012-05-10 17:17
Antal inlägg: 14

Jag har vänner som bor i ett radhusområde i utkanten av Oslo. Det är ett sk borettslag och medlemmarna har stor makt att bestämma om sånt som husdjur, färg på markiser och cykelåkning. För några år sedan så infördes det husdjursförbud, hundar, katter, marsvin t o m akvariefiskar. (JA, jag håller med om att det är en orimlig inskränkning!) När katterna, som lär ha varit ungefär ett dussin, då försvann, så fick man en riktigt besvärlig mus- och råttinvasion. Det var mycket som förvarades i garage och förråd som förstördes och kostnaderna för det och återkommande bekämpning av möss och råttor, det blev en dyrbar affär. Men visst tycker jag också att det är ett oskick när katter går på toaletten lite här och var.

Minta2012-05-10 17:34

Ja katterna borde veta bättre!

Minta2012-05-10 17:38

Om man bor på landet borde väl många djur bajsa i ens trädgård. Sorkar, möss, igelkottar, rådjur, älgar mm.

smulgubbe2012-05-10 18:01
Antal inlägg: 237

Jag har själv en katt och grannars katter som vill gå i våra rabatter och göra sina behov. Jag lägger stenar där det inte är så tätt med växter och flyttar bort dom varefter som det växer upp....funkar bra tycker jag.

le-lou2012-05-10 18:15
Antal inlägg: 17500

det är klart skillnad på bajs och bajs, apropå det minta skrev ovan. katter som skiter ner trädgården sprutar jag vatten på. Enkelt, ofarligt men obehagligt för katten. Vi hade ett tag en hankatt som använde vår trädgård som sin egen privata kattlåda, det hände inte en gång utan vi hittade honom sitta och spänna sig minst en gång per dag. Dessutom sket han ner trädgårdsdynorna en gång. Mindre ballt.

har 0 problem med att grannen skulle göra detsamma mot våra (om vi hade haft kvar dem).

Behringer2012-05-10 18:51
Antal inlägg: 3575

www.katter.nu/artikl...71 105.html

Du verkar inte ha juridiken på din sida.

Återstår väl bara att prat med grannarna och sen lite diskret ta katterna av daga om ingen bättring sker

blåhund - Ej medlem längre2012-05-10 21:07
Antal inlägg: 469

Ta ett allvarligt snack med katterna!

marmeladov222012-05-10 21:43
Antal inlägg: 4211

jag trodde det var en kattråd och inte en bajstråd

sluggo832012-05-11 02:36
Antal inlägg: 45

En katt ska inte vara instängd den ska ströva fritt! Tacka gudarna att man bor på landet!!

Mindymoo2012-05-11 03:03
Antal inlägg: 1743

Jag vet en man som på fullt allvar ville att kommunen skulle skjuta av småfåglar i området för att de bajsat på hans trädgårdsmöbler.
Men till ämnet: problemet är att om det luktar kattskit så uppfattar alla katter området som en kattoalett.
Hönsnät lär funka bra, men där kan djur fastna...
Jag tror att du egentligen borde byta översta jordlagret om det går, alternativt lägga på ett tjockt lager med jord, täckbark , stenar eller annat.
Om du inte är hemma och kan stå på pass med vattensprutan så kanske en strilbevattnare kan vara en annan lösning?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-11 07:34

varför har man katt i ett radhus områdee?för att jävlas med sina grannar ?hankatterna kissar på det mästa spesielt utemöbeldynor för att doften ska vara kvar,vissa områden stinker mer en andra,eller kanske man gillar när grannarna flippar ut,för vem har man katten ?katter ska vara på landet.inne finnas för att reta ihjäl andra,

le-lou2012-05-11 07:49
Antal inlägg: 17500

på tak om ägaransvar så är det faktiskt ganska flummigt hur olika man ser på det beroende på djur.
Ingen av mina grannar skulle acceptera ett ögonblick om jag lät hunden skita på deras gräsmattan och inte plocka upp.

men katter är tydligen ok, för att de är löspringande djur? det är de ju inte heller per automatik, det är ägarnas val att ha de så.. även om jag tycker det är rätt att ha katter utomhus principiellt. Jag tycker däremot inte att man ska ha löspringande katter i bostadsområden av den enkla anledningen att man som ägare inte kan ha koll på djuret.

Jag skulle kunna ha min hund lös också men väljer att inte ha det av hänsyn till andra. Hade jag bott ensligt så fine.
Att jämföra kattbajs med andra (vilda) djurs skit som man kan råka på är mycket märkligt, katter är något som människor aktivt inför i bostadsområden, det är ett HUSDJUR som någon annan valt att skaffa. Så grannen skaffar katt, släpper ut den på egen hand och katten skiter i vår trädgård. Katter gillar dessutom att återkomma till "sina toaletter", så jag förstår mycket väl de som hatar katter i tätbyggda områden.

Poängen är väl generellt att det vi skaffar, det har vi ansvar över? Barn som djur? Katter är väl knappast ett gemensamt ansvar och kattskit är knappast nåt som grannarna måste acceptera att ha i sina trädgårdar, bara för att "katter gillar att ströva fritt"?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-11 08:33

håller med le-lou,för några år sedan var det "krig"mot kattägarna i ett bostadsområde,hur kan man vilja medmänniskor så illa så dom inte kan använda sin "uteplats"hur är man funtad då?katterna försvann tillslut,och nu får det i vissa bostadsområden inte ha katt,det får dom skriva i kontraktet då dom flyttar in

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-05-11 10:16
Antal inlägg: 633

Jag håller också med le-lou, problemet är knappast grannarnas eller allmänhetens. Man ska inte behöva lägga pengar eller tid på varken ättika, hönsnät ny jord eller whatever!! Det enda man möjligen ska behöva göra är att informera kattägaren om vad som försigår och be den att ha uppsikt och ta ansvar över sin katt. Vilket inte heller borde behövas eftersom en djurägare, i alla fall en seriös sådan, själv bör ha kontroll över sitt djur. Oavsett sort. Och jag vet att katter och hundar är två olika sorters djur och kanske inte alltid kan jämföras! Men jag jämförde endast ägaransvaret!! Inte djurens beteenden i sig. Och jag tror att alla kan hålla med om att en hundägare tränar sin hund till att fungera så som den gör. En hund går inte i koppel av sig själv, den blir inte rumsren av sig själv.. m.m.. m.m. Det krävs år! av träning. Många kattägare bemödar sig inte med att ens försöka träna sin katt överhuvudtaget. Katterna vill ströva fritt, självklart! Men det vill hundarna, hästarna, kossorna, grisarna, kaninerna, marsvinen.... osv. Ett högre pris på katterna vore kanske något som skulle göra kattägarna lite mer rädda om sina djur och värna lite mer om dom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?