Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lyckobaronen | 2012-05-11 19:28 | |
![]() | Klart syrrorna är värda mera stålar ur nån sorts moraliskt perspektiv, men det är ju precis som Odin säger; var skär vi ner i motsvarande mån? Bara för att få lite perspektiv: En högst ovetenskaplig titt på siffrorna (5 min på google) som med all säkerhet utesluter en mängd vitala parametrar visar: *I budgeten för 2012 är det avsatt dryga 60 miljarder för "Hälsovård, sjukvård och social omsorg" Budget: www.regeringen.se/sb...8/ a/175541 *Det finns ca 135 000 sjuksystrar i Sverige *En sjuksyster tjänar i genomsnitt ca 24000 *1000 kr mer i månaden för samtliga kostar (total lönekostnad): ~1300kr *12 månader * ~135 000 st. = ~2 miljarder Så om vi är sådär lagom överförenklande som vi medborgare har rätt att vara från tid till annan: Hur stor ska höjningen vara och var tar vi igen pengarna i budgeten ovan (om vi utgår från 1 tusenlapp = 2 miljarder) Kapar vi t.ex. rikets styrelse helt, som yamaha var på, kan vi höja med ca 5 papp. Fram med osthyvlarna! =) | |
recidivfara - Ej medlem längre | 2012-05-11 19:47 | |
![]() | Det är väl ingångslönen de vill höja? Ingångslönerna ligger bra där de är med tanke på utbildning, antagningskrav och jämförelse med andra ingångslöner. Känner en narkossköterska som har 34 000 månad. Skäligt för henne. Så löneutvecklingsmöjlighete r baserade på kompetens och prestation finns redan i yrket. Sen tror jag att 1 000 kostar mer än 300. Snarare 1 000. Men det finns det andra som kan bättre. | |
Lyckobaronen | 2012-05-11 20:01 | |
![]() | Ja, det är säkert möjligt, jag är ingen expert.. Det beror väl lite på hur man räknar.. ett lönepåslag på befintlig personal borde väl inte utlösa mycket mer än arbetsgivaravgiften på löneökningen? Däremot brukar man väl räkna högre om man ska försöka fastslå vad en person faktiskt kostar med tanke på alla kringkostnader.. oh well.. jag kanske har glömt nåt väsentligt.. det var hur som helst inte riktigt poängen och det finns säkert fler och större fel.. =) | |
recidivfara - Ej medlem längre | 2012-05-11 20:08 | |
![]() | Nej jag förstår. Läste fö ditt inlägg som ett första inlägg i tråd, miss. | |
remvanrijn | 2012-05-13 18:57 | |
![]() | Jag tycker inte alls det är svårt att jämföra sjuksköterska löner kontra löner i vintsdrivande företag. Som start kan vi hålla oss till att endast ha läkare på vårdcentraler, akutmottagningar och endast kirurger och narkosläkare på OP. Direkt efter skickas alla hem. Sjuksköterskor..? totalt olönsamma. Efter 1 år kan moder Svea AB göra upp balansen av det ökade sjukfrånvaro, bestående invaliditet och okad dödlighet bland folk i arbetsför ålder. F.Ö håller jag helt med Yamaha Jet.. skär ner i politiker världen. 37% av avgående riksdagsledamöter 2010 försörjs fortf. av skattebetalarna . Av (s) ledamöterna 59 % av (v) ledamöterna 63 % genom riksdagens inkomstgaranti -dagens text tv- Det är väl 1 av anledningarna att Jonas S (v) vill höja skatterna... hans partikompisarnas försörjning kommer ju därifrån. För att inte tala om Per Nuder (s) , som hellre avstår inkomst från företaget han är delaktig i och föredrar att plocka riksdagens inkomstgaranti som skattebetalarna få stå för.. | |