Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 687

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:12
Antal inlägg: 116

Men du Perra, vansinnigare dock att dissa mattelektionerna:)

perra952012-05-16 21:16
Antal inlägg: 165

ha ha.. ja kan bara tala för hur utvecklingen har vare i karlstad..men vet att den vare lika iaf i gbg

Saldina2012-05-16 21:16
Antal inlägg: 163

Alla värderar vi olika saker. För mig är det viktigt att bo i hus på landsbygd, men i och med att jag är ensamstående och aldrig kommer få ett jättevälbetalt jobb innebär att det att jag behöver spara in på vissa saker och också att jag kan behöva använda kreditkort när bilen pajar. Men än så länge har inte heller jag betalt någon ränta på det eftersom jag betalt tillbaka pengarna inom 30 dagar. Att man använder kreditkort behöver inte betyda att man lever slösaktigt. Det kan helt enkelt bero på att man valt ett liv med inte jättestora marginaler.

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:20

Jo vi värderar olika saker:) Men vem tycker om skulder? Frågar bara inget personligt:)

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 21:24
Antal inlägg: 1825

Perra: jag köpte en bostad strax utanför Valencia (Spanien) 2006 där jag jobbade då, strax innan finanskrisen, gav då 300 000 EUR för den... har i snart två års tid haft den till försäljning för 160 000 EUR - EN tittare sedan dess, som sedan visade sig ointresserad. Jag vill inte kalla Spaniens tredje största stad för en utflyttningskommun, men den råkar ligga i ett land som tillhör EMU:s bottenskrap för närvarande. Visst kan jag tänka mig ett bostadslån igen, men över min döda kropp att det sker innan jag blivit av med den j***a lyxlägenheten jag försöker att bli av med. Jag kan dock lova på min själ att om jag tar ett bostadslån igen, är det - precis som denna gången - slutamorterat på MAXIMALT en tredjedel av den normala lånetiden. Jag hör släkt och vänner motivera sina lån med att de bara är bra, eftersom man får göra avdrag på räntan. Vad de inte inser är att återstoden av den del man får skattelättnad för är bankens inkomst. Lån är aldrig någinsin lönsamma för gäldenären, oavsett hur mycket densamma försöker att övertyga sig själv om det.

Lillstölla: Jag vill inte gå i strid med dig, eftersom våra verkligheter är väldigt olika, men "gemene man" är varken ekonomiskt välorganiserad eller utförsäkrad, utan ligger någonstans mellan våra situationer och torde i min mening kunna styra upp sina liv utan kreditkortens hjälp.

perra952012-05-16 21:25

tror många me mej vill betala till sej själv och de gör man ju om man har ett bostadslån bil båt mm mm...finns ju iaf ett hopp om att tjäna pengar..vilket är en omöjlighet att göra om man bor i hyres..lr hyr en båt en sommar de e defenetivt inte gratis, ställt till att ha ett lån som man pröjsar nån tusing i måndaden på

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:28

Du är en cool snubbe, inget snack om det:) Men du är också arbetslös..eller hur:)

perra952012-05-16 21:29

töligt..men nu pratade ja om sverige vilket har kanske en mer stabil ekonomi

perra952012-05-16 21:30

ja e defenetivt inte arbetslös och har aldrig vare de heller..

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 21:38

Ja perra, all respekt, försöker inte att likt en sektledare att omvända alla åhörare (åläsare, heter det så?)... håller med Aktivt, du är en cool snubbe och att gå emot dig och din ekonomisyn vore som att gå emot mina föräldrars dylika.

Jag går dock emot dig ifråga om att man betalar till sig själv vid ett lån... delvis har du rätt, men ta fram miniräknaren och plippa fram hur mycket banken tjänar på att du tar ett lån. Banker är inte direkt några välgörenhetsorganisatione r.

Sverige ja... men jag skriver utifrån min situation, min förbannade osålda lägenhet kan jag inte flytta upp till Södermanland. Den står fast där den står, över 300 mil ifrån mig (och inte har jag ens besökt den sedan jag flyttade hem i februari 2010). Därför kan jag inte ge mig in i diskussionen om huruvida det är smart eller inte att köpa en lägenhet istället för att hyra. Vad jag dock VÅGAR påstå är att banken tjänar mer än låntagaren i en bostadsaffär baserad på lån.

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:38

Sorry, jag omformulerar:) Utan inkomst från förvärvsarbete:?

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 21:39

Rättelse: I ovan nämnt fall var jag ett riktigt pucko som köpte istället för att hyra i Spanien, men jag var inte heller synsk och förutsåg finanskrisen.

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:42

Köpa i Spanien är väl allas dröm, du är en förebild:)

perra952012-05-16 21:44

då kan ju ja göra dej uppmärksam på att hyresbolagen vare sej dom är komunala lr privata tar ut en betydligt högre "avgift" än vad banken gör:) varför skulle ja inte ha ett hederligt arbete???

markoolio5 - Ej medlem längre2012-05-16 21:45

ännu ett tillägg: finns visst hopp om att tjäna pengar i en hyresrätt, bara det att du inte tjänar dem genom försäljning av tidigare förvärv... du gör det istället genom att SPARA överskottet av din lön (vilket du inte gör om du bränner det på räntor, bil, båt, resor och annat som man [i min situation] faktiskt kan leva utan)

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:45

Nä det kan man ju fråga sig;P

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:47

* menat åt perra:)

perra952012-05-16 21:49

bostadsbolag som hyr ut lägenheter har ju också lån!! inte nog med att du ska betala deras ränta du ska även betala en del av deras amortering,personalomkost nader mm mm lite så ja menar!!!!

Aktivt_Ego - Ej medlem längre2012-05-16 21:50

Sorry Perra men oj du ... Skaffa ett jobb...

perra952012-05-16 21:51

haha

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?