Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 254

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-05-17 07:29
Antal inlägg: 17500

Telefonförsäljare får dessutom ringa till vem de vill - det arbetslinjen tar upp där , om att de bara får kontakta dig om du lämnat samtycke gäller bara om de ringer mobilnummer, inte fasta nummer. Telefonförsäljning mot mobil får inte ske - OM du inte tidigare varit involverad med företaget i fråga tidigare som kund el gett ditt samtycke till att de ringer.
Inte ens NiX är en lag på något sätt (och NIX gäller enbart fasta telfonnummer), däremot är det etiskt korrekt att inte tjyvringa till folk som nixat sig...Tyvärr följs det sådär va...

Lillstölla2012-05-17 08:57
Antal inlägg: 23831

Är det verkligen så Le-lou? Att de inte får ringa på mobilen heller om man inte gett samtycke eller varit kund tidigare? För jag har då banne mig inte gett samtycke till nåt av de företagen som ringt mig på sista tiden. Om det nu stämmer att de inte får ringa så är det ju bra att veta.

gnill2012-05-17 09:17
Antal inlägg: 1942

När jag uppgav mitt mobilnummer när jag tog en prenumeration (Bonniers) så fick jag plötsligt en massa reklam-sms från en massa andra företag. Det gick att avboka sig från dem men det retar mig oerhört att Bonniers ska göra pengar på att sälja mitt mobilnummer till andra företag. Och på beställningen av prenumerationen bockade jag av allt som fanns att bocka av (erbjudanden via mejl etc). Kommer aldrig att uppge mitt mobilnr i ngt sådant sammanhang igen.

marmeladov222012-05-17 11:01
Antal inlägg: 4211

jag saknar en telefonförsäljare när jag vill byta mobilabonnemang
ringde operatören direkt och där var minsann ingen service och samtalet bröts men ingen ringde upp :(

Amberville2012-05-17 11:54
Antal inlägg: 10

Jag brukar gå igenom vilka som ringt på presentatören och mailar dessa med önskemål om att blli borttagen ur deras register, vilket faktiskt oftast fungerar. De brukar inte gå hitta på eniro eller hitta men googlar man numret så finns det sidor som håller reda på dessa telefonförsäljarnummer.

le-lou2012-05-17 12:55

Lillstölla - här kan du läsa om det www.nix.nu/sp%C3%A4r...um mer.aspx

le-lou2012-05-17 12:56

"Undantag när marknadsföraren får kontakta via mobiltelefon
Det finns dock undantag från huvudregeln i marknadsföringslagen och de etiska reglerna. Marknadsföraren får kontakta en konsument;
om denne aktivt valt att ange sitt mobiltelefonnummer för kundkontakt
om det föreligger ett etablerat kundförhållande mellan konsumenten och marknadsföraren och erbjudandet avser samma typ av varor eller tjänster.
Konsumenten ska även ha informerats om att uppgifterna kan komma att användas i marknadsföringssyfte via mobiltelefon, och fått möjlighet att avböja att uppgifterna används för detta ändamål."

När ett företag har brutit mot reglerna
Konsumenter kan anmäla företag som brutit mot ovanstående regler till Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden).

DM-nämnden är en branschdomstol, inrättad av näringslivet med uppdrag att följa direktmarknadsföringens utveckling, påtala oacceptabla former och bidra till normbildning för framtida marknadsåtgärder.

Lillstölla2012-05-17 13:01
Antal inlägg: 23831

Okej, det visste jag inte, tack Le-lou:)

le-lou2012-05-17 13:02

:)

TopazCat2012-05-17 16:38
Antal inlägg: 117

Ja när någon telefonsäljare ringer och har presenterat sig och frågar om det är mig han/hon pratar med brukar jag ställa frågan tillbaka till dem om de vet vad NIX är och om de inte vet så ber jag dem slå upp det och så lägger jag på.

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-17 18:33
Antal inlägg: 11463

Och om de vet vad det är?

Resurrection - Ej medlem längre2012-05-17 18:34
Antal inlägg: 11463

Märkligt med alla människor som ska handla helt irrationellt för att en simpel telefonförsäljare ringer. Nixa er om ni inte vill bli uppringda, annars är det väl bara att behandla dem som vanligt folk.

Incidental - Ej medlem längre2012-05-17 18:57
Antal inlägg: 7958

Håller med, de har ju för fasen ett jobb och ska väl behandlas med respekt. Kostar inget att vara trevlig? Jag tycker de gör det bra som jobbar, jag skulle aldrig klara av att vara säljare.

bulimi42012-05-17 19:00
Antal inlägg: 104

Det finns inget konstigt alls med att bli uppringd av en säljare. Så fort jag inser att det är en säljare så säger jag nej o lägger på.
Hur jobbigt är det?
Och hur jobbig kan det vara för alla andra, jag bara undrar? Eller varför har man en telefon alls?
Jag kan inte tänka mig att det ringer massor av samtal varenda dag.
Det gör jag då min telefon är på dygnet runt utan att vara ansluten till nix, det borde ju då ringa oftare än nu. Typ 2 ggr i veckan

-Butterfly- - Ej medlem längre2012-05-17 22:02
Antal inlägg: 219

Till mej ringer det just nu MASSOR av telefonförsäljare på mobilen...och det satte igång då jag nixade mej på nytt efter en flytt. Och det sjuka är att de envist hävdar att jag endera gett mitt samtycke eller sagt att jag vill att de kontaktar mej...helsjukt då jag vet att jag inte gjort det.
Det ökade också rejält efter att jag varit med i nån tävling på nätet, trots att jag VET att jag kategoriskt klickade i Nej tack och Är inte intresserad vid allehanda marknadsföringsfrågor.
Fruktansvärt irriterande!

125478 - Ej medlem längre2012-05-17 22:17
Antal inlägg: 8332

Tror det är just i tävlingar på nätet som man riskerar att hamna i säljarnar register. De visade något sådant inslag i Plus på svt för ett tag sedan. Det var väldigt mycket finstilt i tävlingsvillkoren, som de flesta inte "orkar" läsa noga. Och det är där någonstans som det står att man ger sitt samtycke till både det ena och det andra genom att delta i tävlingen.
Så lusläs varje liten länk och varje liten detalj innan du deltar i något där du lämnar telefon numret.

Drakena2012-05-18 02:20
Antal inlägg: 136

ttitti: ingen fara! Ibland blir det fel =)

Drakena2012-05-18 02:22
Antal inlägg: 136

arbetslinjen och alla ni andra som lämnat tips och råd: Tack för alla svar, intressant att höra vad alla har för olika erfarenheter och också att höra från er som jobbar/ har jobbat som teleförsäljare!

X-ra Small - Ej medlem längre2012-05-18 07:54
Antal inlägg: 199

Jag är ansluten till NIX, men trots det så ringer det envisa försäljare av alla slags möjliga saker.
Senast ringde nån från Bonniers förlag (har varit medlem där tidigare) och ville ge mig ett "utomordenligt makalöst bra erbjudande", på en tidning.
När jag svarade NEJ TACK så kom argumentet: "VARFÖR DÅ?".
När jag gav svaret :"För att jag tycker tidningen blivit RIKTIGT SKITDÅLIG", då gav han med sig...=)

ingela 112012-05-31 13:42
Antal inlägg: 7

Tycker inte någon har rätt att störa mig i mitt hem och har jag dessutom nixat telefonen vilket jag har gjort så anser jag mig ha rätt att fräsa ifrån. Jag brukar svara först sen säger jag bara NIX-telefion och lägger på, det kan väl inte vara fel.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?