Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 243

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Triss - Ej medlem längre2012-05-23 22:17
Antal inlägg: 417

Jag tror det är så att mjölk hämmar järnupptaget. Förr järnberikades mjöl o gryn, men inte nu längre. Barn behöver järn för att växa därför ska de inte få stora mängder första levnadsåret. Har ingenting med kultur att göra. Hur hamnade vi här mitt i magsjukan?

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 22:17
Antal inlägg: 37631

när man står där med en sjuk baby som det sprutar ur alla hål på och 2 åringen är sjuk och 6 åringen är arg,och telefonen ringer,då kan den mest rutinerade blanda fel, det är inget konstigt med det

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 22:18

Triss,det beror lite på vem man frågar

125478 - Ej medlem längre2012-05-23 22:29
Antal inlägg: 8332

Efter 6 månader kan man också introducera mjölk, däremot ska det inte vara i för stora mängder.

www.slv.se/sv/grupp1...ar n/#vadge

125478 - Ej medlem längre2012-05-23 22:47

Visst kan man göra fel men det kan också bli fel när folk använder köpta ersättningar, som visats.
Varför de inte rekommenderar att blanda själv i första hand har ju med att göra att det finns personer som inte kan läsa recept eller kanske inte kan språket och därmed kan det bli fel. Därför ska alla veta att de främst ska handla detta och i andra hand blanda själv.
De tar det säkra före det osäkra, men man måste ju inse varför de skriver som de gör.
Att Vårdguiden skriver ge ej till barn under 12, har nog med ngn lagstiftning att göra, inte heller Apotekspersonal får ge råd om behandling för barn under 12 år.

De måste se till att skydda barnen från inkompetenta idioter till föräldrar som varken kan läsa ett recept med tre ingredienser eller kan mäta upp ingredienserna med en måttsats!
Men det gäller att inse att för en normalbegåvad individ är det inget problem att blanda till drycken.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 23:01

föräldrar behöver inte vara idioter för att dom inte kan ett språk,och dom kan ha helt andra måttsattser i det land dom kommer ifrån,och just därför ska dom inte blanda själv,och det handlar inte om inteligens,skulle du komma till Kina och kunna läsa kinesiska recept knappast,men att peka på ett litermåt och på en vattenkran och på en påse, så skulle det kunna gå att visa hur man gör

125478 - Ej medlem längre2012-05-23 23:14

Det var inte så jag menade, det var att hårddra det för att budskapet skulle gå fram.
Jag menar att vi som kan allt detta (läsa recept, måttsatser) själva, måste förstå att det inte är för vår skull de rekommenderar att köpa.
Vi måste börja tänka själva och lita till vår förmåga, det var mer det jag menade.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 23:53

tycker inte att det handlar om förmåga.Det handlar mer om att sluta vara kavat så att någon annans barn slipper dö, för att någon tycker att alla ska göra sin egen salt/socker lösning bara för att ,och visa för någon att jag kan minsan koka vatten salt och socker jag, fan vad duktigt jag är,fins det verkligeninget inget bättre sett att vara bror duktig på

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-23 23:55

Yamma lita till din mag känsla du känner när det är dax att ta sonen till dagis

125478 - Ej medlem längre2012-05-24 10:13

Du vill visst inget annat än missuppfatta mig, titti.
Ingen idé att öda tid på att försöka förklara för en som bestämt sig för att tolka allt på sitt egna lilla vis.
Självklart gör alla som de vill och om alla använder det man utrustats med därupppe efter bästa förmåga, så kan det inte bli annat än bra. ;)

slånbär2012-05-24 11:47
Antal inlägg: 5539

Triss-mjölk hämmar inte järnupptaget-det är en myt.

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-24 17:16

123,jag missförstår dig inte,jag förstår precis hur du menar,det är du som inte har vidvinkel att förstå att alla inte kan,därför måste dom som kan böja sig för dom som inte kan, om du nu har så stora problem med att lita på din förmåga så kanske du ska börja i en annan ände

hundbiten - Ej medlem längre2012-05-24 17:39
Antal inlägg: 2225

Mjölkprodukter kan reta magen vid magsjuka. Mjölk hämmar inte järnupptaget men mjölken i sig saknar järn. Det kan vara lätt att småbarn får alltför mycket mjölkbaserad mat och de blir fort mätta av att dricka mjölk till maten. Därför är det bäst att dricka rent vatten till maten som 2 ggr/dag bör bestå av grönsaker, protein och t ex potatis eller ris.
Kom ihåg att ge barnen extra vatten svettiga dagar.

Hur är det med lillkillen idag?

apbur2012-05-24 18:25
Antal inlägg: 9699

Kalcium hämmar järnupptaget. Det är ingen myt.

Yamma2012-05-24 23:17
Antal inlägg: 2285

Nu är han på dagis, det gick bra!
Tack för alla mer eller mindre vettiga tips. ;)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?