Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 19 619 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-06-12 16:23 | |
![]() | Mycket möjligt dinodog att bruna flaskor skyddar bättre mot UV-ljus än gröna, det har jag ingen aning om. Men det beror inte på att de är bruna. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 16:49 | |
![]() | Och vid påfyllning exponeras dom definitivt inte av något UV-ljus. Nä, nu bestämmer jag att skillnaden i glasfärg beror på hur producenterna vill få oss att uppfatta det öl vi dricker. Eller nä, tro vad ni vill förresten *före detta bryggeriarbetare* | |
ingson | 2012-06-12 16:56 | |
![]() | Jag gillar Hinkens utläggningar. Men Lady Sol, du har en utmärkt chans att visa att din kille är en pretentiös förvirrad pratkvarn. Han påstår ju att smaken( som är oberoende av synen!) är olika. Så gör en blindtest. Öppna tjugo-trettio flaskor av samma sort med blandade gröna och bruna flaskor efter att du först noga bundit för din killes ögon. Låt han sedan dricka LITE ur varje flaska (ev med munsköljning vatten emellan) och ge varje flaska betyg. Meddela gärna resultatet här! | |
Bim1964 | 2012-06-12 18:22 | |
![]() | Tvärt emot vad många tror får ölet inte "plåtsmak" från burken. Eftersom burkens insida är belagd med lack (plast) kommer ölet aldrig i kontakt med metall. Om öl utsätts för starkt ljus kan smaken försämras. Bruna flaskor skyddar ganska bra mot det, gröna något sämre. Men burken ger bästa skyddet eftersom inget ljus kan komma in. Burken är genom sin låga vikt lättare att bära hem och sedan tillbaka för att panta. Den låga vikten gör också att det behövs endast hälften så många lastbilar till distributionen vilket spar bensin och minskar miljöskadliga avgasutsläpp. Allt sammantaget har burken bara fördelar jämfört med flaskan. www.carlsbergsverige...fa ult.aspx | |
Partyhatt | 2012-06-12 18:44 | |
![]() | Sitter i huvudet, en fixidé bara..dricker inte öl men tycker det verkar snyggare/godare ur grön flaska. | |
Gunilla _ | 2012-06-12 18:48 | |
![]() | Jag dricker bara ur gröna flaskor helt enkelt för att det godaste ölet enbart tappas på gröna. (Bruna flaskor ser suspekta ut.) | |
Christer - Spelvärd/Forumvärd | 2012-06-12 18:49 | |
![]() | Öl påverkas av solljus både mörkt och just öl så ju mörkare flaska ju bättre. <brokensecrets.com/20. ..clear/> | |
Christer - Spelvärd/Forumvärd | 2012-06-12 18:50 | |
![]() | brokensecrets.com/20...-o r-clear/ ska get vara | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-12 22:14 | |
![]() | Haha. Min frågeställning handlade ju egentligen inte om hur vida killen har rätt eller fel, eller om han ska dricka ur glas eller burk istället (av vilket han faktiskt klarar av att göra bägge), utan hur ni andra uppfattar det och var i skillnaden ligger för er. Jag hade hoppats på en rimlig förklaring. För de allra flesta verkar det falla tillbaka på att grön helt enkelt är ljusare och känns fräschare medan det för några handlar om att mörka flaskor associeras med bättre kvalitet. | |
Silfverkrok - Ej medlem längre | 2012-06-12 22:29 | |
![]() | lovar att det inte är någon skillnad i sverige i alla fall. öl blir helt enkelt inte utsatta för starkt ljus med uv-strålar i, under tillräckligt lång tid för det. så huruvida olika glas filtrerar ljus olika är av helt akademiskt intresse. vad det gör med ölet i mexico om kylrummet är för litet och en stor del av det får stå utomhus är en annan fråga. lustig kille du verkar ha träffat för övrigt :) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-13 09:14 | |
![]() | Lady,det ligger någonstans i hjärnan ,eftersom dom gröna uppfattas som finare eller snyggare,och jag tror att på begravningar så tar dom till och med trocadero i stället för en lättöl i brun flaska.om jag nu drack öl så skulle jag självklart ta en grönflaska bara för att,jag vet inte skulle man göra ett test och ställa en massa bruna lättöl på ett bufee bord på ena sidan och en massa gröna lättöl på andra sidan så är jag säker på att det skulle bli kö på gröna sidan,och inte fören det blev för pinsamt så skulle dom flytta sig till den bruna sidan men möjligen ta maten på brunsida gå tillbaka och hämta en grön öl | |
boffertomte | 2012-06-13 10:09 | |
![]() | Bim 1964, plastbeläggningen på insidan av burken är ingen fördel för konsumenten om den är full med bisfenol A, vilket burkplast ju som bekant ej sällan är. Jag förstår inte varför man fortfarande tappar öl på både bruna och gröna flaskor, samma sorts öl dvs, folk vill ju inte ha de bruna flaskorna. Det kan inte vara dyrare att göra grönt glas än brunt. Alla flaskor är ju inte recyclade, en del nytillverkning måtte väl ske hela tiden? | |
boffertomte | 2012-06-13 10:14 | |
![]() | Fö Lady Sol, så tror jag din teori är rätt. Gröna flaskor är vackrare. Jag har också stött på uppfattningen att man måste ha öl i grön flaska, den är vanlig bland obildade människor. Såna som även tror på andar och LOA och liknande bs. Det är samma öl och glas avger ingen smak, så om jag väljer grön flaska gör jag det enbart för att grönt är en tilltalande färg. | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-13 22:42 | |
![]() | Tack för ett rakt svar buffertomte. :) Eeehhh... vad är LOA för något? :P Titti - Jag har förstått att den gröna känns mer tilltalande för folk generellt, inte bara på en begravning där det finns en buffé, och jag har tagit till mig att det i många fall handlar om att grönt känns fräschast. Det finns undantag till den här "regeln" likväl som till de flesta regler, men gemene man verkar gilla gröna flaskor bättre. | |
boffertomte | 2012-06-14 10:46 | |
![]() | Lady Sol, LOA är the Law Of Attraction, ett ämne som det skrivits en hel del om på forumet på sistone. Förespråkarna hävdar bl a att om man väldigt gärna vill ha en viss, fin bil ska man tänka intensivt och länge på den här bilen, så kommer ens tankekraft att attrahera molekylerna i bilen så att den kommer i ens ägo. Och tro det eller ej, det finns betapetare som tar detta på fullaste allvar. | |
Megaherz | 2012-06-14 19:49 | |
![]() | Här i Tysklandet finns det nästan bara bruna flaskor.. Efter kort eftertanke kommer jag nog bara på två som är i grön! | |
magnusito | 2012-06-14 20:20 | |
![]() | Grönt godare och framförallt; Glasflaskor godare smak på drycken än plast! | |
LadySol - Ej medlem längre | 2012-06-16 10:55 | |
![]() | buffertomte - I see. Så krasst sagt kan man tänka sig till att få den färg på flaskan man vill ha? ;) Carlsberg och Heineken, Mega? Tuborg då? magnusito - Vi diskuterar endast glasflaskor här. Det är alltid godare ur glas än pet. | |