Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 527

Forumkategorier

Användare Inlägg  
boffertomte2012-06-29 09:46
Antal inlägg: 1128

apbur, varför ska man tvingas leva som om man har en sjukdom/allergi etc om man inte har det? Vakta på varenda matbit är krångligt. Det försvårar umgänget med andra människor.

Min bror är dödligt allergisk mot allt som har med nötter och mandel att göra och han måste vara noga som fn, alltid. Minsta lilla smula så svullnar luftvägarna igen. Det finns nötter i så mycket, inte bara i kakor och godis. Om man inte är allergisk eller överkänslig på riktigt, om det bara är nåt som föräldrarna (i välmening) inbillat sig, då är det ju fullständigt vedervärdigt att behöva komplicera sitt liv på det viset.

ttiittii - Ej medlem längre2012-06-29 09:55
Antal inlägg: 37631

jag fattar inte varför man ska utsätta barn för denna missandel och att det inte uppdagas bättre,när grunssjukdommen är psykiskt sjukdom hos föräldern

slånbär2012-06-29 10:28
Antal inlägg: 5539

Ttiittii nu är det ju så att det du pratar om verkar vara ett problem i din lilla by eftersom du upplever att det är många som hittar på allergier för sina barn. Jag som har faktisk erfarenhet av barn med matallergi under många många år kan lugnt säga att det du beskriver har jag aldrig träffat på utom just då på senare tid när det gäller laktosintolerans och då handlar det om att föräldrarna får rådet av vårdcentralen att prova att ta bort mjölken under en period. I dom allra flesta fall återgår dessa barn till normalkost igen. Det är få föräldrar som önskar sina barn dessa svårigheter som en matallergi/intolerans innebär.
Att du har fått för dig att det är ett stort problem med påhittade allergier visar mer på din egen konstiga syn på omvärlden och din egen ofantligt stora brist på kunskap.
Jag skulle vilja veta hur du själv skulle reagera om någon utsatte dina barn för något du absolut inte vill tex bjuda dom på alkohol i all välmening. Eller kanske dra med dom på en studentfest......ve o fasa!!!

boffertomte2012-06-29 11:38

Eller en svart mässa.

boffertomte2012-06-29 21:55

Tiiitttiii, det ska liiite mer till innan man diagnosticerar någon med M by proxy än att de hispar sig kring sina barns eventuella laktosöverkänslighet.

Och du kan fö inte diagnosticera någon med någonting för du saknar all relevant utbildning och erfarenhet. Men är du orolig för något barns väl och ve, kontakta soc så gör de en utredning. Åtminstone de första gångerna du larmar dem, sen har väl de också lärt sig att ta dig och dina kunskaper om barnuppfostran med rätt många nypor salt.

apbur2012-06-29 23:11
Antal inlägg: 9699

boffertomte, jag menar att det är svårt som förälder att få igenom sin vilja att barnet inte ska dricka mjölk såvida det inte handlar om intolerans eller allergi där man har ett läkarintyg. Tycker det är inkonsekvent med tanke på att man tar hänsyn till om föräldrarna vill att barnet äter kött eller inte.

vassatassar2012-07-03 09:20
Antal inlägg: 204

Läste inte alla inlägg, en del verkade skumma, men är övertygad om att särskilt vissa typer av allergi handlar om att ens immunförsvar inte får träna när man är liten. Särskilt verkar det finnas en koppling till avsaknad av maskinfektion (urk), men det ska tydligen eventuellt komma ett "vaccin" som efterhärmar maskens verkningar så man sedan slipper allergi senare i livet.

Sedan så har vi alla säkert olika trösklar för att bli allergiska. En del har väldigt "starkt" immunförsvar, andra inte. Så det verkar ju iallafall delvis gå i arv.

I vår släkt finns massor av allergier men också autoimmuna sjukdomar, så det är väl något vaj med själva immunförsvaret...

Själv har jag inga allergier vilket är ovanligt, men det känns sååå skönt!

slånbär2012-07-03 09:28

apbur- menar du att du som förälder inte får bestämma själv om barnet ska dricka mjölk eller ej? Hos oss så finns det flera barn som inte dricker mjölk utan vatten istället. oavsett skäl så är det deras eget val även om vi uppmanar barnen att dricka mjölk om det inte finns någon direkt orsak till att dom väljer vatten istället just pga att många barn äter lite dåligt framförallt till frukost och mellanmål och via mjölken trots allt får i sig en del av sitt behov. Men är det så att barnet inte tycker om mjölk så är det upp till dom själva hur dom vill göra. Självklart.

boffertomte2012-07-03 09:32

apbur, laktosallergi handlar inte om att inte få dricka mjölk, det är ju lätt att ersätta med annan dryck utan att barnet lider skada. Det är i stället så att väldigt mycket mat innehåller laktos, så man måste ge barnen en helt annan kost än "normalkost". Det finns laktos i bullar, leverpastej, såser, korv, i stort sett alla efterrätter, där är laktos i all ost t ex.

Det är inte svårt att få igenom eftersom många läkare skriver ut intyg utan utredningar, och det ska vi väl kanske vara tacksamma över eftersom överkänslighetsutredninga r är mycket dyra. Bara Skåne landsting lägger många miljoner årligen på såna utredningar som visar att det är väldigt sällsynt med laktosintolerans hos barn med nordiskt ursprung och att det inte förekommer hos barn under 5 år.

slånbär2012-07-03 10:23

Boffertomte-för att vara lite petig-det är en intolerans inte en allergi.
Resen har du helt rätt i. Jag kan förstå den ekonomiska biten för sjukvården men för barnen kan det vara väldigt onödigt att leva livet i tron att dom är laktosintoleranta om dom inte är det. Visserligen finns det många bra ersättningsprodukter idag men dom är trots allt ofta dyrare och det innebär ett onödigt krångel.
Det stämmer inte heller att det är laktos i all ost-lagrad hårdost är oftast laktosfri.

mücke_mus - Ej medlem längre2012-07-03 10:54
Antal inlägg: 40

Det som skrivs här är typiska välfärdssjukdomar.
Det är många faktorer i vår miljö som triggar igång sjukdomarna.
Stress, sterila miljöer, extrem exponering av vissa ämnen.
Felaktig kost , vi äter mycket industrimat med tillsatser, raffinerade produkter som våra kroppar inte är gjorda att hantera.
Korrumperat immunförsvar genom mediciner och vaccinationer.
Strålningstät miljö av mikrovågor från mobilmaster, satelliter, trådlöst (de syns ju inte).

mücke_mus - Ej medlem längre2012-07-03 10:59
Antal inlägg: 40

Förklaring till hur strålning påverkar kroppen.
Strålning påverkar våra nervsystem eftersom det är som ett nätverk av elektriska impulser.
Mycket går på el idag. Starkströmskablar borde skärmas av mer. Dessa göms i gator, byggnader osv.
Fel signaler till hjärnan påverkas dess kemi också.
Kroppen styrs av hormoner. Det finns syntetiska som liknar människans o ställer till det.

Måns_E2012-07-03 12:03
Antal inlägg: 12028

Åhå, ett gammalt kärt återseende av "elektrisk strålning". Nu även som allergiframkallande. Man baxnar.

Bortsett från radioaktiv strålning så skulle jag inte oroa mig så mycket över radiovågor.

apbur2012-07-03 13:38
Antal inlägg: 9699

Laktosintolerans är ju väldigt lätt att utreda själv. Man dricker ett glas mjölk och väntar helt enkelt.

slånbär2012-07-03 13:50

Riktigt så enkelt är det inte apbur.Det kan finnas andra bakomliggande orsaker till magproblem och när man redan är kass i magen av andra orsaker så tål man även mjölk sämre vilket innebär att man tillfälligt kan bli bättre av att låta bli att dricka mjölk och när man sedan testar igen så får man ont i magen och då utgår man ifrån att det är fråga om en laktosintlerens. I vissa fall stämmer ju detta men för det första måste man ta bort mjölken under en längre tid och sedan gradvis återinföra den och det är även då viktigt att man tänker på att det lika gärna kan handla om mjölkproteinallergi. Man kan även ha någon annan bakomliggande orsak som tex glutenintolerans eller faktiskt helt enkelt bara vanlig stress. Speciellt när det handlar om barn i medelklass/överklassområd en så är det mycket vanligt att barnen har ont i magen pga stress-dom har ofta så mycket fritisaktiviteter och höga krav på sig själva när det gäller att prestera bra i kombination med att föräldrarna ofta ha jobb som är krävande/stressiga och kanske även dom har många fritidsaktiviteter som gör att livet är en enda tidsspiral. Jag jobbar i ett sånt område och av dom barnen vi har haft som har haft provperioder av laktosfri kost så är det inte mer än ett fåtal som verkligen har haft det på riktigt. Resten har helt enkelt haft stressrelaterade magar. Men när man då tar bort mjölken för ett sånt barn så blir dom ju tillfälligt bättre eftersom vi är funtade så att alla tål laktos sämre när vi för övrigt är i dåligt skick i magen som tex efter en maginfluensa. Det betyder inte att man är intolerant på riktigt utan det kallas för sekundär laktosintolerans och går alltid över efter ett tag.

vassatassar2012-07-03 18:39
Antal inlägg: 204

Rätt många verkar tåla små doser att laktos men inte för mycket. Det kan säkert hänga ihop med andra saker. Men att tvinga ett gravt laktosintolerant barn att dricka vanlig mjölk är inte snällt. Sådant sysslade vi med på 70-talet då alla skulle dricka mjölk. Det "daltades" inte med de intoleranta, de fick lida i det tysta....

Sedan att det finns fler intoleranta idag hänger säkert ihop med andra saker som påverkar magen, men gör ju inte saken roligare. Särskilt de som har bara lite intolerans verkar ha ökat, vet flera som klarar laktos i perioder.

Egentligen inte konstigt om alla inte tål mjölk, att vi ens tål det som vuxna beror på en genmutation, det normala är att vara intolerant efter barndomen. Och som sagt, en allegi är det inte. Vet en som är allergisk mot mjölk (proteinet), hon måste till sjukhus om hon får i sig mjölk...

Vad gäller gluten så bör det utredas. Laktosintolerans är jobbigt för stunden, men att äta gluten om man inte tål det (en autoimmun sjukdom, inte en allergi), skadar och dödar tarmluddet så att man inte kan ta upp näringsämnen, och för en liten unge kan det faktiskt innebära hjärnskada att ha ständig undernäring eller brist på vissa ämnen.

Rena matallergier har jag träffat på mindre än andra allergier, men de finns, framförallt ägg och nötter verkar det som. Men de flesta allergiker jag känner har allergi mot djur och/eller pollen. 90 % av de jag känner har någon form av allergi. Det är ganska mycket.

slånbär2012-07-03 21:30

Det är väldigt vanligt med sk korrektioner om man är allergisk mot tex björkpollen, gråzon och gräs. Man kan då även få allergiska reaktioner mot kärnfrukter, stenfrukter, örtkryddor, persilja,Selleri, jordgubbar, bönor, nötter, och en massa annat. Egentligen ät det pollenet man i grunden är allergisk mot men proteinet i vissa livsmedel är så likt Proteinet i allergenet att immunförsvaret inte kan skilja på dem och man får då en allergisk reaktion. Alla allergiker får ju inte detta och det är vanligast hos dom som har björkpollenallergi.

slånbär2012-07-03 21:31

Gråbo inte gråzon......alltså min padda gör lie som den vill.

boffertomte2012-07-04 15:29

slånbär, jag vet att det är en intolerans och ditt påpekande är viktigt, man ska kalla det intolerans och inget annat.

Lagrad ost är oftast inte den ost man väljer till barn. Men det stämmer ju, lagrad gul ost är oftast helt ok i laktosavseende.

slånbär2012-07-04 15:38

Ost som är lagrad mer än tre månader är laktosfri . Det finns en massa milda ostar som är mycket lämpliga för barn som tex Gouda. Vi använder bl.a. Den på jobbet och våra barn är från ett år och uppåt.vilken ost väljer du tillbarn boffertomte?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?