Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 622

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sakoline2008-06-16 23:43
Antal inlägg: 742

Jag har länge tänkt bli blodgivare, men är bara lite seg att komma igång. Har man själv ett ansvar över om man är frisk nog eller ej, eller gör de alla viktiga tester?
Läste att Stockholm behövde ca 1000 blodgivare nu inför sommaren, och jag skulle gärna ställa upp.

Nasty Nimrod2008-06-16 23:49
Antal inlägg: 1063

Såvitt jag vet:

Blodet testas hursomhelst, men man förväntas svara sanningsenligt på några formulär på förhand, efter förmåga.

nystan12008-06-17 11:17
Antal inlägg: 3414

Att lämna blod är en självklarhet enligt mig.
Det är inte jobbigt, gör inte direkt ont och går hyffsat snabbt, så kan man ska man tycker jag.
Sakoline: innan du får lämna första gången tar de blodprover samt tryck och puls på dig. Det fixar de på Blodcentralen. Det enda man behöver gör är att komma dit, äta en tynnbrödmacka och ta ett glas juice, så fixar de resten =)

nystan12008-06-17 11:17
Antal inlägg: 3414

Tynnbröd ja... =P

Misic2008-06-17 11:51
Antal inlägg: 64

jag har länge velat bli blodgivare men har bara inte kommit iväg till blodcentralen. Men nu när jag läste detta tänkte jag gå dit. Kollade lite på geblod.nu och där stod det att man måste vänta 9 månader efter förlossning, vilket betyder att jag måste vänta 3 månader till innan jag kan ge blod. Då ska jag ge blod, bara mitt blod är "ok"! Blodvärdet var lite lågt under graviditeten. Hoppas det är bättre nu =)

skrabban2008-06-17 12:04
Antal inlägg: 1031

Jag tycker man ska donera sina organ om de är friska.

Pialina2008-06-17 12:32
Antal inlägg: 665

För finländare finns all information här: www.verenluovutus.fi...mp ;C=25931 Blodbarometern ser inte alls bra ut med tanke på den annalkande midsommaren. Själv tror jag inte att jag får ge blod.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-17 14:46
Antal inlägg: 2602

Ja, jag har varit blodgivare, fast oftast har jag lämnat plasma som bland annat används som vätske-ersättning vid operationer och för att forska fram nya läkemedel.
Jag har donerat plasma varannan vecka med några få undantag under flera års tid, och det började väl som en tanke då nära släktingar behövt opererats och man insett att som blod- eller plasmagivare räddar man faktiskt liv.
Skrev också in mig i ett register för benmärgsdonation för ett par år sedan, väldigt få blir kallade till det, men om det skulle bli aktuellt skulle jag ställa upp. Tobiasregistret kom till på grund av att en pojke, bara 17 år gammal, avled då man inte hittade några lämpliga givare som kunde donera stamceller till honom.
Just nu kan jag inte donera pga vissa mediciner, men så fort jag kan sluta med de kommer jag att söka upp blodcentralen igen.
Sticket är absolut inget att oroa sig för, det gör ont någon sekund, sedan blir man ompysslad, sköterskorna ser till att man har det bra och man får ta igen sig med fika efteråt :-)

emmylicious2008-06-17 14:54
Antal inlägg: 4501

Man blir inte ompysslad när man går och gör blodtestet, och jag såg någon som skrev nåt om midsommar... Det hjälper inte att man går till blodcentralen imorgon om man aldrig varit blodgivare förut eftersom blodet först måste testas för sjukdomar och annat först vilket tar några veckor.

_Candid - Ej medlem längre2008-06-17 15:03
Antal inlägg: 2602

Jaha, då har jag haft bra sköterskor, de har alltid stannat till och pratat lite när man ligger på britsen och frågat med jämna mellanrum om man mår bra.
Visst, det tar några veckor innan man godkänts som givare, blodet har testats och man kallas till givning, men om det är brist i registren redan nu så tänk långsiktigt, de kommer ju att behöva blodet vid akuta olyckor och operationer även i framtiden?

Helena792008-06-17 15:58
Antal inlägg: 739

Själklart är jag blodgivare.. Varför inte om man är ung o frisk o kan hjälpa andra.
Har inte fått blod dock..

mamman - Ej medlem längre2008-07-10 22:40
Antal inlägg: 6379

OK!!!
Så är det gjort!!!
Har varit på intervju, fyllt i pappaer och får sedan veta att jag inte får lämna blod. ;-(
Och som reglerna ser ut nu kommer jag inte får jag inte göra det någonsin.... sk*t!

emmylicious2008-07-10 22:42

Då har du iallafall försökt och det är bra! Jag försökte också men av mig fick dom inte ens blod för att utföra blodtest.

mamman - Ej medlem längre2008-07-10 22:44
Antal inlägg: 6379

Jag hann inte så långt som till blodprov...

emmylicious2008-07-10 22:44

Aha.. Aja, men det var ju värt ett försök iaf :)

Corin2008-07-10 22:57
Antal inlägg: 26

Jag tycker jättemycket om att ge blod, jag menar, jag trivs verkligen med själva grejen, skulle kunna lämna varje dag om det var möjligt =) Fick inte ge tidigare eftersom jag har hållt på att samla på mig piercingar lite här och var, och man måste vänta minst sex månader. Idag finns det ingenstans jag vill ha en piercing där jag inte redan har, men jag kan ändå längta efter att få pierca mig. Toppen när jag kom på det här med blodgivning, stucken men slipper nåt jobbigt smycke efteråt. Och alla är så trevliga mot en där, och så får man presenter och fika. Plus en gratis hälsokoll. Rekommenderar verkligen alla som är sega att ta sig i väg att ge det en chans. Och nu har jag bara tänkt från eget perspektiv, lägg därtill den egentliga anledningen till att man gör det, för andras skull.

zimba - Ej medlem längre2008-07-10 22:59
Antal inlägg: 2256

Gillar du att bli stucken Corin? Och jag som hatar det. :/

Corin2008-07-10 23:03
Antal inlägg: 26

Hm, jag kan inte riktigt förklara det, för egentligen är jag spruträdd och jag måste titta bort när de sticker. Men jag trivs med att precis ha blivit stucken iaf =)

Ballerina2008-07-11 05:00
Antal inlägg: 1726

Jag gav blod ganska länge men jag började äta en nödvändig medicin för mitt psyke och jag ringde och kollade om jag fortfarande kunde lämna blod men då blev det värsta kortsförhöret kring varför jag åt medicin hit och dit så jäkla iriterande fy fan

Mimikryp2008-07-11 09:47
Antal inlägg: 9057

Jag har varit blodgivare i flera år, men jag får tyvärr inte lämna längre efter en operation jag gick igenom för ett år sedan. Men jag har bestämt mig för att jag ska börja lämna plasma istället. :-) Fast jag måste vänta till nästa år eftersom jag just har gjort en tatuering...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?