Spelrum
Giraffen9
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 838

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tommy 19792012-08-04 16:47
Antal inlägg: 1188

Det undrar jag inte på, Gautama, med tanke på att du verkar så varm och klok. En tvättäkta faghag, och tro mig, det är menat som en stark komplimang!

hundbiten - Ej medlem längre2012-08-04 16:47
Antal inlägg: 2225

Många homosexuella tar avstånd ifrån Pridefestivalen. Jag som åskådare har ändrat min syn på festivalen.
Den verkar styras av reclaim the city-folk som har blivit äldre och använder Pridepajasföreställningen till att bråka.

Gautama2012-08-04 16:48
Antal inlägg: 6854

Den tackar jag för Tommy, jag tar det som en stor komplimang:-)

Pantherinae - Ej medlem längre2012-08-04 19:51
Antal inlägg: 516

soksjo du jämför cancer med homosexualitet, hur tänker du då? Att båda är en sjukdom? Enda som fattat läget är Crooked och Sylvia. SD grabben hade trots allt en poäng om diskriminering.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-04 20:17
Antal inlägg: 31064

Ha ha, jösses ja, jämförelsen med cancer var väl inte så lyckad... Det hela är mycket enkelt. Hudfärg som enda kriterium för vem som får delta kan aldrig bli okej. Apartheidregimen ringde och ville ha tillbaka sin ideologi.

sofsjo2012-08-04 20:19
Antal inlägg: 16

Tommy: Visst kan vi gifta oss :)
Pantherinae: Du bör nog läsa mitt inlägg igen. Jag jämför ingenstans homosexualitet med cancer. Jag påpekar att p.g.a. kulturella skillnader kan det i många fall vara svårare för personer av utomeuropeisk börd att komma ut. P.g.a. detta kan det finnas ett behov för ett speciellt forum för personer med denna bakgrund, lite som en stödgrupp. Jag jämförde sedan denna sortens stödgrupp med andra sorters exkluderande forum såsom de för vilkas medlemmar, närstående drabbats av cancer. Jag, till exempel hade inte kunnat gå på ett sådant möte då jag inte har någon närstående i denna situation och jag hade definitivt inte kunnat tillföra något av värde till de diskussioner som ägde rum under ett sådant möte. Jag hade för övrigt inte kunnat tillföra något av värde i följande forum heller:

Svenska kennelklubben- hundägarnas riksförbund
Anonyma Alkoholister
Ingenjörsförbundet
Sametinget
Svenska kyrkan
eller
Sverigedemokraternas ungdomsförbund

recidivfara - Ej medlem längre2012-08-04 20:21
Antal inlägg: 2385

är så glad att jag är straight. ok som 35åring kan man skratta åt eländet och delta i den mån man vill, alt stanna hemma.

men som 18 åring kanske man faktiskt behöver pride, eller vad pride eg borde vara, vare sig man är liberal eller aspirerar på en polis eller migrationstjänst. bläk åt pride.

Lillstölla2012-08-04 20:21
Antal inlägg: 23831

Men nu var väl hudfärg inte enda kriteriet för att få delta, det var ju för HBT-personer vad jag förstått. De måste ju få träffas och ha sitt seminarium som de önskar utan att nån osnuten liten skit kommer och försöker sno åt sig billig sympatipoäng och försöka påvisa att vita diskrimineras. Är ju bara löjligt.

sofsjo2012-08-04 20:23

och jag gissar för övrigt att jag hade blivit "diskriminerad" från att delta i t.ex. sametinget p.g.a. min börd, svenska kyrkan p.g.a. min religion och sverigedemokraternas ungdomsförbund p.g.a. politisk uppfattning

recidivfara - Ej medlem längre2012-08-04 20:27

cancer hänvisningar eller ej. man förstår poängen. om man nu inte vill.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-04 20:30

Sofsjo, du tycker i det här fallet att det är rätt att utesluta personer pga deras hudfärg (vilken som enda kriterium inte säger någonting om ens personliga erfarenhet av diskriminering), har jag förstått dig rätt då?

sofsjo2012-08-04 20:51

Snacka om att vrida ord. Jag ska försöka besvara detta påstående i två enkla poänger.

1. Enligt min förståelse handlade det inte om att utesluta någon enbart på grund av deras hudfärg utan att det här snarare handlade om en inbjudan av HBTQ-personer med utomeuropeisk bakgrund i syfte att skapa ett gemensamt forum för folk med liknande erfarenheter. Efter vad jag har förstått tillhörde inte skribenten någon av dessa grupper. Jag är t.ex. ganska säker på att en vit afrikan hade blivit insläppt till mötet.

2. Nej, jag tycker inte att det är rätt att utesluta någon p.g.a. hudfärg men situationer är ofta inte så (ursäkta mitt ordval) svart-vita. När det handlar om att få en minoritet eller intressegrupp att skapa ett forum eller känna sig säker krävs i vissa fall ett exkluderande moment. Jag hade t.ex. inte känt mig bekväm i min före detta kvinnojoursgrupp om män utan direkt samröre med gruppen närvarat på våra möten. Hade du?

Tommy 19792012-08-04 20:56
Antal inlägg: 1188

Word, sofsjo och Gautama! Tack för att ni finns!

hundbiten - Ej medlem längre2012-08-04 21:02
Antal inlägg: 2225

Sofsjo: jag tycker att du har skrivit flera bra inlägg och att man borde förstå att du inte är för apartheid eller jämställer cancer med sexuell läggning.
Det är ju skillnad om man har en mera sluten sammankomst för t ex en intresseförening eller om man diskriminerar människor på ett offentligt möte, på restaurangen eller på bussen.

Incidental - Ej medlem längre2012-08-04 21:06
Antal inlägg: 7958

Tommy, gullig du.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-04 21:09

Sofsjo: Jag vore tacksam om du höll dig till ämnet och slutade med irrelevanta jämförelser. Det hela är enkelt och kan besvaras lika enkelt: var det i detta sammanhanget ok att utesluta dessa personer pga deras hudfärg?

recidivfara - Ej medlem längre2012-08-04 21:12

har ngn tittat på mina länkar? pride utesluter migrationsverket, polisen och folkpartiet. jag tycker att det är rakt på trådämne.

pride är en politisk organisation, en pk, anarkafeministisk maskin som inte har ngnting att göra med att vara gay så länge du inte är en hårig arg feminist lesbian, en iqbefriad shlagerbög eller en tacksamt lismande faghag. tyvärr.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-04 21:14

Fast hundbiten, den skillnaden är inte så stor. Jag vill se er godkänna ett seminarium dit bara arier är välkomna. Tanken känns ganska motbjudande, eller hur? Diskriminering är en princip som de flesta av oss inte vill se i någon skala.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-08-04 21:15

rec, skall kolla dina länkar när jag sitter vid dator, just nu tel bara.

crooked rain - Ej medlem längre2012-08-04 21:20
Antal inlägg: 6334

"Detta seminariet syftade troligtvis till att uppmuntra hbtq-folk från t.ex. afrika och mellanöstern att våga visa sin läggning offentligt i sällskap av andra med liknande bakgrund."

Nej, du har fel. Det syftade till att deltagarna skulle dela med sig av sina upplevelser av "rasifiering". Och det är jättetrevligt att du har rest runt i Afrika Sofsjo, men det finns många fler ställen på jorden där det är i princip omöjligt att vara gay. Varför skulle t.ex. en helvit vitryss inte ha rätt att ta del av mötet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?