Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:17 | |
![]() | Ursäkta, men vad har mitt utseende med saken att göra? Jag tycker inte att någon annan behöver lägga sig i vad man gör med sina tillgångar, oavsett hur orättvist det känns. Och om nu mina föräldrar skulle tycka så om min syster, skulle verkligen ett statligt påtvingat arv få henne att må bättre? 'Dina föräldrar tyckte du var ful och misslyckad, men här får du iaf dom pengarna dom dom inte kunde testementera bort' | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:19 | |
![]() | Ok, då tycker vi inte lika, inget fel i det. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:21 | |
![]() | Är det inte lika bra att vi ger plastikoperationer åt de fula i ditt exempel då (eller fulopererar de snygga?) så har vi kommit ännu närmre total rättvisa? | |
| Minta | 2012-09-11 13:22 | |
![]() | Jag vet inte om jag förstått din poäng är den så här: barn är inte viktigare än pengar, den som tjänat pengarna (eller ärvt dem i sin tur) har mer rätt att bestämma över dem än barns rätt till någorlunda rättvis fördelning av arv. Föräldrar som utesluter barn i sitt testamente, ser till att göra relationen mellan syskonen infekterad och kanske omöjlig efter föräldrarnas död. En sådan lag kan balansera det i viss mån. | |
| mz_lzrd | 2012-09-11 13:23 | |
![]() | jonisk, vi kommer aldrig ens i närheten av total rättvisa. Men det lilla vi kan göra, kan vi göra. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:24 | |
![]() | Jag har inte sagt att barn inte är viktigare än pengar. Men om ett snedfördelat arv leder till syskonrivalitet har man större problem än pengar. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:24 | |
![]() | Nej, det är klart att vi aldrig gör. | |
| mz_lzrd | 2012-09-11 13:25 | |
![]() | fö jonisk, ditt utseende är ett arv. Du måtte väl ha stött på nåt om gener, du som har en massa hp i biomedicin. Det är inte bara pengar och annan egendom man ärver. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:26 | |
![]() | Klart jag vet att det är ett arv? Och slump. Du behöver inte mästra mig. | |
| mz_lzrd | 2012-09-11 13:28 | |
![]() | "Du var familjens hackkyckling, du fick en sugig uppväxt, mobbad av dina egna närmaste, men här får du i af en liten slant som plåster på såren, allt kunde de inte ta ifrån dig fastän de försökte." Ja, det låter bra tycker jag. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:29 | |
![]() | Det tycker inte jag, det är att tillmäta pengar för mycket värde. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:29 | |
![]() | Men vi behöver inte vara överens. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:31 | |
![]() | Men framför allt tycker jag det är riktigt vidrigt när man förväntar sig ett arv, går och väntar på det. Men det är ju bara min åsikt. | |
| mz_lzrd | 2012-09-11 13:33 | |
![]() | Jag mästrade inte, men jag lät dryg, jag ville dock bara understryka att vi inte enbart ärver pengar efter våra föräldrar. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:33 | |
![]() | Jag vet? | |
| limpan__2 | 2012-09-11 13:38 | |
![]() | Minta, om det nu är risk för att syskonrelationen blir infekterad av vad föräldrarna skriver i ett testamente och att detta rättfärdigar en lag som ser till att alla får sin del av kakan. Är det då inte, med samma motiv, rimligt att staten reglerar hur gåvor skall fördelas under tiden folk är i livet? Jag ser i alla fall inte skillnaden (och jag vet att det finns en begränsing i form av en "förskott på arv regel") men det vore roligt om du kunde förklara den åt mig. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:51 | |
![]() | Det är mycket svårt att a priori komma på varför barn ska ha ''rätt'' till sina föräldrars kvarlåtenskap. Jag skulle kunna sträcka mig till att det är en icke-fråga eftersom föräldrar som verkligen inte vill att deras barn ska få pengarna kan fondera pengarna i en stiftelse som tillfaller en väl utvald person vid händelse av död. Människor som inte ser till ombesörja sådana arrangemang får skylla sig själva. Det skrevs en rätt väformulerad debattartikel om detta i vintras: www.dn.se/debatt/dag...t- till-arv | |
| mz_lzrd | 2012-09-11 13:51 | |
![]() | Ber alltså jonisk om ursäkt f att jag var dryg. Det var dumt o onödigt. | |
| blue_moon | 2012-09-11 13:51 | |
![]() | Håller med jonisk om att det är oetiskt att FÖRVÄNTA sig ett arv från sina föräldrar. I synnerhet om de har jobbat och försakat för att skrapa ihop ett kapital som ska ge ekonomisk trygghet på ålderdomen. Då är det deras pengar och de borde få största glädjen av dem medan de lever. Om då barnen är lata och slösaktiga tycker jag att de har ännu mindre moralisk rätt att få det som deras strävsamma föräldrar sparat ihop. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-09-11 13:55 | |
![]() | Det är ok, lzrd. | |