Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 788

Forumkategorier

Användare Inlägg  
catta652012-09-21 19:06
Antal inlägg: 143

Barn har en förmåga att ta upp mer än de orkar och det ska de inte straffas för. Däremot så går det alltid att få barn att äta lite av det de tagit upp. De blir ofta mätta när de ser all mat på tallriken. "Smaka en liten sked av potatisen så får du frukt sen" osv. Eller nu smakar vi på en ärta denna gången, gillar du inte så väntar vi ett tag till med att testa. Och så prövar man ett annat tillfälle några veckor senare t.ex. Har en 17-åring som idag äter allt eftersom vi har prövat på det här viset. Så visst kan man lära barn att äta all mat utan att tvinga dem.

Bitte - Administratör2012-09-21 19:11
Antal inlägg: 24199

Fast fortfarande är det en skillnad på att lära sina egna barn det , eller "fostra" andras barn och dessutom på ett kalas .

Bitte

catta652012-09-21 19:13
Antal inlägg: 143

Visst är det så men är det skillnad på en förskola med då Bitte? Ska förskolans värderingar vara de som gäller eller vad? Är det inte så att alla i ett samhälle har ansvar för bra värderingar?

limpan__22012-09-21 19:18
Antal inlägg: 2847

Jag förstår inte dig Bitte. Det du säger är att, rent hypotetiskt, ska dina regler gälla hemma hos mig. Är inte det lite udda, och innebär det att du då tvingar Leifs barn att äta upp när det är hos dig? Du kan ju inte frångå den hårdare linjen de har hemma och låta barnet som är på besök följa era regler.

Bitte - Administratör2012-09-21 19:19

Skillnaden på förskola och skola är att då "lånar" jag ut ansvaret till personalen , och det ingår i deras jobb att lära ut saker till barnen

Bitte

Bitte - Administratör2012-09-21 19:22

Jag skulle INTE tvinga andras barn att äta upp mat de tagit för sig , har dessutom aldrig tvingat mina egna heller , jag tror helt enkelt inte på tvång.

Bitte

gnill2012-09-21 19:33
Antal inlägg: 1942

Då slänger jag in lite forskning:

"A study suggests that meal-time battles between pushy parents and picky children could be linked to a range of eating disorders later in life"

www.dailymail.co.uk/...rd ers.html

limpan__22012-09-21 19:42
Antal inlägg: 2847

Men bitte det är inte ett svar på min invändning. Du skrev att det är fel att uppfostra amdras barn, hur gör du med de som har andra rutiner än ni?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-09-21 19:42
Antal inlägg: 31064

Instämmer med Bitte. Gränslöst att fostra andras barn, jag hade inte uppskattat det som förälder.

Resurgence - Ej medlem längre2012-09-21 19:47
Antal inlägg: 416

"jag tror helt enkelt inte på tvång"

När jag var liten och läste Bamse fanns där en tankvärd liten illustrerad saga. Solen och himlen tävlade om vem som kunde få en stackars farbror iklädd rock att ta av sig den. Himlen kokade ihop värsta ovädret, blåste som fan. Men farbrorn bara drog rocken tätare inpå sig. Till slut hade himlen bränt sitt bästa krut och det var solens tur. Solen visade sig från sin bästa sida och gassade som fan. Gubben tog glatt av sig sin rock och lade sig naken i gräset och körde helikoptern. Okej då, det sista gjorde han inte, men historien lär oss i alla fall att tvång suger.

fasterfläng2012-09-21 22:20
Antal inlägg: 24

Leif är såvitt jag förstår rätt autistisk. Inget fel i det. Han odlar sina autistiska drag i tv och tjänar bra med pengar på det. Vi behöver ju fördenskull inte lämna våra barn i hans vård.

IShotQ-tile - Ej medlem längre2012-09-21 23:23
Antal inlägg: 518

catta65: Jag tror absolut det är att dra för stora växlar att säga att din 17-årige son äter allt idag [mest bara] för att ni testade mycket mat med ett öppet sinne när han var liten, och det säger jag alldeles utan att mena att förringa varken metoden eller din insats.

vimmelyr - Ej medlem längre2012-09-28 01:07
Antal inlägg: 201

I kväll var ju Robinson-Leif också med i "Debatt"

www.svtplay.se/video...27 -9-22-00

Efter cirka 10 minuter.

mz_lzrd2012-09-28 08:33
Antal inlägg: 2498

Gnill 2012-09-21 19:33:

Överhuvudtaget jävligt dryga matsituationer kan lägga grunden till ätstörningar senare i livet, skulle jag tro. Men pappa var en knast vid matbordet så pass att han rätt var det var reste sig från maten och gick o lade sig i sovrummet eller försvann ut.

Det blev en väldigt obehaglig stämning. Min bror började inta alla sina måltider under bordet, med sin tallrik på en stol. Då åt han i alla fall och var inte rasande ilsken.

Jag kan ju se nu att det var pappa som var problemet, men då, för längesedan, då var allting barnets fel. Då kinkade barn för att få uppmärksamhet eller för att, enligt en då populär teori, straffa sina föräldrar.

Jag utvecklade massiva ätstörningar och min bror är numera tjock som ett troll.

Slutsats här alltså: Man måste inte truga i barn mat, hota och tvinga dem att äta. Det räcker med att skapa en stressig, otrevlig och (passivt) aggressiv stämning kring matbordet för att barnen ska utveckla ett egendomligt förhållande till mat, måltider och ätande.

brava2012-09-28 14:28
Antal inlägg: 1636

Jag tror att man många gånger snöar in på detaljer och tror att de har större betydelse än de har för hur ett barn ska utvecklas till en vuxen. Som vuxna måste vi vara tydliga förebilder, men aldrig tro att vi kan pådyvla barnen något som inte kommer naturligt för dem. Genom att bete sig underligt så kan man förstärka dumma idéer som att barnet inte vill äta eller sova. Det är ju gott att äta och skönt att sova, roligt att lära sig etc.

Man kommer rätt långt i sin föräldraroll om man ser sig själv som ledaren som vet mer och har ett större perspektiv än barnet och samtidigt balanserar detta med en ödmjuk tacksamhet att ha fått förtroendet att vara förälder till just detta barn.

Jag tycker nog i allmänhet att barn nuförtiden har alldeles för lite respekt (i positiv bemärkelse) för vuxna, vilket kan göra dem ganska vilsna och onödigt ifrågasättande. Jag anser att många föräldrar är ganska dåliga på att se skillnad på när barnen testar gränser och när de blir verkligt sårade. Två reaktioner som naturligtvis kräver två helt skilda bemötanden.

Det är inte helt lätt att vara en god förälder, men man kan alltid trösta sig med att det faktiskt blir folk av de flesta.

le-lou2012-09-28 15:26
Antal inlägg: 17500

väl talat, brava.

Kaffevåffla - Ej medlem längre2012-09-29 12:51
Antal inlägg: 316

Ett barnkalas ska vara en rolig tillställning, det är inte något tillfälle för uppfostran. Minns fadern som på barnkalaset pryglade upp sin dotter i badrummet, medan vi små gäster stod utanför dörren. Denna fader tog livet av sig några år senare. Ursäkta om jag stöper tråden i trist riktning, men människor som har stort behov av maktdemonstrationer (som detta är) har skruvar lösa. På ett barnkalas ska alla barn vara glada, och då anpassar man allt efter dem. Såväl meny som viljan att sitta ned. Barn sitter ned och njuter om man ger dem mat de gillar. Fy fanken för Leif, med reservation för att jag inte sett programmet. (Dock såg jag idag Debatt där han förnedrat sin son i uppfostringssyfte.)

Förnedra aldrig dina barn, de kommer att straffa dig! (Inga besök på ålderns höst.)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?