Spelrum
Giraffen16
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 932

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2012-10-24 22:56
Antal inlägg: 5539

Bomah-nu hänger jag inte alls med-du citerar mitt inlägg till rec men vad vill du säga?

Maradona19862012-10-24 23:05
Antal inlägg: 1801

Sedan kan man ju också fråga sig om det alltid, för alla, är viktigt att minska matkostnaderna. Både jag och min sambo är väldigt matintresserade och har dessutom arbetat i livsmedelsindustrin i hela våra karriärer. Därför är det kanske inte konstigt att vi väljer att spendera en del på just mat om detta är ett stort intresse. Ingen av oss röker, eller köper TV-spel eller musik, eller köper dyra TV-kanaler, eller lägger pengar på spel, eller spenderar pengar på dyra bilar. Och dessutom har vi inte barn idag. Därför ser vi inte just matkostnaderna som någonting som nödvändigtvis måste hållas låga. Men alla väljer ju givetvis sina prioriteringar. Jag förstår från en del av kommentarerna här att andra tänker likadant.

crooked rain - Ej medlem längre2012-10-24 23:14
Antal inlägg: 6334

Nu är jag iofs ingen husmor, men 2 fläskfiléer, ett tiotal bakpotatisar, 4 mozzarellaostar och 3 liter cola låter som väldigt mycket för en enda middag för en familj på 4 pers. Det borde åtminstone bli en del över till matlådor, eller?

Speeedo - Ej medlem längre2012-10-24 23:15
Antal inlägg: 439

6-7000 i mån har vi. Grabb på 4 år samt katt.
Snålar ej. Vill vi ha fläskfile 2ggr på en vecka så lagar vi det.
Köper pizza...ja vi unnar oss.
Dra in på maten e skitlöjligt.
Finns massa annat att dra in på.
Tänk att lägga en resa till thailand för fyra pers 2 v.
Det kallar jag isf bortkastade pengar.
Minnen får man of course men hutlösa pengar.
Alla lägger pengar på det man tycker e det bästa för sig sig men för mig e iaf att jag unnar mig nån tusing extra för att äta gött......

marmeladov222012-10-24 23:29
Antal inlägg: 4211

hahaha

pepscake2012-10-25 00:25
Antal inlägg: 295

Jag är ensam, men äter dyr vegetarisk/vegansk mat, äter ute en del, och bjuder gärna över vänner på trerätters titt som tätt. Det blir kanske runt 4000 i månaden?

corlini2012-10-25 22:23
Antal inlägg: 3172

crooked, det går åt. vi äter stora lass och har två bortskämda småhundar som får resterna. :)

jag var inne på ensåndär linas matkasse men upptäckte att jag inte kommer att fixa recepten, jag kommer använda det jag vill i kassen och mixa friskt sen blir väl resten över och slängs :( verkar helt enkelt inte gott eller vad man vill ha.

jag tycker det hör till livskvalitet att äta gott och det man är sugen på för stunden men samtidigt är det ju faktiskt något bizzart att lägga en femhundring om dagen på mat.

tror fan det lönar sig att skaffa en dubbelkyl och en dubbel frys istället för ensånhär sidebyside man har nu, bara massa kräftor, kantareller och viltkött i frysen så man inte får rum med annat, dessutom äts det sällan eftersom det är så trist att tina det. man vet ju inte vad man vill äta nästa dag så detdär med att planera funkar aldrig som det ska.

vi är ytterst sällan ute och festar, köper sällan privata kläder så vi får väl helt enkelt gilla läget med matkontot :(

slånbär2012-10-25 22:42

Vad köper ni för kläder då? Jag menar om ni inte köper privata kläder? Har ju inte med maten att göra men blev lite nyfiken där....

vita_syrener - Ej medlem längre2012-10-25 23:07
Antal inlägg: 22144

Med tanke på min urusla pension om fem år 7000 drygt före skatt så undrar jag hur jag ska klara mig,(straffet för att jag var hemma med mina barn) förövrigt så vet jag inte vad vi gör av med idag? Intressant men jag ska räkna på det.

Ahnad - Ej medlem längre2012-10-25 23:47
Antal inlägg: 411

Jag säger som många andra: har du, ts, helt enkelt inte räknat fel? Det låter helt extremt!

blue_moon2012-10-25 23:47
Antal inlägg: 9713

Corlini, du säger att du inte kan veta idag vad du vill ha till middag imorgon? Men ni är ju fyra i familjen - vad händer om alla blir sugna på olika maträtter?

bommarna2012-10-26 00:12
Antal inlägg: 366

Mellan 2000-3000 i månaden.

corlini2012-10-26 17:41

slånbär, jag jobbar med hästar och använder därför 7dgr i veckan olika rid och stallkläder. hade vart billigare med "vanliga" kläder ifs men detta räknar jag till jobbkostnader. min man använder mest arbetskläder han med.

Ahnad, nej jag har faktiskt kollat upp detta och vi handlar (oftast ica maxi) för i snitt ca 500 om dagen, då är ifs 50:- för min mans cigaretter inräknat men jo vi handlar faktiskt så mycket. han köper säkert mycket onödigt med som choklad, en redbull eller nåt han tror vi behöver men inte vet. ett praktexempel är att vi har förbannat mycket diskmedel.

blue_moon. barnen äter ju mer på fasta tider under dagen och då varierat men både jag och mannen äter väldigt olika dagtid, ibland ingenting från frukost till middag och middag är det vid 20 tiden varje dag. men rutinen brukar vara att han handlar på väg hem det han vill överraska med, jag messat att jag är sugen på eller det han bara tar för att han är vrålhungrig och vill hem.

idag glänste han till :) och visade att det går att äta gott för i stort sett ingenting, 270 spänn för 2 stora cola, lite dasspapper, färskpasta och bacon och någon sås.

jag berömde och tyckte han tänkt till , han förklarade sig med att han hade med sig fel kort.

slånbär2012-10-26 18:01

Alltså allvarligt Corlini-vad är det för butik ni handlar i egentligen ?270 spänn för det där lilla?? Verkar jäkligt dyrt faktiskt.

bomah - Ej medlem längre2012-10-26 18:01
Antal inlägg: 1021

"Bomah-nu hänger jag inte alls med-du citerar mitt inlägg till rec men vad vill du säga?"

Att det är skitsamma för överklassen vad de kallar sina undersåtar...

Yamma2012-10-26 18:03
Antal inlägg: 2285

5000 i månaden, har ett barn. Köper svenskt kött och ekologiskt så långt det går.

blue_moon2012-10-26 18:03
Antal inlägg: 9713

Corlini
Vore det inte kul att någon gång överraska din hungrige make på hemväg att han INTE behöver handla på Ica utan att middagen snart är klar - färdiglagad från frysen, på värmning i ugnen?

arbetslinjen - Ej medlem längre2012-10-26 18:11
Antal inlägg: 1268

Slänger ni mycket mat, corlini, eller äter ni även upp maten för 500 kr om dagen?

corlini2012-10-26 18:15

jo :) det hade faktiskt det. men det brukar stanna vid den tanken tyvärr.

det är helt enkelt inte kul och det tar sån förbenad tid att laga mat. jag lägger den tid jag har över från hästarna på att vara med barnen, göra saker med dem eller bara "vara" med dem och då är vi sällan inne i huset. antingen åker vi någonstans en sväng eller så hittar vi på något ute.

men jag skapade tråden för att bli peppad av andras svar, känner att vi måste bryta en trend nu och börja funka som en "vanlig" familj, barnen ser sina kompisars föräldrar tina mat, planera mat, storhandla osv.
de börjar bli stora nu och undrar säkert varför vi konstant impulshandlar bara för en dag och alltid glömt något.

så, det får bli att planera mera vitvaror nu för vi tänkte ändå byta kök så snart vi får tummen ur. klarar ni en hel familj på bara en hög frys och en hög kyl? ungarna har ju miljarders mjölk, yoghurtar och annat och själva trycker vi frysen full med kantareller, kräftor och viltkött så jag tycker det är fullt jämt och fattar inte var tusan man ska få plats med allt. får nog ha 2 av varje. sist kunde jag inte ens frysa in en storpack rostbröd, fick inte plats.

kort sagt att planera mat, inköp och hushållsbudget är total katastrof och inget vi visat någon som helst tendens till att ens förstå. nu jävlar vill jag visa dem att vi visst kan göra det.

corlini2012-10-26 18:17

slänger sällan mat, bortskämda hundar.

slänger ofta sallad, gurka, tomat, grädde som oftast blir ståendes tills det har fel färg. därför har vi gått över till dedär färdiga påsarna med tex cesarsallad. toppen. kan inte bli enklare

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?