Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående19 842

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cozgubbe2012-11-03 20:59
Antal inlägg: 2013

Men det är klart. Sårar nån mina nära och kära eller att jag måste skydda eller ljuga så skulle jag göra det. Oavsett vad hen har gjort för brott.

lhadnesi2012-11-03 21:07
Antal inlägg: 148

om vi hade fötts med samma förutsättningar , fått samma uppfostran av föräldrar o skola , haft samma intellekt , då skulle vi kanske kunna diskutera men nu är det inte så. och är det någon som tror att en människa med ett friskt intellekt slår ihjäl en annan ? o vem ska döma då ?

tina_haxa2012-11-03 21:23
Antal inlägg: 121

Jag förstår inte hur man ska kunna ha dödsstraff, för nån måste ju döda den dödsdömde, och vem ska göra det då??

Däremot avskräckande fängelser (i motsats till "kollo") och livstid ska vara livstid.

apbur2012-11-03 21:27
Antal inlägg: 9699

Det är väl det minsta problemet vem som ska göra det? Man får väl räkna med att det är ett frivilligt uppdrag med ersättning.

Vilka brott ska ge livstids fängelse? Det blir väldigt dyrt att förvara någon för sakens skull om personen hade kunnat komma ut och jobba istället.

Yamma2012-11-03 21:40
Antal inlägg: 2285

Det är ett jätteproblem. Den som dödar en annan människa ska ju enligt den här principen själv dö.

apbur2012-11-03 21:44

Så skulle det inte bli. Låser vi in fångvårdare som låser cellen för natten för att de olovligen frihetsberövat någon? Lagstiftningen skulle naturligtvis anpassas om nu någon tvivlade på det.

TASKMÖRT2012-11-03 21:48
Antal inlägg: 266

TS skrev:
"dödsstraff???
Vill veta lite om svenska folkets uppfattning om dödsstraff. Är det något vi bör återinföra eller ska vi låta vårt land tillåta åt vi springer och slår i hjäl varann till höger och vänster?"

Finns det överhuvud taget några belägg för att dödsstraff minskar antalet begångna mord jämfört med t.ex. livstids fängelse? NEJ
Hela premissen för denna diskussion är felställd.

Det som verkligen stör mig i diskussioner om brott och straff, som denna är att folk bara drar till med påståenden helt utan att ha belägg för dem. Det finns få diskussioner med så mycket löst tyckande som i diskussioner som denna.

Yamma2012-11-03 21:51

Lagstiftningen ja. Men etiken? Var inte poängen att visa att det var fel att döda?

Att som fångvårdare låsa in någon är ju uppenbarligen inte "olovligen".

Yamma2012-11-03 21:51

Taskmört, det handlar om hämndbegär. Människan är bra på den känslan.

FLuBBaH - Ej medlem längre2012-11-03 21:54
Antal inlägg: 449

"Var inte poängen att visa att det var fel att döda?"

:)

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-03 21:56
Antal inlägg: 439

Om nån mördar nån i min familj m.m så vill jag ha denperson död thats it.
Vetskapen att fanskapet sitter inne å ändå har det bra i våra fängelser.
Nä avrätta fanskapen som mördar lr våldtar nån annan.

TASKMÖRT2012-11-03 22:12
Antal inlägg: 266

Om det handlar om hämndbegär blir väl frågan i hur stor utsträckning vi vill att samhällets lagar ska bygga på vårt personliga hämndbegär? Personligen så ser jag inget värde i "öga för öga. tand för tand". Om någon dödar en av mina familjemedlemmar så finns det ingen hämnd som skulle vara tillräcklig och personligen skulle jag bli förolämpad om nån kom fram och sa "vi döda den jävlen, det var väl en tröst?"
På vilket sätt då? får jag tillbaka min familjemedlem? Nä just det...

apbur2012-11-03 22:17

Yamma, om ett land och ett folk kommer fram till att dödsstraff är något bra så är det ju inte fel att döda i en sådan situation. Jag tror heller inte att dödsstraffsförespråkarnas främsta argument är att fler ska förstå att det är fel att döda. Det är redan så djupt rotat i oss att man inte ska gå runt och mörda folk. Man vill väl snarare ha dödsstraff som något effektivt avskräckande vilket i sig verkar vara ett svagt argument då de flesta mord inte är överlagda utan sker i affekt utan tanke på konsekvenser. Då är det ett argument som återstår och det är hämndbegäret. Vedergällningsprincipen ska råda. Det är ju en straffteori vi sakta men säkert gått ifrån.

Men att en stat som dödar fångar lär sina medborgare att det är ok att godtyckligt döda vem man vill köper jag inte. Man får räkna med att folks mentala förmåga är över en femårings. Däremot tror jag att samhällsklimatet kan bli mer kallt och cyniskt, det är ju lite av en förutsättning för att dödsstraff ska ha stöd i samhället.

Cozgubbe2012-11-03 22:18

En kula i huvet eller inte?
Fins folk som hoppas och tror på dom som gör dessa vidriga brott iaf. Mammor, pappor, barn, mor och farföräldrar. Jag är emot dödsstraff iaf. Skulle mitt barn eller nån i min släkt va så grym att döda eller våldta någon så hoppss jag på att den får vård. Ge vård och ta bort all lyx som fins i dagens fängelser. Psykvården vet jag inte så mycket om och vill inte uttala mig om det, då jag inget vet.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-03 22:23

Cozgubbe
Skulle nån i min släkt mördat lr våldtagit någon skulle jag ej vilja veta av fanskapet....
Vetskapen att kräket som sagt sitter inne å skulle få vård för en våldtäkt tsssssss skitsnack.
Sitter i generna.
Nä en kula så e alla problem lösta å en mindre att ta hand om i detta skede om våldtäkt samt mördat nån.

apbur2012-11-03 22:26

Jag håller med TASKMÖRT. Dödsstraffsdebatter brukar locka till sig samhällets intellektuella bottenskrap.

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-03 22:38

Apbur.

Tycker du rocco jensen 42 som knivhögg sitt ex i halsen å lät henne förblöda på köksgolvet för att sen 17 år senare när fanskapet kommer ut vådta en 12 årig flicka i en trappuppgång.
Han får endast 5 års fängelse för våldtäkten......
Tänk om det vart din dotter????
Hade man satt en kula i idioten med en gång så hade denna stackars flicka fått ett mycket bättre liv...nu lider hon .....familj samt vänner m.m oerhört.

Cozgubbe2012-11-03 22:42

Tror iaf inte på dödsstraff. Vill se en bätre vård i Sverige. Och allvarligt. Om ditt barn skulle va den som gjorde ett så fruktansvärt brott; skulle du kunna se den i ögat då kulan spränger skallen? Ibte jag iaf!

Speeedo - Ej medlem längre2012-11-03 22:45

Varför skulle man behöva se det?

FLuBBaH - Ej medlem längre2012-11-03 22:45
Antal inlägg: 449

Nej. Vi kan inte döda människor.

Straff som utdelas i affekt blir inte så jävla lyckade eller - vad tror du, Speedo?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?