Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 824

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vendela342012-11-29 09:22
Antal inlägg: 145

Mina barn - födda i början på 70-talet - fick min odelade uppmärksamhet och jag har idag liksom nippertippan världens mest underbara barn. Goda människor fulla av engagemang och empati för sina medmänniskor. De har INTE blivit odrägliga trots att de fick denna uppmärksamhet.

Mina barnbarn (7 och 11 år) har i alla år tills de började skolan haft "mormorsdag" varje vecka. 11-åringen säjer ibland -tänk mormor, när du gungade mej i päronträdet och vi var på våra promenader.
Då gick vi på upptäcktsfärd och förundrades över minsta kryp och allt vackert i naturen.

Ni som här försvarar teknikens användande, vad gäller i umgänget med barn och drar paralleller med att det är "skadligt" att ge barn alltför mycket uppmärksamhet - har ni själva barn?

Jag är övertygad om att vi, genom att få barnen att känna sej viktiga i alla lägen för sina föräldrar och omgivningen, skapar goda medborgare.

inchina2012-11-29 09:36
Antal inlägg: 208

När mina barn är i poolen, de stunder inte jag själv badar, sa roar jag mig med mobil alt bok. De är både sim och dykkunniga men naturligtvis har jag dem inom synhåll. Men att jag skulle sitta där i timmar dagligen och ge dem min odelade uppmärksamhet? Naturligtvis i högre grad ju yngre barn... (det finns badvakter och den yngsta är 7). Under luncher, bruncher,middagar bort eller ute har de oftast med sig sina Ipad:s eller böcker. Stackars barn...men hittlills har de artat sig ganska bra och blir även de trots allt goda medborgare.

Vendela342012-11-29 09:52
Antal inlägg: 145

Förstår inte inchina vad du svamlar om.
Att barnen har mobiler (det har mina barnbarn också som de dessutom fått av oss morföräldrar) är ju bara en säkerhet.
Men..... inte tusan får de sitta och plocka med dem under middagar eller när de är bortbjudna.

Händer det en olycka med dina barn i badhuset - skyller du på badvakten då?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-29 09:56
Antal inlägg: 31064

"... det finns badvakter..." Ha ha! Men då så!

diffdiff2012-11-29 09:58
Antal inlägg: 3884

Håller helt med. Helt galet att vissa måste ha mobilen fastklistrad i örat.
Mer tid för barnen

inchina2012-11-29 10:00

Vilket personangrepp...trodde du var en lyckad medborgare och en snäll mormor...

Porla - Ej medlem längre2012-11-29 10:25
Antal inlägg: 1471

En badvakt har inte skyldighet att se efter dina barn. Oansvarigt att lita på en badvakt. Dom kan ju inte hålla koll på alla barn hela tiden. Nej. släpp du telefonen.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-11-29 10:41
Antal inlägg: 1169

ok, en badvakt är väl inte skyldig på det sättet att den blir åtalad om nån drunknar, men visst fan måste dom göra sitt jobb, och det bra också!

En badvakt klistrad till sin mobil under arbetstid behåller nog inte jobbet så länge.

Sen självklart är inte heller badvakter övernaturliga och ser allt som händer, men det är ju inte helt åt helvete att lita på dem lite iaf.
Ungefär som man litar på lärare och rastvakter i skolan. Ingen har väl ögonen på sina barn 24 timmar om dygnet?

125478 - Ej medlem längre2012-11-29 10:47
Antal inlägg: 8332

Ska det vara så svårt att kunna umgås med sina barn och göra något tillsammans med dem helhjärtat för en stund?
När jag åker och badar med mina barn så har vi roligt tillsammans. Det skulle aldrig falla mig in att släppa dem ur synfältet för att pyssla med något annat. En drunkningsolycka är ett ögonblicksverk, jag skulle aldrig förlåta mig själv om något skulle hända när jag är med och därmed har ansvaret för dem.

Porla - Ej medlem längre2012-11-29 10:50

JesusGudsson. Här där jag bor drunknade en pojke i somras trots att det fanns 7 badvakter på plats. Ingen blev dömd för brott. Det fanns inga vittnen. Men det är klart vill man chansa så.....

inchina2012-11-29 10:50

Nu handlade ju inte inlägget om badvakter. Men eftersom vi har utepoolsäsong från april till okt och däremellan innepoolen att tillgå, och jag tillbringar mkt tid med barnen i poolerna sa vill jag påpeka att jag inte tillbringar all tid med att ha 100 procentig närvaro(mental) med mina barn. Liksom jag kunde sitta i lekpark eller trädgården i Sverige med bok eller mobil...

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-29 10:50

I skolan är man ju som förälder inte närvarande, klart man får lov att lita på de vuxna som finns där då. Men att se exempelvis en badvakt som delvis ansvarig för ens barn medan man själv är fysiskt där - det känns lite främmande för mig åtminstone.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-29 10:52

Jag tycker stycket om att barnen har med sig böcker och ipads på bruncher, luncher och middagar var lite exotiskt också. Varför är de då närvarande? Är det någon överklassgrej för jag känner verkligen inte igen det.

inchina2012-11-29 10:53

Och sen kunde jag ju ana att det skulle bli upprörande med just poolen, notera att jag har uppsikt.Men eftersom våra barn badar,tillbringar tid i poolen iss dagligen och ¨är både sim ocgh dykkunniga så kan de, precis somm alla andra barn i dessa compounds vara i poolen själva.

JesusGudsson - Ej medlem längre2012-11-29 10:53
Antal inlägg: 1169

så hur länge ska man då följa med sina barn till badhuset? 18?

och simundervisningen i skolan, den åker man till då?

ttiittii - Ej medlem längre2012-11-29 10:55
Antal inlägg: 37631

Dessa föräldrar kanske var arbetslösa och suttit inomhus och lekt med sonen hela dagen det vet inte vi.

Porla - Ej medlem längre2012-11-29 10:58

Gränsen går väl (kanske) när man säger att Badvakten ser till dom. Då tycker man väl att dom behöver tillsyn???

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-11-29 11:00

Jesus: Jag skulle personligen lita på att mitt barns lärare tar ansvar för barnen i simhallen. Läraren känner ditt barns personlighet, hur simkunnig han/hon är osv och är aktivt ansvarig för att förebygga olyckor. En badvakt är en främling som sitter passivt i bakgrunden och ingriper först när en olycka har skett.

125478 - Ej medlem längre2012-11-29 11:00
Antal inlägg: 8332

För mig är det självklart att vid vatten vara 100 procent närvarande när jag har barn med mig. Det går inte att jämföra med att vara i en lekpark tycker jag. När man inte är vid vatten kan man ju pyssla med vad det nu än är som man vill pyssla med, för det finns det ju tid för då ingen låter barnen bada dygnet runt.

giggalo2012-11-29 11:07
Antal inlägg: 688

Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men varför måste man vara nåbar jämnt. Det går väl alldeles utmärkt att gå ut utan att ta med sig mobilen. Barn ska man lyssna på när de pockar på uppmärksamhet. De kanske behöver gå på toaletten t.ex. Jag begriper inte att man hela tiden måste sitta och kolla på dessa telefoner, livrädd för att missa något, oftast oväsentligt. Jag vet vad jag pratar om då både son och svärdotter ofta sitter med dessa mobiler.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?