Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 18 996 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-30 11:23 | |
![]() | JesusGudsson: Du har blandat ihop Jesus med Satan. Enligt sägnen var Jesus en klok och människoälskande person, mycket snällare än guden. Den tidens makthavare var rädda för hans karisma och förmåga att uppvigla kuvade människor och avrättade honom på ett nesligt sätt. Många av dagens makthavare gör mycket onda saker, även i Jesu namn. Det är de, förtryckarna och häxbrännarna som använder bibeln att slå folket i huvudet med, som är de största syndarna. Inte Jesus. | |
Häftklammer - Ej medlem längre | 2012-11-30 11:25 | |
![]() | Jesus var en skicklig politiker, inget annat. | |
hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-30 11:29 | |
![]() | Men snäll. Jag gillar hans politik. Om religiösa ledare genom århundradena hade behandlat folket på samma sätt hade även jag varit religiös. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 10:53 | |
![]() | utan Jesus ingen Jul,ingen hysteri ingen ting,märkligt ändå att så många inte har en relation til Jesus men ändå firar Jul | |
Måns_E | 2012-12-04 10:57 | |
![]() | Nej inte det minsta konstigt. | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:20 | |
![]() | ttiittii vi har firat jul långt innan någon ens hade hittat på gud och kristendomen. människan har i princip ALLTID uppmärksammat vintersolståndet. Det är just därför bibelns jesus "föddes" just då, det är ingen slump. | |
Furios | 2012-12-04 11:22 | |
![]() | Han var en skitstövel. Tack vara den stollen och hans historier har krig och elände härjat fritt i religionens namn. Ja, enligt mig har religion skapat mer problem än nytta. | |
125478 - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:22 | |
![]() | Eftersom jordbruket i princip låg nere under de kalla vintermånaderna och förråden (förhoppningsvis) var välfyllda är december månad given som en månad för fest. Som Stålblom konstaterar är ”den enda högtid som man kan vara säker på att ha varit firad bland germanfolken i hednisk tid är julen”. Julfirande har alltså förekommit långt innan kristendomen kom till Norden. En forntida hednisk julfest har sammansmält med den kristna julfesten, vilken fullt utbildad medfördes av kyrkan, då kristendomen infördes i Norden. | |
slånbär | 2012-12-04 11:24 | |
![]() | Ttiittii- Julfirandet här grundar sig först och främst i hednatiden. Kyrkan har alltid varit bra på PR och såg till att ta dom starkaste hedniska företeelserna och göra om dom till Kristna så att folk inte skulle känna sig så främmande inför den nya tron och lättare att få med sig. Samma sak var det men midsommarfirandet men där lyckades dom inte göra det till en kristen högtid trots att dom försökte. Så att vi är många som firar jul trots att man inte är det minsta religiösa är inte ett dugg konstigt. Det är kultur-inte religion för många. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:28 | |
![]() | Furios,du har fel jesus förespråkade inga krig,det är människor som gör sina krig | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:29 | |
![]() | så vad säger ni på Julafton till era barn att ni firar? | |
slånbär | 2012-12-04 11:36 | |
![]() | Jul. Inte Jesus födelse. Vi äter skinka (hednisk tradition) har småtomtar lite här och var( från dom gamla hustomtarna) när ungarna var små ställde vi ut gröt till tomten( gammal folktro) m.m. Vi har aldrig gått i kyrkan. Julklapparna är tradition och inget religiöst för oss. jag vet många muslimer som firar jul enbart för traditionens skull och för barnens. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:45 | |
![]() | dina barn är så gammla att dom har haft kristendom i skolan och fått lära sig att julen är då jesus föddes,att advent är väntan på Jesus eller? | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-04 11:55 | |
![]() | ttiittii nej, skolan lär inte ut sånt. Däremot lär man sig att det är så Svenska kyrkan tror. Stor skillnad. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:01 | |
![]() | Nu lär sig barnen om alla religioner,barn som gick i skolan som är i 20 års lärde sig annat | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:04 | |
![]() | Vi lärde oss om alla religioner. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:05 | |
![]() | Eller om många, snarare. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:07 | |
![]() | så på lågstadiet hade du inte flanellograf och fick inte lära dig om Jesus jonisk ? | |
JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:14 | |
![]() | ttiittii naturligtvis lär skolan ut om de vanligaste religionerna och har gjort dt iaf sen jag gick där. Skillnaden är som sagt att i skolan får man lära sig att det inte är fakta utan myter och historier, omskrivningar och symbolik. Skolan säger alltså att vi INTE ska tro på vad bibeln säger. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-12-04 12:17 | |
![]() | Flanellograf? Jo, jag fick lära mig även om kristendomen, men inte bara. | |