Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 890

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2012-12-04 15:31
Antal inlägg: 12028

Åk till en stor parkeringsplats. Lär dig hur bilen beter sig vid halt väglag, och vad som krävs av dig för att häva sladd. Sladda runt tills det sitter i ryggmärgen.

blue_moon2012-12-04 16:17
Antal inlägg: 9713

Ett tips jag fått av min bror som kört rally, är att pumpbromsa med vänster och behålla höger på gasen, så låser sig inte hjulen. Den tekniken är bra att öva in - den kan rädda liv!

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-04 16:30
Antal inlägg: 3768

Jag kan bara hålla med trådskaparen faktiskt. Och tillägga att det gäller sommar som vinter.
Det verkar alltid vara så att man ska visa hänsyn och hålla avstånd och rätta sig efter andra men det verkar vara entydigt med att de som kör lite fortare ska anpassa sig efter de som kör långsammare?

Varför inte börja visa lite hänsyn åt båda hållen? Om ni som kör långsammare visade mig hänsyn och underlättade för mig att köra om så skulle jag heller inte behöva hetsa och ligga så nära för att jag vill om (vilken min anledning än må vara).
Istället råkar jag dagligen ut för folk som kör i vänsterfil, jämsides med någon i högerfil och bara blockerar trots att de inte har någon framför sig inom synhåll. Folk som kör sakta för att de kanske tycker det är halt eller är osäkra (absolut, det accepterar jag) men när de då är först i en rad av 10-15 bilar måste de väl förstå att det är dags att köra åt sidan och släppa förbi några. Jag betvivlar starkt att irritationen man skapar hos de bakomvarande främjar trafiksäkerheten.

Och dra nu inte nåt löjligt exempel om att jag inte ska köra 280 km/h på 50-väg, det är normala omständigheter jag talar om.

slånbär2012-12-04 17:23
Antal inlägg: 5539

Locomondo- Det är nu så att är hastigheten satt till 50 då är det 50 som ska hållas inte 60 eller 70. Jag kör alltid i gällande hastighet och har emellanåt kö bakom mig, framförallt när jag kör på 30 sträckor. Det skulle aldrig falla mig in att köra åt sidan och släppa förbi folk som inte kan hålla sig till rådande hastighet. Det är ni som gör fel inte jag. Har ni bråttom- åk hemifrån tidigare!! Normala omständigheter är att man håller 50 om det är en 50 sträcka.

Katley - Ej medlem längre2012-12-04 17:47
Antal inlägg: 3

Om grundsnygg (vilket självförtroende det nicket utstrålar) hade startat sina inlägg med en trevligare ton, så hade det nog inte varit en sådan krigisk attityd i svarsinläggen. För övrigt;har man någon som ligger på bakom är det bara att vinkla bort bakspegeln och njuta av färden:-)

sfi2012-12-04 17:48
Antal inlägg: 137

För länge sedan lärde mig min körskollärare denna regel: "Släpp förbi alla idioter som kör för nära dig. Det är mycket säkrare att ha dem framför sig." Alltså släpper jag förbi alla som slickar mig i bakändan - även om jag kör i nittio på nittio väg.

slånbär2012-12-04 18:04

Sfi- Så du menar på fullt allvar att du kör in på busshåll platser och annat och väntar till folk har kört förbi dig? Med tanke på hur många som bara skiter i hastighetsbegränsningarna så skulle ju jag få starta en kvart tidigare bara för att hinna stanna och släppa förbi alla andra som inte kan hålla hastigheten. Det är ju helt befängt. Kör jag på tex landsväg så går jag ju självklart ut i vägrenen om det är fri sikt och funkar och släpper förbi alla stresspellar men finns inte den möjligheten så inte sjutton stannar jag lite här och var bara för att jag håller rätt hastighet. Det finns ju faktiskt en anledning till att det är hastighetsbegränsningar på våra vägar.

sfi2012-12-04 18:13
Antal inlägg: 137

Nej, jag stannar inte, men så snart som det finns möjlighet kör jag ut på vägrenen för att släppa förbi "stresspellarna". Precis som du tydligen också gör. Vi vinner alla på att vara snälla mot varandra i trafiken - speciellt nu när det är dåligt väglag.

slånbär2012-12-04 18:17

Men Sdi -det är ju en helt annan sak. Det är ju ett fullständigt normalt sätt att köra på men om man bor i tätort då finns det sällan någon vägren att gå ut på så vem äger då problemet? Jag som håller hastigheten eller den bakom mig som ligger så nära att han kan haka på och åka snålskjuts?

Frasse2 - Ej medlem längre2012-12-04 20:34
Antal inlägg: 1465

Vette fan var grundsnygg kör bli nånstans, håller man laglig hastighet är det ytterst sällan man kommer ikapp någon, däremot blir man omkörd i parti och minut.
Testa grundis.

SkySpy_2012-12-04 21:40
Antal inlägg: 4418

Det kanske viktigaste av allt är att följa trafikryttmen på ett smart sätt.
Sen finns det ju inget roligare än att sladda lite och slira när det är halt. Flera borde pröva på det så man kan hantera sittuationen när det är alvar.

Bitte - Administratör2012-12-04 22:05
Antal inlägg: 24199

Vansinniga omkörningar gör mig heligt förb ,, i kväll mötte jag en timmerbil som trängde sig förbi en personbil i slutet av en 70 sträck och kurva.. Och detta då troligen för att personbilisten höll hastigheten..

Vem gjorde då fel ?? lastbilen så klar!!

Bitte

Grundsnygg - Ej medlem längre2012-12-05 00:16
Antal inlägg: 3451

Hur fan fick ni körkort om ni inte ens kan läsa, så här skrev jag i trådstarten.

"Jag är så sjukt trött på alla idioter som sitter och kör 50 på vägarna för att de inte har okej vinterdäck. Om ni nu är ute och kör (gud vet varför) så ha då den goda smaken att stanna till då och då på busshållsplatser och dylikt och släpp om oss som inte har all tid i världen och bra däck. Jag vill inte göra vanskliga omkörningar bara för att du inte orkar skaffa vettiga däck."

Var skriver jag att man ska köra fortare än vad hastighetsskylten säger?
Det jag klagar på är att folk är ute och åker runt på vägarna och riskerar mitt liv och andras med skitdäck!

mrperfect2012-12-05 00:47
Antal inlägg: 11437

Jag håller med TS. Ifall jag själv kör långsamt av någon anledning så stannar jag och släpper förbi de som vill köra fortare, bl a för at jag inte vill ha dem i bagageutrymmet ifall jag måste bromsa kraftigt.
Då vill jag att andra skall göra likadant.

witchgame2012-12-05 00:48
Antal inlägg: 1826

ja man ska vara försiktig, man har bara ett liv!
annars kan det gå såhär....
<object width="640" height="360"><param name="allowfullscreen" value="true"></para m><param name="movie" value="

witchgame2012-12-05 00:50
Antal inlägg: 1826

youtu.be/P5DoKDvm4WA

nu ska det funka...

uppfunnen2012-12-05 07:59
Antal inlägg: 80

Grundsnygg: Det finns alltid dom som kör sakta p.g.a osäkerhet eller ovana och därigenom utgör ett irritationsmoment vilket inte är bra, men jag antyder att du är en aggresiv förare som utan tvekan utgör den största risken för både dig själv och andra.

Jochen7772012-12-05 08:21
Antal inlägg: 200

witchgame helt horrific.
nu kan ingen här säga att de inte sett någon dö....

Bitte - Administratör2012-12-05 08:26
Antal inlägg: 24199

Varför lägger man ute en sådan film =( . tycker den var osmaklig.

Bitte

Locomondo - Ej medlem längre2012-12-05 09:37
Antal inlägg: 3768

Slånbär:
Först skrev du såhär:
"Det är ni som gör fel inte jag. Har ni bråttom- åk hemifrån tidigare!! "

Sen skrev du såhär:
" Med tanke på hur många som bara skiter i hastighetsbegränsningarna så skulle ju jag få starta en kvart tidigare bara för att hinna stanna och släppa förbi alla andra som inte kan hålla hastigheten."

Det du menar alltså är att alla andra SKA ta hänsyn till dig men du ska absolut inte behöva ta hänsyn till någon annan?

Och du har faktiskt inte helt rätt i det du skriver (du får jättegärna kolla upp det). Även om du håller hastigheten så har du ingen rätt att hindra trafiken.

"Trafikförordning (1998:1276)
2 kap.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Ge mig en enda vettig anledning till att du eller någon annan på en 2-filig väg, skall ligga i vänsterfil jämsides med en annan bil i högerfil och hålla samma hastighet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?