Spelrum
Giraffen50
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
arbetslinjen - Ej medlem längre2012-12-12 14:11
Antal inlägg: 1268

Skitkärring: Jag vet inte och har inte provat den, men skulle gissa att den är gjord av sojaprotein. Jag skulle förmodligen inte tycka om den som substitut för skinka, men den är säkert fullt ätbar. Tror inte heller att det finns något vegetariskt som kan ta "huvudplatsen". Huvudplats på ett matbord är typ per definition kött. Det betyder dock inte att man inte kan avstå från kött – man kan ha en massa små vegetariska anrättningar som alla blir lika viktiga i stället.

MrElgh2012-12-12 14:20
Antal inlägg: 195

Julskinka... Börjar bli dax att tänka på den nu ja. Själv har jag faktiskt aldrig testat någon ekologisk, så jag borde väl inte skrivit något här. Dock är det intressant att se hur din förfrågan blir en debatt som gått in på ett sidospår.
Tycker du gör helt rätt som går på ekolinjen för en glad gris måste vara godare än ett surt svin!

Vixen2012-12-12 14:30
Antal inlägg: 163

Om man nu måste äta skinka, så välj en ekologisk. Det ger inte lika dålig eftersmak som en "vanlig" gris. Eller tycker ni att de här grisarna ser goda ut?
www.ettlivsomgris.se/

IShotQ-tile - Ej medlem längre2012-12-12 14:58
Antal inlägg: 518

inchina: Jag kan utan vidare köpa att folk har ett grishuvud med ett äpple i munnen på julbordet, och till och med att det anses vara tradition, men att det skulle vara "en gammal fin svensk tradition", det är nog lite mycket, till och med för mig.

Själv äter jag inte skinka. Andra får äta så mycket de vill utan att utstå tråkningar från mig, bara jag slipper detsamma som icke-ätande.

Skitkärring2012-12-12 15:25
Antal inlägg: 196

inchina, Jag begriper inte varför du hänvisar till trådar som handlar om vegetariska maträtter. TS har skrivit att vi gärna får diskutera vegoskinka.

Och det är väl kul om man fick fråga om en sådan skinka innan du bjäbbar emot om det.

Tack för svaret, Arbetslinjen.

fagus - Ej medlem längre2012-12-12 15:32
Antal inlägg: 36

nä vixen, tryck du i dig trikiner och bilden kan lika gärna komma från ekologiska grisar

fagus - Ej medlem längre2012-12-12 15:35

förresten varför skulle en ekogris vara lyckligare än nån annan-ännu ett uttryck av urbana svennar med disneyfantasier

slånbär2012-12-12 15:42
Antal inlägg: 5539

Jättebra med tips på vegoskinka men diskussionen om asätande, empatilöshet, glada grisar osv kan ni väl ta i nån av vegodebatt trådarna. Blir jubara massa tjafs i onödan då folk som faktiskt äter gris kanske inte vill ha det tjatet så fort man pratar kött.

Skitkärring2012-12-12 15:51
Antal inlägg: 196

Vixen, Jag begriper inte vitsen med att länka till lidande djur, det handlar inte om det här! Det är en helt annan diskussion så ta den någon annan stans.

fagus - Ej medlem längre2012-12-12 15:52

håller fullständigt med föregående talarna

fagus - Ej medlem längre2012-12-12 15:53

alltså de två sista

magnusito2012-12-12 16:14
Antal inlägg: 4983

slånbär
Diskussionen handlade ju om vilket sorts skinka.
Jag såg inte att det var något förbehåll att det skulle vara baserat på ett stycke utskuren kropp.

magnusito2012-12-12 16:15
Antal inlägg: 4983

ok
Jag går på. Sista inlägget nu.
Jag blir engagerad, men ska inte förstöra det roliga.
Bye

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-12 17:06
Antal inlägg: 2225

Hur som helst tror jag nog att Vixen, som är veterinär, ser skillnad på en lycklig och en plågad gris. Vi har fött upp grisar och jag kan intyga att de var välmående till sin sista dag. Den sista hushållsgrisen sprang t o m fritt och lekte med gårdens hundar.
F ö har vi både vegetariskt och grisskinka till jul utan att slåss. Beklagligt nog brukar de billiga, färdigpaketerade innehålla mängder av äckligt späck som ändå ingen vill ha.

fagus - Ej medlem längre2012-12-12 19:24

och vem har ifrågasatt det????

Vixen2012-12-13 18:26

Varför ska man välja en ekologisk julskinka? Det finns flera skäl, enligt mig.
1. Grisarna har mer strö i boxarna. Det gör att de kan böka vilket är deras favvosysselsättning. Att de har något att syssla med gör också att lusten att bita svansarna av varandra minskar.
2. Strö i boxarna gör också att de håller sig också rensare, och därmed trivs de också bättre, eftersom grisar gillar att vara rena.
3, Eko-grisar har också i viss mån tillgång till utevistelse. Dvs de får andras frisk luft, grisar som jämnt är instängda lider av allehanda luftvägsinfektioner vilket leder till antibiotikabehandlingar.
4. Deras foder är inte tillverkat med hjälp av konstgödsel (läs olja) eller växtgifter.
5. De får inte medicineras hur som helst. Vanliga grisar (och höns) får extrema mängder antibiotika. Om du undrar varför allt fler bakterier blir resistenta mot antibiotika beror det på att djurindustrin överkonsumerar detta.
Hur kan jag veta hur grisar har det och mår...jo för att jag själv föder upp djur, bland annat utegångsgrisar. Och det handlar inte om någon slags "urban disneydröm" som jag lever i, utan detta är fakta.

Det är också tråkigt att vissa köttätare bara vägrar ta in att de flesta djuren de äter faktiskt har haft ett fruktansvärt plågsamt liv, som dessutom bidrar till miljöförstöringen, växthuseffekten och dessutom multiresistenta bakterier. Men go a head, ät "vanlig" julskinka om det nu smakar så himla gott. Personligen tycker jag att den är torr, tråkig och ger mest något slags tuggmotstånd.

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-12-13 19:16
Antal inlägg: 339

för att vara veterinär verkar du inte särskilt påläst

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-12-13 19:20

1vad jag förstått får inte "vanliga " grisar medicineras hur som helst och det är inte djurvårdens fel utan humanvårdens.
2 det finns krav på god ventilation vilket årligen kontrolleras
3 ekogrisar har lika mycket strö som "vanliga" grisar som också vill böka
undrar hur många grisar du föder upp och undrar hur de mår

_hedvig_ - Ej medlem längre2012-12-13 19:21

1 jag syftar på resistensen

Vixen2012-12-14 13:28

Jag är inte veterinär.
Jag har fött upp frigående grisar i åratal.
Om man vet något om industriel grisuppfödning så vet man att grisarna är sjuka i princip hela livet, de får diarée så fort de fötts och det fortsätter med magsår, lunginflamationer, benproblem och de har stressymtom som svansbitning, öronbitning, kanibalism etc.

Detta parerar uppfödarna med antibiotika och svansklippning. Att ge djuren mer plats, mer strö, och utevistelse är dock inte på tapeten eftersom folk inte vill betala för detta.
Folk vill nämligen ha så billigt kött som möjligt. Skit samma vad det kostar i plågade djur, miljöförstöring, resistenta bakterier etc.

Vad ar du _hedvig för erfarenhet av grisar?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?