Spelrum
Giraffen47
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 808

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Behringer2012-12-15 16:58
Antal inlägg: 3575

Ehh, nej, micro. Men så har jag heller ingen uppfattning om vem konstruerat eller inte. Däremot är jag väldigt osäker på mycket i den historien.
Säker är jag dock på att människor övereagerat på att Mio inte fick vara pepparkasgubbe fast han faktiskt fick vara det

Porla - Ej medlem längre2012-12-15 16:59
Antal inlägg: 1471

Läraren var väl bara rädd att göra fel. Det här är ju något som ökar katastrofalt. Snart törs ingen göra någonting pga dessa två läger för och emot pepparkaksgubbar och annan oviktig skit.

micro1132012-12-15 17:02
Antal inlägg: 17540

Behringer
Jag tycker det är rätt att reagera när man begränsar barn med den motivering som gavs.

Jag anser inte att en lärarinnas felbeslut är tillräcklig grund för att bedriva politisk propaganda på. Det beslutet och den motiveringen är ju givetvis något som stod för henne och som inte skolan som sådan stod bakom - därför ändrades det också.

micro1132012-12-15 17:05

Porla
Jag tror inte heller lärarinnan hade en elak agenda, däremot tror jag att det är viktigt att reagera när hänsyn blir dumhet.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-15 17:13
Antal inlägg: 2225

Det verkar otroligt viktigt för främlingsfientliga att (över)reagera och skapa propagandakampanjer när de nosar upp det allra minsta som kan tänkas skyllas på invandrare.

Porla - Ej medlem längre2012-12-15 17:15

micro. Låt lärarna sköta sitt jobb. Alla yrkesutövare gör saker som inte faller alla i smaken. Tidningarna kan väl inte skriva om alla skitsaker som händer. Som barn får man väl inte alltid göra allt man vill. Att skriva om en sån här sak gynnar fan inte vårat samhälle. Man blir fan rädd.

Behringer2012-12-15 17:18
Antal inlägg: 3575

Jag vill exemplifiera med en parallell. På Facebook ( såklart) fick ett inlägg snabbt tusentals likes: NN-->Blocket "Vad fan menar ni med att ta bort min annons för att språket är stötande. Om helsvart är stötande så kan man väl inte sälja en vit katt heller!?"
Detta är ingen exakt återgivning men innebörden är densamma.

Blocket förklarade att en övernitisk medarbetare ansåg språket stötande därför att "avlivning" fanns med. Vederbörande satte inte det i sin kontext som var ganska harmlös.

Givetvis var alla likes bara uttryck för nånting skojigt, utan några som helst främlingsfientliga åsyftningar - eller inte, kanske...?

NN:s missförstånd/konstruktion i den här historien skulle kunna vara ganska lik en eventuell missuppfattning/konstrukt ion från Mios mamma.

Skulle kunna vara, säger jag...

Ireen - Ej medlem längre2012-12-15 17:18
Antal inlägg: 161

Terrorns instrument uppenbarade sig i en bildad? skepnad, både rasistiskt och kulturellt måste allmänheten kuvas...

Måns_E2012-12-15 17:19
Antal inlägg: 12028

Ja, det skapas rena ickenyheter.

Och helt plötsligt så blir saker som är rätt så oväsentliga nästan på jämförda med mänskliga rättigheter. (såsom att få vara utklädd till pepparkaka)

Vem bryr sig om sådant egentligen?

Tramsigt är bara förnamnet.

micro1132012-12-15 17:19

Porla
Du tycker inte att det angår förädrarna vad barnen lär sig och hur de formas i skolan mao?

Udda inställning som jag absolut inte delar.

micro1132012-12-15 17:21

Ireen
Ja, det verkar som om somliga anser att den nya tidens anda skall vara "finn dig i allt" ....

Porla - Ej medlem längre2012-12-15 17:23

micro. Han blev väl för fan inte diskriminerad eller nåt annat moraliskt förkastligt? Vad är det för stort problem med att han inte fick vara pepparkaka? Han kan lära sig i skolan att han i sitt fortsatta liv inte kommer att få allt han vill.

micro1132012-12-15 17:25

Porla
Blev han inte begränsad? På vilket sätt blev han inte det?

Och varför skulle man gå med på att ens barn begränsas utan att det finns ett vettigt skäl till det?

Måns_E2012-12-15 17:28

Han fick ju dessutom vara pepparkaka. Om Mio hade sagt åt sin lärare direkt istället för att böla ut i pressen så hade han ju fått vara pepparkaksgubbe ändå.

Så det är ett exempel på en historia där egentligen ingenting har hänt, möjligtvis ett missförstånd, och den försöker då vissa "invandrarkritiska" krama ur och få till någon slags bevis för något.

hundbiten - Ej medlem längre2012-12-15 17:31
Antal inlägg: 2225

Vad då finna sig i allt och begränsa barn?
Kommer Mio att behöva gå i terapi för att hans pepparkakspyjamas inte passade in i årets luciafirande?
Är skolan lika dålig om man har planerat hela vårterminens schema i idrott och där inte finns utrymme för innebandy? Gud vad hemskt om två elever gråter i lokaltidningen för att deras favoritsport inte fanns med i planeringen den terminen.
Hur ska skolpersonal över huvud taget kunna lägga upp all verksamhet så att 100% av eleverna och föräldrarna är tvärnöjda?

Måns_E2012-12-15 17:32

Barn "begränsas" varje dag, bland annat så tvingas de ofta mot sin vilja till skolan. Att få lära sig att man inte alltid kan få som man vill skulle nog vara nyttigt för Mio.

Ireen - Ej medlem längre2012-12-15 17:32
Antal inlägg: 161

Antar att progmatiker får söka sin lycka annanstans.. P

Porla - Ej medlem längre2012-12-15 17:33

Micro. Om alla föräldrar skulle lägga sig i allting i skolan, så har vi snart ingen som vill bli lärare längre. Jag tycker man ska lära sina barn att vara lite flexibla och förstå att saker och ting ändras, det har dom nytta av i livet.

micro1132012-12-15 17:36

Måns_E
Nej, läs artikeln. Mamman försökte tala med lärarinnan direkt, då vidhöll hon både i telefonsamtal och SMS att pepparkaksgubbar inte skulle vara med eftersom någon kunde ta illa upp.

Först efter att det nått media och socialagrupper på nätet ändrades beslutet, då efter att verksamhetschef på barn- och utbildningsnämnden i Laxå kommun tagit tag i ärendet.

Har du stort behov av att skriva om historien?

micro1132012-12-15 17:37

Porla
Jag tycker att det är jättebra om folk lär sina barn att pepparkaksgubbarna i luciatåget föreställer kakor, och att de inte kan leva livet och blir kränkta av allt de ser ....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?